Datejust 36 VS 41

Datejust 41 VS Datejust 36

  • Datejust 41 er perfekt

  • Datejust 36 er perfekt

  • Datejust 39 er perfekt (hvorfor finnes den ikke?)

  • Bryr meg ikke. Er jo tapsprosjekt uansett.


Resultatene er bare synlige etter stemmegivning.
Fair at du synes 41mm passer deg best. Det som dog er mest noob er at noen kan bli såpass sjarmert av Bjerke sine selgere til at man blar opp 50 laken for en Black Bay med et svært Bjerke skilt på skiven
Hva har det med datejust 41/36 å gjøre?
Hva har Bjerke med denne diskusjonen å gjøre?
Og hvem bryr seg egentlig om hva du måtte mene om en Tudor i en datejusttråd?

Jeg antar at du bare er en av streberne som er bitter fordi du kom for sent til Rolextoget og hater Bjerke og alle som har et godt forhold til de.

Edit: Og den koster ikke 50 løk heller, men du har vel ikke blitt tilbudt en så du har vel strengt tatt ikke peiling.
 
Å skyte fra hofta er min spesialitet ;) pikeur var vel litt upassende. Jeg dementerer og justerer til et "ur som passer de som har fysikk som en pike". Bedre?

For øvrig så synes jeg første avsnittet ditt ga lite mening.
Jeg prøvde å gi et subjektivt svar til spørsmålsstiller, hva hype osv har med dette å gjøre synes jeg er litt merkelig. Da er det jo rart at ikke alle går apeshit etter 1163xx-serien. Den var jo enda større enn dagens 12-serie.
Og hva slags størrelse på klokken du velger har vel i stor grad å gjøre med fysikk. Hvis du har bittelitt selvinnsikt og hyssing som armer så går du ikke inn og plukker deg ut en 47mm Panerai.
Eller?
Herlig comback angående pikeuret :LOL:

Mitt første avsnitt var ikke direkte rettet mot deg altså. Mulig jeg trekker for mye ut av dette, men de som foretrekker å bruke en blinkende middagstallerken på håndleddet kan i hvertfall ikke være overrasket over at det blir lagt merke til blant folk flest. Min oppfatning er at valg av størrelse på en Datejust ikke kun er et valg omkring hva som passer best på armen rent fysisk eller estetisk. Når det kommer til akkurat denne klassiske Rolex-modellen, som for mange er selve symbolet på Rolex, er det nok mange som kjøper denne som et rent statussymbol som skal vises godt på armen. Jeg tillater meg å hevde at det for mange kanskje er det mest tungtveiende argumentet ved kjøp. Det var dette jeg baserte meg på da jeg i mitt forrige innlegg skrev at de som foretrekker 41 mm nok er mer fornøyd med hvordan merket/tilgjengelighet/hype osv har utviklet seg. Dette er selvsagt kun mine egne observasjoner og min egen svogerforskning.

Kontrer på innlegget ditt med at har man bittelitt innsikt ser man at det tidligere har vært både store og små herremenn som har bært DD36 uten at noen har reagert på at det. Dette med store klokker er en ny trend som har vokst frem sammen med en generell utvikling i samfunnet hvor fasadebygging hos enkeltindivider har fått svært stor plass. Det kan man mene mye om, men det er ingen diskusjon jeg vil gå inn i. Folk får kjøpe de klokkene de selv ønsker, og bære de med stolthet. Håper de driter i hva slike som meg måtte mene, for jeg bryr meg nada om hva folk som bruker store klokke måtte mene om mine pikeur. Noen liker store klokker, og noen liker små klokker. Det er flott at vi alle er forskjellige.

For meg personlig er Datejust-modellen et tydelig skille mellom det gamle og nye når det kommer til Rolex. Det var bare egen observasjon rundt dette som jeg ville påpeke. Tror også man kan trekke noe av det samme ut av innlegget fra Preben.:p
 
Herlig comback angående pikeuret :LOL:

Mitt første avsnitt var ikke direkte rettet mot deg altså. Mulig jeg trekker for mye ut av dette, men de som foretrekker å bruke en blinkende middagstallerken på håndleddet kan i hvertfall ikke være overrasket over at det blir lagt merke til blant folk flest. Min oppfatning er at valg av størrelse på en Datejust ikke kun er et valg omkring hva som passer best på armen rent fysisk eller estetisk. Når det kommer til akkurat denne klassiske Rolex-modellen, som for mange er selve symbolet på Rolex, er det nok mange som kjøper denne som et rent statussymbol som skal vises godt på armen. Jeg tillater meg å hevde at det for mange kanskje er det mest tungtveiende argumentet ved kjøp. Det var dette jeg baserte meg på da jeg i mitt forrige innlegg skrev at de som foretrekker 41 mm nok er mer fornøyd med hvordan merket/tilgjengelighet/hype osv har utviklet seg. Dette er selvsagt kun mine egne observasjoner og min egen svogerforskning.

Kontrer på innlegget ditt med at har man bittelitt innsikt ser man at det tidligere har vært både store og små herremenn som har bært DD36 uten at noen har reagert på at det. Dette med store klokker er en ny trend som har vokst frem sammen med en generell utvikling i samfunnet hvor fasadebygging hos enkeltindivider har fått svært stor plass. Det kan man mene mye om, men det er ingen diskusjon jeg vil gå inn i. Folk får kjøpe de klokkene de selv ønsker, og bære de med stolthet. Håper de driter i hva slike som meg måtte mene, for jeg bryr meg nada om hva folk som bruker store klokke måtte mene om mine pikeur. Noen liker store klokker, og noen liker små klokker. Det er flott at vi alle er forskjellige.

For meg personlig er Datejust-modellen et tydelig skille mellom det gamle og nye når det kommer til Rolex. Det var bare egen observasjon rundt dette som jeg ville påpeke. Tror også man kan trekke noe av det samme ut av innlegget fra Preben.:p
Godt innlegg, og mange gode poenger. Og det er nok et paradigmeskifte fra gammel Rolex til ny Rolex hvor DJ og forsåvidt DD er veldig gode eksempler på det. Dette er som du sier i stor grad basert på trender og svingninger i motebildet og hva produsentene av klokker pusher som det nye.

Nå man ser store menn med 36mm på bilder fra 80-90 tallet så var det jo dette som var i vinden den gangen på penere ur. Mens sportsklokkene var større ( 40mm ).
Og når man ikke hadde noe større alternativ så ble det jo 36 da.

Når Rolex bestemmer seg for å produsere begge str. så antar jeg at det er mer for å tekkes fysikken til både store og små menn eller damer i større grad enn at det er riktig eller feil størrelse i det store og hele.
At noen mener at enkelte klokker skal være i en spesiell størrelse vil jo være en høyst subjektiv oppfattelse. Paneristier vil jo hardnakket mene at alt under 47mm er helligbrøde, mens Panerai ser ser naturligvis tjent med å lage modeller i mindre størrelser for å tekkes et større publikum. Det samme med IWC som har Big Pilot som sin originale Flieger, men har både Mark serien og nå senest BP43. Det handler nok i bunn og grunn og bunnlinje mer enn noe annet.
Så kan jo vi som ser på klokker med litt andre øyne enn budsjett og regnskap legge mer subjektive oppfattelser til grunne.

Oppsummert - gå med det man liker og synes man selv kler best :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Sciarra
1716011657986.jpeg

36mm masterrace!

41mm DJ er for posører, nyrike russere og Luksur-fans
 
Her føler jeg en korreksjon er på sin plass.

Posører: -Neovintage Breitling på 48mm pluss.

Nyrike russere: - sikkert Rolex men de ville ikke bli tatt med buksene nede med noe så simpelt som stål. Så Day-Date der. 40mm såklart.

Luksur-fans: - de få som er igjen ville nok gått for en sylfrekk og megaeksklusiv Exit-klokke. Eventuelt en IWC med defekt lumeknapp.

Rett skal være rett @krille

Lettelsesedit: godt jeg solgte min, ser jeg hadde havnet i lugubert selskap.
 
Hva har det med datejust 41/36 å gjøre?
Hva har Bjerke med denne diskusjonen å gjøre?
Og hvem bryr seg egentlig om hva du måtte mene om en Tudor i en datejusttråd?

Jeg antar at du bare er en av streberne som er bitter fordi du kom for sent til Rolextoget og hater Bjerke og alle som har et godt forhold til de.

Edit: Og den koster ikke 50 løk heller, men du har vel ikke blitt tilbudt en så du har vel strengt tatt ikke peiling.
Det er litt off topic tar den. Men når du skyter såpass mye fra hofta som du har gjort den siste tideb så bør du tåle at du blir meldt på tilbake istedenfor å gå rett i forsvar
 
Og hva slags størrelse på klokken du velger har vel i stor grad å gjøre med fysikk.
Enig i at det er en faktor som spiller inn, men hvor grensene går varierer veldig. Samtidig tror jeg man skal klare å vurdere disse klokkene opp mot hverandre uavhengig av størrelse på noen områder også.

DJ36 blir dessverre litt for liten til å være en bra allround klokke for meg. Passer perfekt til skjortebruk og langermet, men litt smått om sommeren når det går mye i kortermet. Da tror jeg DJ41 er å foretrekke selv om jeg synes DJ36 er finere og mer velproporsjonert.

Formen på bezel er eksempelvis finere på DJ36 sammenlignet med DJ41 (gjelder selvsagt smooth bezel).

DJ41 er finest med fluted bezel, men da blir problemet igjen at klokken størrelsesmessig for meg blir en mer sporty klokke, og da synes jeg ikke fluted bezel passer så bra.

(skal ikke være lett:LOL:)

I mine øyne er DJ36 og Submariner to klokker som utfyller hverandre perfekt:love:
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Altså, DJ 41 er jo en klokke som ikke bærer som en 41 mm. Etter min mening skyldes det bred bezel og liten skive. Hadde en Omega AT i 41,5 mm tidligere, og denne så stor ut ved siden av DJ 41. 36 mm blir etter min mening for lite selv for mine 18 cm håndledd, har prøvd 36 mm flere ganger men det blir for puslete. Noen posør har jeg nok aldri vært, men dette handler til syvende sist om smak. Har også prøvd DD 36, den var riktig nok tung og flott men likevel for liten for min smak :)
 
Min stemme går til Datejust 36. Erik Thorstvedt er et eksempel på en voksen kar som bærer den på en forbilledlig måte.

Vi har jo blitt endel tjukkere i senere tid. Hadde vært interessant å se statistikk på hvor lang Rolex-lenken i gjennomsnitt er i dag sammenlignet med på 60-tallet…? :unsure:
 
  • Haha
Reaksjoner: MrFinale
36 mm blir etter min mening for lite selv for mine 18 cm håndledd, har prøvd 36 mm flere ganger men det blir for puslete.
Ja. Det kan jeg forstå. Har selv cirka 17,5 cm håndledd, og føler det er i grenseland. Det morsomme er at svigerfar har større håndledd, og jeg synes DJ36 er perfekt til han:ROFLMAO:
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: eidehelg