Kjøpe Panerai

Medlem
1. feb. 2008
Innlegg
89
Hei!

Jeg har over lengre tid vurdert å kjøpe meg ei klokke, og nå i det siste har jeg "zoomet" meg inn på en Panerai. Til å begynne med var jeg ikke spesielt begeistret for merket, men det har vokst på meg og nå kan jeg ikke tenke meg et annet merke jeg heller vil kjøpe. Dette vil bli min første dyre klokke, og jeg har både spart og spanet over lengre tid på forskjellige merker før jeg kom frem til Panerai.

Modellen jeg har sett meg ut er en 164 og koster ca 5700$ på feks ebay (ikke det at jeg har bestemt meg for å kjøpe gjennom ebay, bare et eksempel)

Ok over til spørsmålene:

Er dette en bra modell (i forhold til andre, seff er den bra), hva er forskjellen på denne og feks 104?
164 er jo en automatic, vil det feks være billigere å gå for en manual wind med tanke på vedlikehold og lignende?

Kanskje litt nybegynneraktige spørsmål, men alle må jo begynne en plass :D kan jo legge til at jeg ikke har så mye peiling på urverk og det tekniske ved klokker. Det jeg utelukkende har sett etter når jeg har letet etter klokke er det visuelle.
 
Hei og velkommen som framtidig Paneristi !

Du vil neppe angre på valget ditt, uansett modell ! :D

Det er ingen stor forskjell på de to nevnte modellene.
PAM 104 har vært i noe lengere produksjon (et par år) enn PAM 164. Personlig liker jeg den klassiske og "rene" skiven med streker på 104, bedre enn tallene på 164,- derimot har 164 kasse i børstet stål, noe som kan være greit om du er redd for skrammer og merker på kassen.

Opptrekk / automatikk ? Så lenge klokkene mine har mekaniske verk, er jeg fornøyd. Begge modellene har anerkjente og solide ETA verk. Her kan muligens forum deltaker DJM bidra med noe mer utfyllende info.
Jeg har mest interesse for det eksteriørmessige ;)

Prisen du nevner, bør kunne bli lavere. Jeg ser flere PAM 164 fraerie H og I, og som LNIB, til rundt US$ 4200.
Lykke til !
 
Velkommen til forumet To-ov!
Tips:
Bli med på et PAM GTG, der kan du beskue de fleste (det var vel litt å ta i :) ) men der er det
i hvert fall en god del Panerai du kan kjenne og ta på og ikke minst se på.
 
Takk for svar begge 2.
Prisen jeg nevte var bare et eksempel, og så vidt jeg kunne se er dette også ca nyprisen på nevnte modell. Den jeg hadde sett på ligger her
Ser nå også at det ligger en til 4800$ under der. Jeg vet ikke helt enda om jeg tar sjangsen å kjøpe en så dyr gjenstand fra ebay, men de virker jo legitime de som har den annonsen iallefall.

Jeg skal jo også vurdere brukte klokker, så vist noen vil skille seg med en, så vil det vurderes nøye :D .

Jeg hadde egentlig siktet meg inn på en automatic, men dette er ikke avgjort. Jeg regner nesten med at jeg blir å ende opp med flere klokker etterhvert. Jeg har jo lest at det blir som en mani.
 
Jeg er litt skeptisk til ebay når det gjelder såpass dyre gjenstander.. Vurderer du å kjøpe over nettet ville jeg tatt en titt på http://www.paneristi.com

Ellers må jeg si at 104 er en utrolig pen klokke! Vet ikke hvor mange forskjellige paneraier du har tittet på og prøvd i "real life", men om du ikke har hastverk vil jeg anbefale deg å joine neste Panerai GTG. Så får du sett og prøvd litt forskjellig! Det er relativt få forhandlere som har et virkelig godt utvalg!
 
Enig med Risti4life igjen :)

Jeg handler i utgangspunktet ikke så dyre gjenstander gjennom eBay. Det er ikke ubetinget utrygt, men man må være uhyre varsom. Ingen ting er så begredelig som å kjøpe en pen eske med en teglstein inni! ;)

Paneristi.com er noe tryggere -- forutsatt at man bruker Collector's Market riktig. Innhenting av referanser er avgjørende. Det kan også lønne seg å følge med markedet en stund før man hopper inn, men det ser det jo ut til at du gjør allerede. Prisforlangende står ikke alltid i stil med markedsprisen.

104 og 164 tror jeg kommer i relativ store serier inneværende serie (K), om jeg ikke husker feil vil det bli produsert ca. 6000 enheter av årets 104. Såvidt jeg vet den største årsproduksjonen av en enkeltmodell noen sinne. Dette er nok "den nye" innstegsmodellen hos Panerai, men tilgangen vil nok likevel være relativt stor!

Urverkene kjenner jeg ikke så godt, men de er pålitelige og relativt uproblematiske å få vedlikeholdt hos andre enn Panerai.

Det kan jo være verd å merke seg at automatiske urverk utsettes for en del mer slitasje enn de manuelle. Rotoren medfører vibrasjoner osv. Behovet for rengjøring og oljing vil kunne oppstå tidligere på et automatisk verk enn på et manuelt. Veiledende 2-4 års serviceintervall på et automatisk urverk, og atskillig lenger intervall på et manuelt urverk.

Som sagt.. kom på en GTG :D

Der vil du også kunne finne flere levende bevis på at Panerai-kjøp kan være vanedannende!
 
Jeg skal nok vurdere på det sterkeste å komme meg på en GTG. Slik jeg har forstått det finner de fleste av disse sted nær hovedstaden og det blir litt langt å reise, men som sagt jeg skal vurdere det sterkt, kanskje legge til et par andre gjøremål, så er jo en tur til Oslo rettferdigjort :D .

Jeg har nok ikke noe hastverk, man må jo være nøye, men jo fortere jo bedre!!


Flott tilbakemelding av alle som har svart meg her!
 
Angående E-bay så er det jo stor forskjell på selgere. Tilbakemeldingsbiten funker bra, og det er lite trolig at en selger med 1000+ positive tilbakemeldinger plutselig har tenkt å begynne sin svindlerkarriere med å lure deg. Det finnes noen svindlere, men de lar seg ofte avsløre med at de har få tilbakemeldinger som selgere, de har hentet beskrivelsen fra andre selgere (litt leting på google så finner du fort ut om noen har pastet inn tekst fra et annet sted), og ofte er de veldig vanskelig å få i tale/få tak i. Hvis de legger igjen adresse og telefonnummer og man sjekker og ser at både person og firma finnes, samtidig som de har gode tilbakemeldinger, så tror jeg ikke det er noe mer usikkert på ebay enn på forumsider ellers på nettet.

Ellers blir det å følge magefølelsen, og er ikke den 100% så handler man ikke. Men det gjelder for så vidt alle kanaler.

Husk at hvis du kjøper fra utlandet og får sendt i posten så får du mva-krav på forsikret sum på pakken (som regel kjøpspris. Fikk en gang en pakke vært 10.000 pluss som ikke var forsikret, og den kunne jo fort ha forsvunnet så det anbefaler jeg ikke), du vil også ha problemer med å få igjen salgsskatten i kjøperlandet (altså å kjøpe taxfree). Drar du for eksempel til Tyskland, så skal du jo også betale mva når du kommer tilbake, men du får i hvert fall tilbake skatten du har betalt i det landet. Og det finnes jo de som sender esken i posten, og kommer hjem med klokken på armen og ikke betaler mva også.

Så har du muligheten, bør du absolutt tenke på å kjøpe klokken hos AD i utlandet fremfor å kjøpe brukt på nettet (kommer selvfølgelig an på hva du har lyst på - Den Paneraien jeg hadde sett meg ut (en 118) lager de ikke lenger så da var det ut på nettet).
 
Vi får se hva jeg velger. Ebay, Paneristi.com, Eller reise til nærmeste AD......

En ting som er sikkert: iløpet av et par tre måneder skal det sitte en Panerai på mitt håndledd :D .
 
Hehe, ja det var derfor jeg sa fra et par til 3 mnd slik at jeg kunne vurdere om jeg har tid og mulighet til å dra før jeg kjøper :D
Må bare sjekke jobbturnusen, og ordne med noen andre avtaler før jeg eventuelt melder meg på :D
 
Selv skal jeg hente min første Panerai (PAM00250) i Zürich på lørdag. Bestilte den for over et halvt år siden, så nå gleder meg som en unge på julaften :D
 
Velkommen som medlem, og dobbelt velkommen som Panerisiti ! ;)
Daylight'en er unektelig et flott ur !

Du er velkommen til vår Panerai GTG i Oslo den 14. juni !

God tur og lykke til med uret !
 
Hei og takk for det!

Et spørsmål:
Synes jeg leste et eller annet sted på forumet her at når man ber om refundering av skatten i landet man kjøper en vare i, så kan man risikere at norske myndigheter blir opplyst om dette. Er dette tilfelle eller hva? Selv hadde jeg planer om å få refundert momsen i Sveits (som ikke utgjør spesielt mye), men ikke akkurat å gjøre meg til raka fant ved å betale 25% moms til den norske stat...
 
Mva vil du alltid "risikere" å måtte betale....

C'est la vie.

Om sjansen øker fordi du refunderer mva i utlandet? Kanskje.
Men man kan kanskje ikke forvente å få bukten og begge endene.