Hvilken Omega er dette?

Medlem
22. nov. 2010
Sted
Bergen/Stavanger
Hei og godt nytt år! :)

Jeg kom over dette bilde av en vintage Omega (Seamaster ?), men jeg er usikker på modellen..
Noen som kjenner igjen denne modellen og har mer info? Jeg fikk så veeldig lyst på en.. ;)

Jeg har sett en del modeller som ligner, men da er enten kassen i gull, eller skiven hvit..

Hei og godt nytt år! :)

Jeg kom over dette bilde av en vintage Omega (Seamaster ?), men jeg er usikker på modellen..
Noen som kjenner igjen denne modellen og har mer info? Jeg fikk så veeldig lyst på en.. ;)

Jeg har sett en del modeller som ligner, men da er enten kassen i gull, eller skiven hvit..

Ser ut som den har fått en refinish av dial. Jeg vil tro den er fra midten av 50-tallet, uten at jeg skal være for påståelig.

Vel.. Basert på erfaring.. Og litt magefølelse..
Så tror jeg det er en re-dial, og kanskje til og med satt sammen av flere modeller.

Tipper kassen og skiven er fra en seamaster. Men sorte, særlig så glossy, omegaer fra den tiden har en tendens til å være redials.

Enig at dette kan være en redial, spørsmålet er om du er opptatt av det. For daglig bruk vil den jo se fin ut. Prisen bør også reflektere dette. Like viktig er imidlertid urverket, kaliber, stand osv. Bedre bilder vil hjelpe. Sannsynlivis fra 50 tallet.

Takker for tilbakemelding :) ! Er litt usikker på hva dere mener med re-dial, men jeg antar at det har noe med modifisering/endring av uret å gjøre :) ?

Jeg er enig at den trolig er fra midten av 50-tallet en gang og at hoveddelene som kasse, skive og visere (?) er fra en vintage seamaster..

Men jeg vet ikke helt om jeg liker at klokka er "fiksa" på.. Er jo litt av stasen å eie en (mer eller mindre) 100% original vintage Omega :)

Takk watchloversolo! Skal sjekke det ut nå

Urskiven blir strippet ned og "malt" på nytt. Det er en re-dial.

Når de er godt utført ser det bra ut, men det ofte mye ymse kvalitet.
Autentisk er det jo ofte heller ikke.

Dette er vel et bilde av samme type, bare med hvit skive?

Mulig det men et bilde av urverket er nødvendig for å si dette. Ellers vil det hjelpe med kassereferanse, serienummer på urverk. Spørsmål man må stille i tilegg er infomasjon om tilstand på urverk. Er det lett å stille visere og trekke opp, holder klokken tiden, skifter den dato som den skal, fungerer automattrekket. Hvis ja, så må du i tillegg alltid regne inn en rens på 2-3000 kroner hvis den skal brukes daglig. Noen få seriøse selgere selger klokken med service og garanti.

Lik men med en annen skive.

Jeg legger nok ut et bilde om jeg finner meg en som jeg ønsker, så kan dere gjerne kommentere den mtp pris osv osv :)

Denne er sannsynligvis litt nyere, fra begynnelsen av 60 tallet. Vanskelig å se serienummeret. Caliber 552 ble introdusert i 1959. Den ser slitt ut og har sannsynligvis vært utsatt for fuktighet. Ville vel styrt unna..