Min samling av Daniel Wellington klokker

Morsom tråd, og morsomt nok så minnet dette fælt mye på min egen start- tross den startet på en LANGT værre måte ;) Skal lage en lignende tråd i dag å presentere min "starthistorie"- du vil ikke like starten ;)

Flott samling forresten! Jeg ville absolutt beholdt alpinisten, kjenner jeg angrer allerede nå på dine vegner om du selger den! Også ville jeg helt klart beholdt SKX007'n! Morro å ha igjen den som startet alt :)
Takk for hyggelig tilbakemelding! Gleder meg til å lese din starthistorie allerede! Jeg har faktisk blitt veldig glad i alpinisten de siste dagene, og den har vært på armen mer enn tidligere. -Nesten så mye at jeg har slått fra meg explorer'n fordi den likner for mye på alpinisten.

Skx'n forsvinner nok bare om det skulle komme inn en ny diver(mm300 eller GS er jo fristende), men jeg skal ta rådet til etterretning. Føler at det blir vanskelig å få brukt alle fire på én gang, så jeg prøver egentlig å unngå å skaffe flere klokker med samme "bruksområde".
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
'Det går gjerne slik det går, og ikke slik man hadde tenkt." -Det begynte med at jeg fikk en fiks idé om at det kanskje kunne gå an å bytte to av mine ur "oppover" i ett annet ur, så jeg la ut en annonse her på TS i håp om å få litt respons. Etterhvert kom det inn noen bytteforslag for Alpinisten, som til slutt ble byttet til to flotte CWC (som har fått armtid i sommerværet de to siste dagene med litt hjelp av samboeren). Nå sitter jeg altså plutselig igjen med fem ur istedenfor tre, som var den egentlige planen.

I ferien reiste jeg på tur med North Flag'en som eneste ur, og det fikk meg egentlig til å innse at det fungerer veldig fint til alt fra bading til bryllup. Fornuften sier at jeg egentlig kan kvitte meg med de andre klokkene mine, men hva er moroa med det? Jeg har begynt å vurdere en speedmaster på sikt, eller kanskje en aqua terra (eller helst begge?).
20170801_155903.jpg

20170722_124744.jpg
 
Redigert:
Som ny på forumet er det morsomt å se at det ikke bare var meg som holdt på å gå i DW-fella.

Siden dette er første post, så kan jeg like greit dele min historie også:
For en to års tid siden var jeg på jakt etter en ny klokke og DW seilte opp som en aktuell kandidat. Men, som alle vet er research før kjøp halve gleden. Dermed ble DW raskt stemplet som søppel og Hamilton Khaki tok førsteplassen. Det var selvfølgelig mekanisk jeg skulle ha! En diver så jeg også behovet for, så SKX007 dukket raskt opp i postkassen. Ett år etter, en SARB033. Får poste noen bilder i en annen, passende tråd. Nå er det Speedmaster, Submariner og Aqua Terra jeg sikler på...
 
Redigert:
Som ny på forumet er det morsomt å se at det ikke bare var meg som holdt på å gå i DW-fella.

Siden dette er første post, så kan jeg like greit dele min historie også:
For en to års tid siden var jeg på jakt etter en ny klokke og DW seilte opp som en aktuell kandidat. Men, som alle vet er research før kjøp halve gleden. Dermed ble DW raskt stemplet som søppel og Hamilton Khaki tok førsteplassen. Det var selvfølgelig mekanisk jeg skulle ha! En diver så jeg også behovet for, så SKX007 dukket raskt opp i postkassen. Et år etter, en SARB033. Får poste noen bilder i en annen, passende tråd. Nå er det Speedmaster, Submariner og Aqua Terra jeg sikler på...

Velkommen til forumet, og takk for bidraget! Det er alltid betryggende å høre at andre også opplever liknende, og at man ikke er alene i galskapen. :D


(Benytter også sjansen til å nevne at det er noe nytt(eller egentlig gammelt) på vei inn, og jeg gleder meg som et barn på julaften!)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Artig post! :)

Jeg har opp gjennom tiden hatt noen ur, og NF'en er en av mine absolutte favoritter. Upretensiøs, topp kvalitet, kan brukes til "alt", og kan kjøpes med både lenke og reim. I tillegg Tudors første; in-house verk, safir bakglass, og power reserve (fremtidig samleobjekt?). Jeg har solgt to stykker, men måtte til AD for å kjøpe min tredje........ Beholder denne. Anbefaler deg det samme :rolleyes:
 
Virkelig artig historie! (og god humor!).

Det er mye artig du vil oppleve som klokkeentusiast, @Ringeklokke! Det er alltid noen mål der fremme og harde prioriteringer!

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
Artig post! :)

Jeg har opp gjennom tiden hatt noen ur, og NF'en er en av mine absolutte favoritter. Upretensiøs, topp kvalitet, kan brukes til "alt", og kan kjøpes med både lenke og reim. I tillegg Tudors første; in-house verk, safir bakglass, og power reserve (fremtidig samleobjekt?). Jeg har solgt to stykker, men måtte til AD for å kjøpe min tredje........ Beholder denne. Anbefaler deg det samme :rolleyes:

Takk for det! ☺️

Tingene du nevner er veldig gode argumenter for å beholde den, og jeg tror nok at den forblir i mitt eie (det burde man kanskje aldri si?). -Jeg har ennå ikke begynt å vurdere å bytte eller selge den (i motsetning til de andre jeg har) ihvertfall.

Jeg synes det er gøy med ur som skiller seg ut, men som allikevel har noen mer diskré og klassiske trekk. -Den har egentlig alt jeg ønsker meg på nåværende tidspunkt.

Virkelig artig historie! (og god humor!).

Det er mye artig du vil oppleve som klokkeentusiast, @Ringeklokke! Det er alltid noen mål der fremme og harde prioriteringer!

8

Takk for hyggelig kommentar! Jeg ser frem til veien videre som entusiast, og jeg er veldig spent på hvilken retning dette tar etterhvert.

Synes for eksempel at det er er spesielt gøy når man treffer likesinnede i forskjellige sammenhenger som man kanskje aldri hadde blitt kjent med om ikke armbåndsuret hadde "brutt isen". -Ellers er det også mye gøy å lese her inne, som kan bli en liten avhengighet i seg selv!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
For nesten to uker siden ble jeg sittende å følge med på noen auksjoner på nettet. Både ebay og catawiki ble gjennomsøkt etter et billig eksemplar av en Omega Speedmaster automatic/reduced. -Det var iallefall det jeg egentlig var på utkikk etter... Etter å ha fulgt auksjon etter auksjon gå over min forhåndsbestemte makspris, så dukker det plutselig opp et annet ur som blir liggende å gnage i underbevisstheten samtidig som jeg leter videre.

Etter et par dager bestemmer jeg meg for å gjøre litt research rundt den nevnte modellen, og jeg bestemmer meg for å legge inn et bud om prisnivået holder seg frem mot slutten av auksjonen. Plutselig har jeg vunnet min første auksjon på Catawiki! I løpet av sekunder går jeg fra full ekstase til skikkelig nervøs, og tusen spørsmål dukker opp i hodet. -Har jeg kjøpt katta i sekken? -Gjenspeiler prisen tilstanden til uret? -Burde jeg heller ha spart pengene og kjøpt det jeg egentlig var på utkikk etter?

Svaret er selvsagt ja (eller tja), men litt utenfor komfortsonen må man jo nesten bevege seg i blant. Dermed var det bare å vente på at sannheten skulle komme på dørs med posten. Pakken dukket opp i dag, og jeg så allerede på innpakningen at jeg hadde hatt litt høye forventninger da hverken boks eller papirer fulgte med (og ved nærmere ettersyn var de heller ikke nevnt i annonsen). Bezelen gikk sinnsykt tregt, og krevde makt for å stilles. Krona hang litt på snei når den ble trukket helt ut, og lenka hadde en blanding av møkk og olje mellom leddene. Skiva har mye patina, og viserne har sett bedre dager.

"Ganske kjipt" tenker du kanskje. Jeg tenkte også det frem til jeg fikk renset den litt, og hatt den litt på armen. Det er ingen tvil om at den trenger et lite spa-opphold, men det er utvilsomt mye klokke igjen her. Ut fra det jeg kunne finne av informasjon på nettet, så er dette egentlig et ganske godt funn. Jeg presenterer mitt nye kjøp: En Omega Seamaster 200m automatic "pre-bond"!

20170818_175455.jpg
20170818_175514.jpg
20170818_175519.jpg
20170818_175530.jpg
 
Den ser egentlig veldig hyggelig ut!
Her har du mye klokke igjen. Snakk med en dyktig urmaker (feks Sutterurd på Bjølsen) og be han om å ta en sjekk.

Vær i alle fall oppmerksom på at klokken helt sikkert IKKE er vanntett før den er kontrollert! (Det vet du sikkert men...)

8
 
Den ser egentlig veldig hyggelig ut!
Her har du mye klokke igjen. Snakk med en dyktig urmaker (feks Sutterurd på Bjølsen) og be han om å ta en sjekk.

Vær i alle fall oppmerksom på at klokken helt sikkert IKKE er vanntett før den er kontrollert! (Det vet du sikkert men...)

8

Dette er mitt første "vintage" kjøp, så jeg visste nok ikke helt hva jeg kunne forvente. Den føles solid, og jeg er nok fornøyd med kjøpet så lenge den er i grei stand innvendig også. Den ble levert hos urmaker Heramb på Elverum i går, så nå blir det bare å vente på svar.

Jeg tenkte også på det med vanntetthet, men allikevel tok jeg sjansen på bittelitt såpevann for å få bort det verste smusset. Skrudde igjen krona godt osv, så håper at jeg ikke har ødelagt noe. :eek:
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
@Ringeklokke
Takk for en fantastisk tråd! Selv om jeg alltid har hatt stor fasinasjon og interesse for klokker, så starta galskapen min på tilnærma lik måte nå i sommer.

Innlegget ditt, og egentlig hele denne tråden, har vært til stor inspirasjon.
Kona lo så hun begynte å grine da hun leste den. Hun kjente nok igjen en viss person i innlegget. Men, faktisk blei hun påvirka, og nå har hun også starta med å tråle webben på jakt etter mekaniske klokker til både henne og meg.

Foreløpig er jeg nok litt for "fornuftig", men jeg innser at det bare er snakk om tid før jeg følger dine stadier...
Ps: Hva gjorde du med Alpinisten? Den har nemlig festa seg på hjernen min også...
 
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
@Ringeklokke
Takk for en fantastisk tråd! Selv om jeg alltid har hatt stor fasinasjon og interesse for klokker, så starta galskapen min på tilnærma lik måte nå i sommer.

Innlegget ditt, og egentlig hele denne tråden, har vært til stor inspirasjon.
Kona lo så hun begynte å grine da hun leste den. Hun kjente nok igjen en viss person i innlegget. Men, faktisk blei hun påvirka, og nå har hun også starta med å tråle webben på jakt etter mekaniske klokker til både henne og meg.

Foreløpig er jeg nok litt for "fornuftig", men jeg innser at det bare er snakk om tid før jeg følger dine stadier...
Ps: Hva gjorde du med Alpinisten? Den har nemlig festa seg på hjernen min også...

Hei! Så hyggelig at du/dere liker det jeg har skrevet! -Det er utrolig gøy å høre.☺️
For meg har det faktisk hjulpet å skrive om det, og ikke minst å få tilbakemeldinger fra likesinnede. Ekstra gøy er det jo når samboer ikke bare aksepterer at man er klokkegal, men også faktisk er interessert!

Alpinisten ble byttet bort fordi jeg rett og slett ikke fikk den til å passe på armen min. Den ser helt nydelig ut på bilder, på andre og i boksen, men ikke på meg. Jeg har enda ikke sett en finere skive enn den grønne sunbursten på alpinisten. Finishen var utrolig bra, og den kjentes solid ut. Originalreima er stiv og plastikkaktig, mekanismen på indre bezel var bittelitt "slarkete".
Den bygger ikke høyt, så den passer fint under skjorta, og den er vanntett til 200 meter. Et allsidig ur med andre ord! Vil anbefale deg å å prøve den på armen før kjøp, men det går an å ta sjansen(slik jeg gjorde) på å kjøpe usett da den er populær i bruktmarkedet.

Takk igjen for tilbakemelding, og masse lykke til med hobbyen/besettelsen!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Readerfly
Det er lenge siden sist det kom noe nytt inn, og det begynner å merkes. I den anledning er jeg i tenkeboksen om "veien videre" for samlingen. Det har seg sånn at jeg har blitt relativt tilknyttet min Tudor North Flag, og det føles stort sett feil å legge den i boksen for å gi armtid til noe annet. Til og med minstemann i familien har blitt forelsket i dette uret.

20170929_100126.jpg


Generelt sett har jeg problemer med å selge, og tidligere forsøk på å kvitte meg med et ur har endt med at samlingen har økt. Jeg vil derfor gjerne be om tilbakemelding fra dere som på en eller annen måte har forvillet dere inn på denne tråden om hva jeg skal gjøre. Jeg ønsker meg både "plass" og midler til å anskaffe et nytt ur, så noe må ut. Jeg har vært inne på tanken om å selge unna samtlige utenom NF'en, men da kan det vel knapt kalles en samling?

Pr. dags dato er det disse klokkene som har en uviss fremtid i møte:

1990-ish Omega Seamaster 200m Automatic (kommer straks tilbake fra full service)
20170818_175514.jpg


1990-ish Fortis flieger chronograph
FB_IMG_1505415538575.jpg


Dykkerkameratene Cwc royal navy diver automatic (2013) og Seiko skx007 (2017)
FB_IMG_1506882390427.jpg



Hvis noen vil ta seg bryet med å ytre noen meninger rundt hvilke som skal bli, så vil det være til stor hjelp for en handlingslammet fyr.

Jeg kan også nevne at det foreløpig er disse som står på lista over eventuelle erstattere:
Rolex Explorer II
Tudor Heritage Black Bay Chrono
Rolex Milgauss
Omega Aqua Terra 15k Gauss

Meninger om disse er også av interesse. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og netrom71
Lobb ut alt annet enn NF og SKX, og gå for Exp2. Men, jeg ser du har flere med antimagnetisme som tema, så da blir det et oppfølgingsspørsmål - hva er årsaken? For i så fall, hadde jeg drete glatt i både Rolex og Omega, og gått for en IWC 3227. Deiligste antimagnetiske ur noen sinne.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
Lobb ut alt annet enn NF og SKX, og gå for Exp2. Men, jeg ser du har flere med antimagnetisme som tema, så da blir det et oppfølgingsspørsmål - hva er årsaken? For i så fall, hadde jeg drete glatt i både Rolex og Omega, og gått for en IWC 3227. Deiligste antimagnetiske ur noen sinne.

Takk for svar, og hjelp til å velge! Jeg har egentlig ikke noe særlig bruk for antimagnetisk verk, men jeg er utdannet innen elektro, og dermed er temaet på Milgaussen og Omegaen litt ekstra interessant. -Det samme gjelder også for Ingenieur'en egentlig. Jeg er litt usikker på om NF'n og IWC'n blir litt for like i uttrykket, men den skal absolutt vurderes.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Tålmodighet er ikke min sterke side, så i dag tidlig kom det en hyggelig mann fra Bring på døren. Med seg hadde han en liten bobleplastkonvolutt, som innholdt meningen med livet (eller iallefall noe ganske så fint).

20171110_081258.jpg


Jeg prøvde å følge rådene fra @Preacher og @GrimReaper, og la ut de "uønskede barna" for salg for noen uker siden. Jeg fikk solgt kun én av dem, så jeg endte opp med å selge bilen istedenfor. :D Deretter tok det omtrent en time før letingen etter en grail ble iverksatt.

Jeg kom i kontakt med en svært så hyggelig selger som hadde akkurat det jeg ønsket meg, og alt for mye penger ble helt ukritisk overført til en fyr jeg aldri har møtt. -Derfor var gleden ekstra stor når uret var nærmest i "mint condition", og håndleddet til forrige eier var akkurat like stort som mitt. Nå sitter jeg her i en slags lykkerus, og samtidig er jeg litt skamfull for å ha uttalt at jeg aldri skal kjøpe det jeg nettopp har kjøpt. :eek:

Jeg får takke for gode råd fra dere som er nevnt over, og gå tilbake til å nyte anskaffelsen!

20171110_081410.jpg
20171110_095150.jpg
20171110_095351.jpg
20171110_095240.jpg
 
Redigert: