Æ har fire fine lænestola

Blir noe eksperimentering i nytt hus. Spisestolleken lever i beste velgående. Er på femte spisestol etter fem mnd.
Tapere hittil er; generisk stol i teak fra Sven Andersen, eldre J77 av Folke Pålsson og Spring av Terje Hope.
norden1.jpeg
norden2.jpg

  • Teakstolene var skjøre og med ganske lav komfort. Hadde også kun 4 av dem, vanskelig å finne flere identiske.
  • J77 skjønner jeg ikke kan brukes til annet enn å henge klær på.
  • Spring har god komfort, men er tung å se på og tar alt for mye plass pr stol.
I spill er Tobias fra Ikea og Varier Penguin av Peter Opsvik:
norden_3.jpg

  • Tobias er god å sitte i, men var allerede litt lei av dem før vi gikk til innkjøp. Mulig pga. hvor ofte man har sett dem hos andre. Ogås irriterende at den nå koster tregangeren av tidligere pris hvis man trenger flere.
  • Penguin tar noe tid å venne seg på, men er morsom og tilbyr høy komfort for våre kropper. Vipper både frem og bak. Ikke lenger i produksjon, så vanskelig å få tak i flere. Fotbøylene tar mer plass enn nødvendig i bredde, men ingen dealbreaker. Foreløpig favoritt.
Spisebordet er arvet, eldre shaker(?) bord som får stå i fred til vi endelig lander spisestoler.
On topic: lenestoler til kaffe på morgenen er modell 806 av F. Kayser, Vatne Møbler. Godt fornøyd med dem, men krever litt TLC. Samboer sier treverket har fått et grønnskjær. Jeg er fargeblind, så må bare stole på at det stemmer og forberede meg på å pusse og behandle dem ila våren.

Fant også to lenestoler tilfeldigvis på Facebook Marketplace. Annonse med grumsete mobilbilde tatt i fart i en mørk bod, men tok sjansen da selger skulle ha 400,- for begge. Enorm komfort til min kropp, men ikke noe som blir værende i stuen. Ender nok opp i garasjen til kunstige pauser etter å ha skrudd elbil (fylle luft i dekk, oppdatere SW og bytte vindusvisker). En kuriositet er at mitt første kjøp på FB Marketplace dessverre skulle være en kopi! Stolen viste seg å være "Skyline" fra Hove møbler, og designet er stjelt fra Elsa og Nordahl Solheims "Pirate". Som forøvrig er en veldig kul stol, imo.
rutx.jpg

Sofa på bildet er "Rut X", Vatne Møbler. Teppe på bildet er to uker gammelt og allerede klort i hjel av pøbelkatt på bilde nr 2 over i posten.