Lemania

Medlem
11. feb. 2024
Innlegg
5
Sted
Søndre Land
Er det noen som vet noe om denne?
 

Vedlegg

  • IMG_2961.jpeg
    IMG_2961.jpeg
    186,5 KB · Visninger: 0
  • IMG_2959.jpeg
    IMG_2959.jpeg
    209,4 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Du har en såkalt Lemania «super compressor» med
sannsynligvis cal. 3000 som drivkraft. Tøff klokke, fortjener
en skikkelig polering av plexiglasset.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Urverk og kasse har ofte ulike produksjonsårstall. Skulle du støte på noe slikt, så er det normalt. Kasse og urverk kom fra ulike produksjonslinjer (selvfølgelig).

Du bør ta den med til en urmaker og få tatt service på den. Her har du en fin klokke.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Optimist67
Flott og ettertraktet EPSA Super Compressor Lemania.
Urverk er et kaliber 3000 (in-house Lemania). Disse er tidlige "dykkerur" produsert tidlig til midt på 60-tallet.

En kunne få disse med et utall skive/viser kombinasjoner, inkludert en 24-timers variant.
Skiven på uret ditt er en flott strukturert utgave.
Ref 920. Fra katalog:
1707739626836.png

Har selv en som ligner din (andre visere):
1707739770435.png


:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Optimist67
Jeg har en slik, tror referansen er 920, hvit skive med 3-6-9-12 skive. Dette var en klokke jeg arvet etter min bestefar, den hadde en totalt utslitt krone som uansett ikke var original så urmakeren satte på en som var lik i størrelse. Jeg forsøkte i nesten 20 år å finne en original krone men fant null og niks. Krona skal være såkalt crosshatch med Lemania emblem i midten. For ca et halvt år siden dukket det opp en slik krone på eBay, selger sa han ikke visste hva den var til så naturligvis var det ingen som la in bud. Utenom en person! Så jeg fikk en original krone for at par hundrelapper! Hadde den vært avertert som original Lemania crosshatch må gudene vite hva den til slutt hadde endt opp på, noen ganger har man flaks…Samme problem med Lemania buckles, umulig å finne til salgs men de skal visstnok eksistere!
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby