Longines Sport Chief

Medlem
22. nov. 2010
Innlegg
462
Sted
Bergen/Stavanger
Noen som kan dele informasjon om denne klokken? Jeg mistenker at kronen ikke er original. Dersom denne holder tiden godt og fungerer som den skal, hva er denne verdt?

IMG_0174.PNG
IMG_0167.jpg
 
Krona er neppe original. Vet ikke om min er heller. Vet heller ikke verdi. Men fin klokke du har:)

IMG_4894.jpeg
IMG_4895.jpeg
IMG_4896.jpeg
IMG_4893.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Leon
Du har en såkalt Kleizer krone som mange urmakere pleide å erstatte utslitte original kroner med mye før . Disse klokkene får man dessverre ikke så veldig godt betalt for her i Norge . Jeg solgte denne for litt siden som var meget god stand og fikk 3500 kr . Det er det man får .
1689666612735.jpg
1689666607004.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Leon og Genta
Sport Chief er "broren" til den mer kjente modellen, Longines Flagship. Jeg har lest et sted at Sport Chief ble laget for å teste markedet, Produksjonen skal ha vært fra slutten av femtitallet til ca 1965. Den hadde det legendariske urverket 12.68z, deretter 30L som er et av Longines sine flotteste urverk. Det samme urverket sitter i de aller fleste Longines Flagship.

Sport Chief skal ha hatt en begrenset distribusjon, den skal kun ha blitt solgt i Skandinavia for å teste markedet for en "Sportsklokke". Baklokket er ofte merket med "Waterproof" for å få frem et litt sportslig image.

Som du sier er ikke kronen original og verdien vil ligge mellom 2 og 4 tusen avhengig av tilstand.

Utfra serienummer på klokka di skal denne være produsert i 1958.
 
Jeg trur ikke verdien er så mye som 2 tusen.
Hvis bilde ikke lyver ser det ut som "fuktskade" på verket , og ser ut som skade på ballansen også.
Ser ut til å mangle dekksteinen på lageret.
Og det finnes ikke deler å få kjøpt til dette verket så man er avhengig av en donor.
 
Min er arvet etter min bestefar som brukte den daglig fra slutten av femtitallet til tidlig totusen, nesten 50 år. Jakt, fiske, jobb, selskap. Alltid på. Ble erstattet med en batteriklokke som stilte seg selv etter GPS da bestefar var ca 80. Jeg ga den en real service ca 2005. Brukes lite, men høy affeksjonsverdi.
 
  • Liker
Reaksjoner: Leon
Jeg trur ikke verdien er så mye som 2 tusen.
Hvis bilde ikke lyver ser det ut som "fuktskade" på verket , og ser ut som skade på ballansen også.
Ser ut til å mangle dekksteinen på lageret.
Og det finnes ikke deler å få kjøpt til dette verket så man er avhengig av en donor.
Jeg svarte 2-4 tusen basert på spørsmål fra trådstarter: Dersom denne holder tiden godt og fungerer som den skal, hva er denne verdt? Gjorde ingen vurdering av tilstand på urverket. Har solgt noen av disse selv og baserer vurderingen på det.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta, Leon og reldor