Sommerferie med barn

adio

Støttemedlem
Medlem
24. des. 2009
Innlegg
1.574
Sted
Bergen
Sitter og prøver å finne ut hva vi skal gjøre denne sommeren. Akkurat nå vurderer jeg å bare fly til feks Malaga, leie bil, og booke 3-4 forskjellige strand/badehoteller hvor mine meeeeget aktive gutter på 6 og 9 kan utfolde seg i to uker.

VI har hatt to år med charter, og er litt mettet på det. Ser at vi går "lei" stedet etter å ha vært der noen dager, så derfor må flytte mer på oss...

Men kanskje noen her har gode innspill? Flyturer på 6+ timer fungerer ikke helt enda dessverre :)
 
Først: er poenget å bade med barna, eller å sole seg/varme seg for de voksne?

For her er et ganske anderledes forslag fra syden: vi tok ungene våre med til Island på sommertid da de var omtrent på den alderen, leide bil og kjørte landet rundt. Vi booket en knippe airbnb-type steder på forhånd og la opp ruta på forhånd, med masse slack/åpne luker i skjemaet.

Noen faktorer som funka veldig for oss: det er relativt korte avstander, spesielt hvis du har to uker på deg. Det er ikke så lang flyreise dit fra Norge. Og på Island er havet kaldt men det er likevel mange bademuligheter av ulike slag: kjempefine offentlige bad, mer fancy spa-aktige anlegg, varme kilder osv.

Bonus for oss voksne at det var mer spennende for oss enn klassisk-sydenferie, men vi er ingen solbrun familie og hverken jeg eller kona har noen tradisjon med å reise til syden da vi vokste opp. :giggle:
 
Barna i førersetet, men en viss komfort må vi voksne ha også for å komme oss gjennom ;)
 
Anbefaler området Elviria mellom Malaga og Marbella. Massevis å gjøre i området, samtidig som det er kort vei til mye annet. Supert for bading, shopping, fotturer, golf, tennis og alt annet en kan komme på. Fin dagstur til Gibraltar f.eks. (Anbefaler tur med guide her. Da får de også hilst på lokale aper).

Danmark er også supert. Å fly drake i stri dansk vind på flate sandstrender er en opplevelse for unga! Naturlig nok supert å sykle rundt også. Dog fryktelig dyr dansk krone.
 
Støtter @speedieThomas og Island. Spesielt land med mye å se. Da jeg var der kom jeg over brosjyrer om turruter med overnatting og severdigheter , kombinert. Med eller uten mulighet for guiding fra utleier/kontaktperson. Flott opplegg. Neste gang jeg skal til Island er det en helt klar sak. Brosjyrene hadde forslag til helg, uke, to uker runder og hva du kunne se på veien, og hvor det ville være greit å overnatte. Og eventuelt bli lenger.

Ellers så tenker jeg på Kreta som fint sted. Leier dere bil, så er det et sivilisert land å kjøre i. Det går greit å komme seg rundt og mye å se. Vi kjørte opp til en stor innsjø, h or det var sykkelbåter og badestrand. Mye artig fisk å se i vannet.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
I fjor hadde vi suksess med:
- fly til Munchen, leide bil og kjørte til en liten landsby syd for Salzburg.Kjørte innom Hitlers ørnerede og HAllstatt på veien (noen turistattraksjoner måtte vi få med oss). Bodde på hotell med badebasseng og pannekaker til frokost.
- kjørte over Grossgluckner til en liten landsby i Østerrike. Nok et hotell med badebasseng. Spektakulær kjøretur overfjellet, også for kidsa. Spesielt Edelwaissspitze (eller noe sånt).
- så videre til Ljubljana, veldig koselig og rimelig by
- etter en natt der bodde fire netter på badelandhotell i Kroatia
- innom Venezia, overnatta ei natt, viderere til Verona og fire netter ved Gardasjøen
- fløy hjem derfra.

Litt kultur, litt turisme, litt spektaulalært, mye varme, mye pizza, mye bading.
Gardasjøen var nydelig.
Sjøen i Kroatia var fantastisk.
Tirol vakkert om sommeren.

Suksessformel: variert tur med relativt korte kjøreturer, en trillekoffert per pers, enkelt å flytte ut og inn av hoteller. Og mulighet til å gjøre spontane ting underveis. Eks bada vi i Weissee, tipp topp.

Antall land (5) var også en del av kidsa sin opplevelse.

Kidsa digga Østerrikeske fjell, anderledesheten i Slovenia, galskapen i Venezia og all badingen.
Billige flydestinasjoner. Kostet nesten ikkenoe ekstra å levere bil et annet sted enn der vi tok den ut.

Bestilte alt på Hotels.com på forhånd.
IMG_5909.jpeg
 
Redigert:
Selv vokste jeg mer eller mindre opp på ferie i Danmark i barndommen. Og jeg synes fortsatt det er fantastisk land å feriere i. Kort reise, superhyggelige mennesker, god mat, deilige strender hvis det er viktig og sikkert alle mulige lekeland og badeland som alle andre plasser. Også er alt laidback hele tiden. Minuset er jo kronekursen og at det kanskje ikke ticker av i boksen for eksotisk.
Leie noen dager i et feriehus på Jylland første del og avslutte andre del med København f.eks.
 
Danmark er supert, men kronen gjør jo at selv taxfree oppleves dyrt.. Malaga er jo veldig greit også mtp å kunne slippe leiebil da tog/buss fungerer godt.
 
Jeg har selv barn på 7,9 og 2 år. Vi har i mange år vært i alpene om sommeren sammen med en annen familie som også er 5. Val Gardena, Zillertal, Chamonix, Bad Gastein og Engelberg… Det har vært supert å traske litt i fjellene, og det er ofte veldig tilrettelagt for barneaktiviteter. I fjor var vi på Trysil… Alle barna vil bare tilbake til Trysil å sykle! Så jeg tipper at hvis du tar de aktive guttene med på stisykling en liten uke på Trysil så vil de ha tidenes drømmeferie.
 
I fjor var vi på Trysil… Alle barna vil bare tilbake til Trysil å sykle! Så jeg tipper at hvis du tar de aktive guttene med på stisykling en liten uke på Trysil så vil de ha tidenes drømmeferie.
Det hørtes jo knallkjekt ut for mine gutter på 4,6 og 8 år. Koster det noe å benytte seg av disse parkene og stiene? Stiene er vel gratis, men det ser ut til at de har en rekke tilrettelagte parker (GT Bike Park, Gullia etc) i tillegg.
 
Det hørtes jo knallkjekt ut for mine gutter på 4,6 og 8 år. Koster det noe å benytte seg av disse parkene og stiene? Stiene er vel gratis, men det ser ut til at de har en rekke tilrettelagte parker (GT Bike Park, Gullia etc) i tillegg.
Alt i Gullia og GT var gratis i fjor ihvertfall. Dvs alle stiene og pumptracks. Disse stiene var gøye nok til å holde på i timesvis. De er merket med fargekoder, og så kan de avansere til vanskeligere stier når de føler for det. Vi hadde heiskort i 2 av 5 dager, og nedfartene var også supre for både foreldre og barn. Et lite tips er å legge opp dagen med sykling fra morgen/formiddag, møtes til lunsj på burger-sjappa på Radisson (Bra og billig), for så sykle på ettermiddagen igjen. Ikke verdt å rote med matpakke eller hjem for å spise på hytte/leilighet. Videre har de jo alle mulige aktiviteter å variere med; Bob-bane, bowling, klatrepark, bading på Radisson. Det er relativt billig å leie hytte og det er bra utvalg i utleiesykler og salg av sykkelutstyr. Mulig jeg er litt inhabil siden jeg har stisyklet i åresvis, men barna rangerer denne ferien over alle andre ferier… ;)
 
Alt i Gullia og GT var gratis i fjor ihvertfall. Dvs alle stiene og pumptracks. Disse stiene var gøye nok til å holde på i timesvis. De er merket med fargekoder, og så kan de avansere til vanskeligere stier når de føler for det. Vi hadde heiskort i 2 av 5 dager, og nedfartene var også supre for både foreldre og barn. Et lite tips er å legge opp dagen med sykling fra morgen/formiddag, møtes til lunsj på burger-sjappa på Radisson (Bra og billig), for så sykle på ettermiddagen igjen. Ikke verdt å rote med matpakke eller hjem for å spise på hytte/leilighet. Videre har de jo alle mulige aktiviteter å variere med; Bob-bane, bowling, klatrepark, bading på Radisson. Det er relativt billig å leie hytte og det er bra utvalg i utleiesykler og salg av sykkelutstyr. Mulig jeg er litt inhabil siden jeg har stisyklet i åresvis, men barna rangerer denne ferien over alle andre ferier… ;)

Det høres veldig spennende ut. Ingen av oss har noe erfaring med stisykling, men alle barna liker å sykle. Har du investert i egne stisykler til alle barna eller sykler de på vanlige sykler? Ser ut som fire-fem dager i Trysil kan være perfekt, og leiligheter og hytter ser ut til å være veldig moderat priset. Eneste minuset er langt kjørevei fra Stavanger, men det er jo mye man kan gjøre på veien :).
 
I fjor hadde vi suksess med:
- fly til Munchen, leide bil og kjørte til en liten landsby syd for Salzburg.Kjørte innom Hitlers ørnerede og HAllstatt på veien (noen turistattraksjoner måtte vi få med oss). Bodde på hotell med badebasseng og pannekaker til frokost.
- kjørte over Grossgluckner til en liten landsby i Østerrike. Nok et hotell med badebasseng. Spektakulær kjøretur overfjellet, også for kidsa. Spesielt Edelwaissspitze (eller noe sånt).
- så videre til Ljubljana, veldig koselig og rimelig by
- etter en natt der bodde fire netter på badelandhotell i Kroatia
- innom Venezia, overnatta ei natt, viderere til Verona og fire netter ved Gardasjøen
- fløy hjem derfra.

Litt kultur, litt turisme, litt spektaulalært, mye varme, mye pizza, mye bading.
Gardasjøen var nydelig.
Sjøen i Kroatia var fantastisk.
Tirol vakkert om sommeren.

Suksessformel: variert tur med relativt korte kjøreturer, en trillekoffert per pers, enkelt å flytte ut og inn av hoteller. Og mulighet til å gjøre spontane ting underveis. Eks bada vi i Weissee, tipp topp.

Antall land (5) var også en del av kidsa sin opplevelse.

Kidsa digga Østerrikeske fjell, anderledesheten i Slovenia, galskapen i Venezia og all badingen.
Billige flydestinasjoner. Kostet nesten ikkenoe ekstra å levere bil et annet sted enn der vi tok den ut.

Bestilte alt på Hotels.com på forhånd.
Vis vedlegg 359605
Vi gjorde noe lignende et år, fløy til Wien, leide bil og tråklet nedover mot Slovenia og Trieste, tilbake via Tirol. Gode veier, heftig landskap i Alpene og mye å finne på, fra bading til hjulbåt til gondolbane til museer til sykkelutleie langs Wörthersee.

Med unger på slep er Østerrike en bra sommerdestinasjon; det er rent, du kan drikke vannet, billigere enn Tyskland og sikkert sommervær.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Mange gode tips her.

Island tror jeg blir noen år frem i tid, her er det så mye gøy at jeg vil ha med meg litt eldre gutter :)
Sykling på stier i Norge er noe av det vi prøver å få gjort i de 1-2 ukene vi skal ha ferie her hjemme, det er kanonartig!