Hi-Fi tråden

@GrimReaper , Der er mange faktorer som avgjør , og eg trur kanskje mangen av dei er veldig individuelle . I tillegg så vil en kanskje være tilbørlig til å svi av litt ekstra om lytteopplevelsen før kjøp er særdeles bra .

Skal eg dra fram en ting så er det fraværet av støy , eller at all støyen kun kjem frå innspillingen og ikkje utsyret. Min erfaring er at det er kun gode produkter av en viss kvalitet som klarer dette uten å gå på bekostning av musikkvalitet /komprimering.


Ikkje at dette trenger å være sjukt dyrt , for innen HiFi som alt annet så er det noke som er dyrt berre for å være dyrt medan andre ting er dyrt pga det er dyrere å produsere .

Ellers så er det feks for høytalere dyrere jo finere /meir møbel dei skal være i tillegg til å spille bra.

dyre kabler .. det er en skikkelig suppe å gå inn på . Men kabler som ser nogenlunde greie ut gjennom stua låter som regel bedre og gir en høyere WAF
 
  • Liker
Reaksjoner: maretranquillitatis
Nå skal jeg spørre om noe som sikkert er helt idiotisk for dere som er opptatt av Hi-Fi. La det være sagt at jeg er fullstendig tonedøv og relativt lite interessert i lyd og musikk generelt sett. Synes musikk er ålreit, men har ikke behov for noe stereoanlegg hjemme da jeg stort sett hører på radio i bilen.

Men - jeg hadde en ansatt på et tidspunkt som brukte alt han tjente ( og litt til dessverre) på stereo. Han skulle på et tidspunkt vise meg dette vidunderet og spilte noe musikk for meg, flere sjangre. Men jeg kan ikke på noe tidspunkt under denne seansen forstå hva som gjør dette så dyrt, det var fin og høy lyd - men jeg greier ikke få hodet mitt til på forstå hva som gjør det så helsikes dyrt. Jeg har ikke sjans til å høre forskjell på et anlegg til 20k og 200k. Kan noen forklare meg hva som er utslagsgivende på en begripelig måte?

Og ja, jeg ser sammenligningen med klokker, og det er ikke ment som kritikk. Jeg er bare nysgjerrig :)
500K er da ikke så helsikes dyrt når vi sammenligner med klokker. Jeg synes 500K for en Nautilus er helsikes dyrt, menmen....
Det viktigste med et godt musikkanlegg er musikken. Uten en interesse for musikken som spilles er det ikke mye vits med et fint musikkanlegg. Et riktig sammensatt musikkanlegg til 15K er blitt så bra at det er mulig og kose seg med musikken for de aller aller fleste. Men når man begynner å gå inn i musikken, og høre lagene i produksjonen, eller på klangen i en kassegitar med ulike fabrikat strenger blir det virkelig gøy. Og der kommer de ekstra pengene inn. Men det krever også litt øvelse, og de fleste går jo stegene med eskalerende pris og kvalitet på komponentene. Og på den reisen lærer man også hvilke egenskaper med gjengivelsen som er viktig for deg, sånn at man dyrker mer av det man liker og ikke så mye av det som er uviktig. Så er det jo et spørsmål om filosofi og galskap, hvor langt man vil strekke seg. Det viktigste er uansett at man faktisk setter på en plate, og faktisk lytter til det som kommer ut av høyttalere eller hodetlefon, og har glede av det.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Nå skal jeg spørre om noe som sikkert er helt idiotisk for dere som er opptatt av Hi-Fi. La det være sagt at jeg er fullstendig tonedøv og relativt lite interessert i lyd og musikk generelt sett. Synes musikk er ålreit, men har ikke behov for noe stereoanlegg hjemme da jeg stort sett hører på radio i bilen.

Men - jeg hadde en ansatt på et tidspunkt som brukte alt han tjente ( og litt til dessverre) på stereo. Han skulle på et tidspunkt vise meg dette vidunderet og spilte noe musikk for meg, flere sjangre. Men jeg kan ikke på noe tidspunkt under denne seansen forstå hva som gjør dette så dyrt, det var fin og høy lyd - men jeg greier ikke få hodet mitt til på forstå hva som gjør det så helsikes dyrt. Jeg har ikke sjans til å høre forskjell på et anlegg til 20k og 200k. Kan noen forklare meg hva som er utslagsgivende på en begripelig måte?

Og ja, jeg ser sammenligningen med klokker, og det er ikke ment som kritikk. Jeg er bare nysgjerrig :)
Er litt som med klokker ;)

Det holder med 15-30000…. Om du vil bruke mer er opp til den enkelte
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: maretranquillitatis
Ikke alle har ører som hører forskjell. Det er en kjensgjerning. Selv, så har jeg såpass alvorlige hørselsskader, at jeg er ekstra sensitiv for kvalitetslyd. Sært nok. Allikevel klarer jeg meg fint med stereoanlegg til 10-15k, selv om jeg for tiden nyter det jeg arvet av far til det tidobbelte. Det handler om balanse og nyanser. «Naturlighet» om du vil.
 
Takk for svar alle sammen. Det er vel litt som jeg tenkte, at det lidenskapen for musikk som drar med seg behovet for å lytte til den på en ordentlig måte. Jeg har all mulig forståelse for lidenskapen, ellers hadde jeg ikke vært her inne i utgangspunktet. Jeg synes det er spennende å se at man nerder på de fleste ting, men akkurat lyd har jeg liksom ikke helt fått tak på. Men det ser fett ut med et skikkelig anlegg da, det er jo nesten et møbel. Gøy! Skulle gjerne hørt på en plate av en artist jeg liker på et skikkelig anlegg en gang og sett om jeg fikk følelsen :)
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Som når det gjelder så mye annet i livet (bortsett fra klokker). Ved kjøp av biler, klær, sko og ikke minst hifi - så får du du maks value for money, om du kjøper produkter «Made in Great Britain».
Jeg nevner, Meridian, Linn, B&W, med flere - full value for money og lyd bedre enn forventet (egen erfaring). Imidlertid har jeg de senere år havnet i Bang & Olufsen hullet og pøser ut penger på fancy design med middelmådig lyd. Kommer akkurat fra en «overbevisende» demo av noen små bak-kanal høytalere til kun kr 78 K, som sannsynligvis slås til på i løpet av neste uke
Moralen er, kjøp hi-fi som gir deg grøsninger og gåsehud - og ikke tenk på prisen. Lyd eller horologi? Det skal mye til å få ståpels av en klokke , men lite til for det samme når det gjelder god lyd. :)
 
Takk for svar alle sammen. Det er vel litt som jeg tenkte, at det lidenskapen for musikk som drar med seg behovet for å lytte til den på en ordentlig måte. Jeg har all mulig forståelse for lidenskapen, ellers hadde jeg ikke vært her inne i utgangspunktet. Jeg synes det er spennende å se at man nerder på de fleste ting, men akkurat lyd har jeg liksom ikke helt fått tak på. Men det ser fett ut med et skikkelig anlegg da, det er jo nesten et møbel. Gøy! Skulle gjerne hørt på en plate av en artist jeg liker på et skikkelig anlegg en gang og sett om jeg fikk følelsen :)
Du er velkommen til meg når den nye leiligheten og anlegget er klart. Du velger musikken. Pm!
 
Siden @GrimReaper åpnet døren for litt alternative spørsmål, så slenger jeg meg på med noe jeg har grublet på i en årrekke.

Min erfaring er at folk flest har begrenset "musikalitet". I dette litt vage begrepet legger jeg at de ikke klarer å gjengi en melodi korrekt vokalt eller på f.eks. et piano (eller annet instrument som fysisk sett ikke er noe utfordrende å bruke). Ei heller klarer å stemme et instrument ut fra en referansetone eller lignende.

Kanskje er svaret at premisset ovenfor ikke stemmer, men dette er i alle fall min erfaring fra venner og bekjente. Og flere av disse som har veldig sterke meninger om "god lyd", slik som det søkes etter her i denne tråden.

Et spørsmål vil forsåvidt være hvor mye "bedre lyd" et anlegg til en halv million kroner har på normale lydnivåer i en gjennomsnittlig stue, fremfor et anlegg til 50 lapper.

Men det jeg egentlig lurer mest på, er hvorfor jeg skal stole på disse "tonedøve" folka når de skryter av den gode lyden dere nye utstyr X gir. Hvordan i huleste er de kvalifisert til å vurdere noe som helst hva angår lyd, når de ikke klarer å spille "glade jul" på et piano eller synger "Billie Jean" så surt at Michael snur seg i graven?

Noen som har en forklaring? :D
 
Nå skal jeg spørre om noe som sikkert er helt idiotisk for dere som er opptatt av Hi-Fi. La det være sagt at jeg er fullstendig tonedøv og relativt lite interessert i lyd og musikk generelt sett. Synes musikk er ålreit, men har ikke behov for noe stereoanlegg hjemme da jeg stort sett hører på radio i bilen.

Men - jeg hadde en ansatt på et tidspunkt som brukte alt han tjente ( og litt til dessverre) på stereo. Han skulle på et tidspunkt vise meg dette vidunderet og spilte noe musikk for meg, flere sjangre. Men jeg kan ikke på noe tidspunkt under denne seansen forstå hva som gjør dette så dyrt, det var fin og høy lyd - men jeg greier ikke få hodet mitt til på forstå hva som gjør det så helsikes dyrt. Jeg har ikke sjans til å høre forskjell på et anlegg til 20k og 200k. Kan noen forklare meg hva som er utslagsgivende på en begripelig måte?

Og ja, jeg ser sammenligningen med klokker, og det er ikke ment som kritikk. Jeg er bare nysgjerrig :)

God lyd gir definitivt mer musikk-glede.
Men det er ikke alle som har opplevd det, eller registrerer det, eller bryr seg.
Men jeg tror det handler om å ha god lyd over en litt lengre periode enn å høre det i 10 minutt eller en kveld.
På lik linje med klokker, så tar det sikkert også litt tid å bli overbevist om at man får mer for pengene, og da snakker jeg om å gå fra en quartz-klokke til en med litt bedre byggkvalitet, og kanskje automatisk verk.
Men i motsetning til klokker, så er det flere fysiske grunner til at et dyrere/bedre anlegg også oppleves bedre. I en klokke vil man ikke verdsette et flott polert urverk hvis man kun er opptatt av å lese av tiden lett, eller bærekomfort. I et stereoanlegg er det stor forskjell på en 100-kroners bluetooth høyttaler og en høyttaler til 3000kr som er lett for de fleste å høre.

Når vi snakker stereoanlegg så er det også alltid et kompromiss mellom lydkvalitet, pris og volum. Altså man kan gjerne ha god kvalitet som ikke koster all verden, men da er det begrenset til et visst lydnivå. Hvis man vil ha god lyd og spille høyt må man opp i pris. Det krever faktisk mer kraft fra forsterker, og større høyttalerelement og kasse. Men når man år et visst nivå, så kommer også andre faktorer inn, som byggkvalitet, finish og "staffasje".

Jeg bodde med et par kompiser i studietiden som på grunn av min interesse lærte å sette pris på et bra anlegg, men ikke noe mer enn et fornuftig kvalitetsanlegg, la oss si til 10.000,-. Han ene kjøpte noe tilsvarende selv, og jeg tviler på at han noen gang kommer til å kjøpe noe særlig mye dyrere, men kanskje i forbindelse med å unne seg litt ekstra, ha noe som ser mer elegant ut etc.

Samboer har også blitt vant til et bra lyd fra et vesentlig dyrere anlegg. Når hun så de store høyttalerene første gang var det helt krise at vi skulle ha de i stua, men etter et par måneder ble hun veldig glad i et anlegg som kan spille klart og høyt. Hun klager nå over crap lyd hos andre f.eks. på fest, men da snakker jeg om de som kun har en liten billig blutooth høyttaler o.l..

Men som med klokker, så er det å anbefale å kjøpe seg en god seiko, tissot, longines som gjør jobben (si 5-10k for et stereoanlegg) mer enn godt nok for de fleste. Er man litt interessert, vil man få glede av et litt dyrere anlegg, som da vil kunne ha høyere lydkvalitet og/eller volum, og/eller bedre byggkvalitet/utseende (inkludert å betale ekstra for utseende/merke uten reell økt kvalitet). Dette vil kanskje tilsvare en Tudor (15-25k), eller en Rolex som er ganske tilsvarende, men koster det dobbelte (la oss si 25-100k for et stereoanlegg).

Poenget er at man får noe som er mer enn godt nok for en bra opplevelse fra 5-50k, og utover dette så betaler man veldig mye for små økninger i lydkvalitet, særlig når vi snakker flere-hundretusen-kroners anlegg og oppover...
Litt som å gå fra Rolex Submariner til Nautilus 5711, så er det ikke sikkert bruksverdien er så mye høyere, men man kan glede seg litt ekstra over de små detaljer - som man faktisk må være forholdsvis nerd for å oppdage og sette pris på. Og deretter noe som er håndlaget av en fyr i hundrevis av timer, da er det håndtverket og finish man setter pris på, mens lydkvaliteten ikke nødvendigvis er bedre enn rimeligere industrielt fremstilte produkt.

I og etter studietiden var det som med klokker en hobby, det vil si å spare og glede seg til å oppgradere neste komponent. I motsetning til klokkehobbyen stagnerte "heldigvis" min interesse når anlegget var godt nok for meg, og jeg har ikke eksperimentert med veldig mange forskjellige merker, selv om anlegget ble bedre og bedre, og ikke minst når jeg kjøpte hus ble det en saftig oppgradering. Jeg ble nå faktisk litt usikker på om rett analogi for mitt anlegg kanskje er et skritt forbi Submariner, kanskje til og med Patek (til veiledende pris), men jeg har definitivt ikke forvillet meg videre med f.eks. eksklusive båndhøyttalere og rørforsterkere, aka haute horlogerie...
 
Noke av det mest utfordrende for et hifi anlegg er ofte å spille veldig bra på lavt volum samtidig som det klarer å spille høyt om det vil . Her synes eg mangen oppsett faller igjennom.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Siden @GrimReaper åpnet døren for litt alternative spørsmål, så slenger jeg meg på med noe jeg har grublet på i en årrekke.

Min erfaring er at folk flest har begrenset "musikalitet". I dette litt vage begrepet legger jeg at de ikke klarer å gjengi en melodi korrekt vokalt eller på f.eks. et piano (eller annet instrument som fysisk sett ikke er noe utfordrende å bruke). Ei heller klarer å stemme et instrument ut fra en referansetone eller lignende.

Kanskje er svaret at premisset ovenfor ikke stemmer, men dette er i alle fall min erfaring fra venner og bekjente. Og flere av disse som har veldig sterke meninger om "god lyd", slik som det søkes etter her i denne tråden.

Et spørsmål vil forsåvidt være hvor mye "bedre lyd" et anlegg til en halv million kroner har på normale lydnivåer i en gjennomsnittlig stue, fremfor et anlegg til 50 lapper.

Men det jeg egentlig lurer mest på, er hvorfor jeg skal stole på disse "tonedøve" folka når de skryter av den gode lyden dere nye utstyr X gir. Hvordan i huleste er de kvalifisert til å vurdere noe som helst hva angår lyd, når de ikke klarer å spille "glade jul" på et piano eller synger "Billie Jean" så surt at Michael snur seg i graven?

Noen som har en forklaring? :D

Hvorfor skal vi stole på din omtale av en klokke om dub ikke er urmaker og har designet, maskinert og satt den sammen selv?

Ørene kan virke fint til å bedømme både musikk og lydkvalitet, selv om hodet/hender eller stemme ikke klarer å gjenskape det som ørene og hodet liker...
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin
Hvorfor skal vi stole på din omtale av en klokke om dub ikke er urmaker og har designet, maskinert og satt den sammen selv?

Ørene kan virke fint til å bedømme både musikk og lydkvalitet, selv om hodet/hender eller stemme ikke klarer å gjenskape det som ørene og hodet liker...

Jeg skjønner hva du mener, og men det blir ikke helt sånn jeg mener.

Nei, jeg trenger ikke være urmaker/produsent for at du skal stole på min omtale av en klokke – men det er nødvendig med et minimum av erfaring og forståelse av produkt/kvalitet, og ikke minst innsikt i "konsument-perspektivet", for at det skal være en konstruktiv omtale :)

Og det er nettopp det jeg mente i posten min ovenfor – ikke at man må være proff musiker/produsent etc. for å uttale seg om lyd, men at det for meg fremstår som helt uforståelig at folk som ellers ikke har det minste snev av evner innen musikk, har så skråsikker kunnskap om hi-fi.
 
Jeg skjønner hva du mener, og men det blir ikke helt sånn jeg mener.

Nei, jeg trenger ikke være urmaker/produsent for at du skal stole på min omtale av en klokke – men det er nødvendig med et minimum av erfaring og forståelse av produkt/kvalitet, og ikke minst innsikt i "konsument-perspektivet", for at det skal være en konstruktiv omtale

Og det er nettopp det jeg mente i posten min ovenfor – ikke at man må være proff musiker/produsent etc. for å uttale seg om lyd, men at det for meg fremstår som helt uforståelig at folk som ellers ikke har det minste snev av evner innen musikk, har så skråsikker kunnskap om hi-fi.
Skjønner, og du finner vel mange ytterpunkter innen et interessefelt, uten at en person er fasit.. Ganske mange Rolex-eksperter der ute og...

Og så finnes det folk som er interessert i bare om klokken går presist. Eller bare i siste teknologi. Eller bare om utseende.
Hifi handler for mange kun om teknikk og perfeksjonert denne, og musikken blir underordnet. Noen lytter etter feil ved anlegget i stedet for å lytte til musikken. Eller enda mer nyte den ved å danse...

Trenger ikke være astrolog for å like eller mene noe om urverk med månefase.. ;)
(Men det skal nevnes at det er mange som mener noe om teknikk og fysikk innen hifi, som har lært alt på ett forum og lager egne teorier, som blir ganske latterlig for de som har studert elektronikk, matte, fysikk, akustikk osv...)
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Skjønner, og du finner vel mange ytterpunkter innen et interessefelt, uten at en person er fasit.. Ganske mange Rolex-eksperter der ute og...

Og så finnes det folk som er interessert i bare om klokken går presist. Eller bare i siste teknologi. Eller bare om utseende.
Hifi handler for mange kun om teknikk og perfeksjonert denne, og musikken blir underordnet. Noen lytter etter feil ved anlegget i stedet for å lytte til musikken. Eller enda mer nyte den ved å danse...

Trenger ikke være astrolog for å like eller mene noe om urverk med månefase.. ;)
(Men det skal nevnes at det er mange som mener noe om teknikk og fysikk innen hifi, som har lært alt på ett forum og lager egne teorier, som blir ganske latterlig for de som har studert elektronikk, matte, fysikk, akustikk osv...)

Tror jeg skjønner mer nå. Og at det egentlig er ganske sammenlignbart med klokkeverdenen. Altså mer bullshit enn søken etter noe objektivt "korrekt" ;)
 
Tror jeg skjønner mer nå. Og at det egentlig er ganske sammenlignbart med klokkeverdenen. Altså mer bullshit enn søken etter noe objektivt "korrekt" ;)
Du er nok inne på noe der, men pass på så ikke folk misforstår helt nå om klokkeverdenen.. :p

Og ironisk nok, så handler jakten på perfekt hifi for noen nettopp om å finne det som er objektivt korrekt, dvs helt flat kurve som gjengir helt nøyaktig innspilt kilde. Men det er ikke sikkert det er det morsomste anlegget å høre på.... I motsetning til klokker der et quarzt ur er teoretisk perfekt og overlegent for presis tidsangivelse, er det mer kostbart innen hifi å gjengi lyd objektivt perfekt. Særlig hele frekvensspekteret og med et visst volum.
Men det er ikke nødvendigvis hørbart...

På tross av at øret er en meget god og kompleks sensor, med både høy følsomhet og evne til å fungere over et bredt spekter i frekvens og volum, er det heldigvis sammen med hjernen veldig tilpasningsdyktig.

Dvs man venner seg raskt til lyd, selv om den ikke er perfekt på papiret. Rett og slett blir vant til et lydbilde, og liker det som det er. (Ikke bare spiller kilden/anlegget en rolle, men også rommet som farger lyden, klang/ekko, støy fra annet osv. Også dette er man vant til. )
Det tror jeg også er årsaken til at så mange er fornøyd med anlegget de har og er vant til, selv etter å ha hørt noe bedre enn kort periode.
 
Siden @GrimReaper åpnet døren for litt alternative spørsmål, så slenger jeg meg på med noe jeg har grublet på i en årrekke.

Min erfaring er at folk flest har begrenset "musikalitet". I dette litt vage begrepet legger jeg at de ikke klarer å gjengi en melodi korrekt vokalt eller på f.eks. et piano (eller annet instrument som fysisk sett ikke er noe utfordrende å bruke). Ei heller klarer å stemme et instrument ut fra en referansetone eller lignende.

Kanskje er svaret at premisset ovenfor ikke stemmer, men dette er i alle fall min erfaring fra venner og bekjente. Og flere av disse som har veldig sterke meninger om "god lyd", slik som det søkes etter her i denne tråden.

Et spørsmål vil forsåvidt være hvor mye "bedre lyd" et anlegg til en halv million kroner har på normale lydnivåer i en gjennomsnittlig stue, fremfor et anlegg til 50 lapper.

Men det jeg egentlig lurer mest på, er hvorfor jeg skal stole på disse "tonedøve" folka når de skryter av den gode lyden dere nye utstyr X gir. Hvordan i huleste er de kvalifisert til å vurdere noe som helst hva angår lyd, når de ikke klarer å spille "glade jul" på et piano eller synger "Billie Jean" så surt at Michael snur seg i graven?

Noen som har en forklaring? :D
Det er ganske stor forskjell på å lytte og å spille musikk. Begge disipliner krever mye øvelse hvis man skal bli god. Og øver man bare på den ene, så behersker man ikke automatisk den andre. Det å spille på en gitar er ganske komplisert, og tar år å lære . På samme måte tar det litt tid å lære seg å skille en Stratocaster fra en Les Paul bare på lyden. Noen drevne gitarister klarer ikke det, og er mer opptatt av spillefølelsen enn lyden av gitaren. Andre nekter å spille på noe annet enn favorittgitaren fordi det kun er den som har den spesielle lyden. Det ene er ikke riktigere enn det andre. På samme måte er hi-fifolk forskjellige. Det er ulike ting med musikkanlegget man verdsetter. For noen er det tekniske spesifikasjoner, for andre størrelsen på høyttalerne, og atter andre er mer opptatt av jobben anlegget gjør. Du finner hele spekteret :)

Men for å forsøke å svare på spørsmålet ditt. Et rimelig musikkanlegg kan gi store musikkopplevelser. Det 500k kan gjøre i tillegg er å få frem små detaljer som det rimelige anlegget ikke greier å få frem, gjengi større kontraster i lydstyrke, gjengi små kontraster i lydstyrke mer presist, gjengi toner det rimelige anlegget ikke greier. Gjengi alle lyder riktigere i tidsdomenet, beholde renheten ved stort lydtrykk. Og sånn fortsetter listen. Men hvor viktig dette er? Vel det må bli opp til den som skal betale :)

På toppen av dette kommer hjernen vår. Den er ganske god til å fylle inn det som mangler. Men det er en diskusjon for det neste steget. :)
 
@maretranquillitatis forskjellen på en fender og les Paul er vel ganske stor så det vil vel dei fleste klare som hører på slik musikk . Vel å merke så lenge en ikkje snakker Greeny ( Peter greens/ Gary Moores gamle les Paul og eller kjører gjennom en haug med elektronikk . :D


Forøvrig betalte eg ( for meg ) en haug med penger for å bli kvitt summing i fra høytalere tilbake i 2013 ish . Dvs sort bakteppe . Eg endte med batteridrift og ekstern strømforsyning. Det løste alt . Og 2 år etterpå bytta dei trafostasjon i nærheten pga mange innmeldte problem fra bedrifter / datasystem. Eg kunne sikkert ha spart meg akkurat den biten av kostnaden .
Forsterkeren spiller dog meget bra endå så kan ikkje klage på annet en dei 120-30 kgene med komponenter.
 
  • Liker
Reaksjoner: maretranquillitatis
Men det jeg egentlig lurer mest på, er hvorfor jeg skal stole på disse "tonedøve" folka når de skryter av den gode lyden dere nye utstyr X gir. Hvordan i huleste er de kvalifisert til å vurdere noe som helst hva angår lyd, når de ikke klarer å spille "glade jul" på et piano eller synger "Billie Jean" så surt at Michael snur seg i graven?

Slik jeg forstår det er det noen ytterst få som har "medfødte" evner til å lage musikk, mens alle andre må øve for å bli dyktige og noen må øve mye mer enn andre. Ifølge en vokalcoach jeg kjenner kan alle lære seg å synge bra, selv om ikke alle kan bli ansatt for å synge i Operaen. Så jeg tenker det er fullt mulig å aldri ha lagt ned arbeidet med å lære seg noe selv, samtidig som man kan ha lyttet nok til andre menneskers musikk for å kunne høre forskjell. Altså at det er et annet ferdighetssett.