Rembytte uten så skrape opp baksiden av lugs

Havvo

Støttemedlem
Medlem
22. sep. 2011
Innlegg
3.398
Sted
Bergen
Setter pris på innspill her. Jeg har sluttet å bytte remmer på klokkene mine fordi jeg ikke takler merker på bakside lugs som følge av dette.

Finnes det triks eller fremgangsmåter for å forhindre dette? Maskering? Med hvilken type tape? Har prøvd et par ganger uten særlig hell da tapen glir av eller ikke gjør nytten.

Den kritiske fasen er når jeg skal sette på igjen en rem. Da må jeg støtte den ene enden av baretten i lugen mens jeg napper andre enden på plass. Støttesiden vil da gnage mot lug og forårsake hairline.
 
Setter pris på innspill her. Jeg har sluttet å bytte remmer på klokkene mine fordi jeg ikke takler merker på bakside lugs som følge av dette.

Finnes det triks eller fremgangsmåter for å forhindre dette? Maskering? Med hvilken type tape? Har prøvd et par ganger uten særlig hell da tapen glir av eller ikke gjør nytten.

Den kritiske fasen er når jeg skal sette på igjen en rem. Da må jeg støtte den ene enden av baretten i lugen mens jeg napper andre enden på plass. Støttesiden vil da gnage mot lug og forårsake hairline.
Om du er hjemme, så kan jeg skaffe deg en rull med god elektroteip. Den er tykk og seig, hefter godt, og vil ikke gli av uten videre.
 
  • Liker
Reaksjoner: Peroni
elektroteip ja.....ikke dumt, ikke dumt.. De har vel det på biltema? Det er Aquanauten som skal til pers med grønn rem nå.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Hvordan greier urmakerne dette uten å lage merker? Det må jo være en måte å gjøre dette på uten å lage merker...er det øvelse gjør mester prinsippet som gjelder eller har de annet/bedre verktøy?
 
Hvordan greier urmakerne dette uten å lage merker? Det må jo være en måte å gjøre dette på uten å lage merker...er det øvelse gjør mester prinsippet som gjelder eller har de annet/bedre verktøy?

Verktøy som griper begge sider samtidig.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
IMG_3456.JPG
 
Hvordan greier urmakerne dette uten å lage merker? Det må jo være en måte å gjøre dette på uten å lage merker...er det øvelse gjør mester prinsippet som gjelder eller har de annet/bedre verktøy?

Er vel også ganske mange urmakere som lage riper på undersiden, men de som gjør det på rolex bruker vel stort sett spesialverktøy som Mathfjeld påpeker over her.
 
Hvis klokke/baretter/rem er utformet slik at den ene enden kan tres inn først med barett skrått opp, så holder jeg klokken opp ned i hånden med venstre hånd og en pekefinger på enden barett/rem fra undersiden(klokkens fremside), som "mottrykk" mens jeg klemmer barett inn (med høyre hånd og barettklo/verktøy) og deretter ned uten å berøre lug.

Med lenke og solid end links er det noe værre, men prøver samme prinsipp med "mottrykk" fra en finger på andre side, slik at jeg slipper så mye/hard "skraping" på lugs. På moderne Rolex holder jeg først endlink mellom lugs lugs med barett stikkende ut på hver side på baksiden lugs. "Spenner" først inn den ene siden kun ved hjelp av rillene på barett på, og "lirker" andre enden helt innenfor med verktøy. Holder på endlink (egentlig fra begge sider så godt det lar seg gjøre) for at den ikke går opp, og bruker da verktøyet på den første enden av barett (som fortsatt utenfor lug, men innspent i kanten).

Vet ikke om du ble noe klokere, men jeg klarer nok ikke å unngå riper helt, men prøver å gjøre at baretter ikke presses for hardt ned mot lugs. Jeg er selvlært, og det finnes sikkert mye forskjellige teknikker, og du finner sikkert guider på youtube fra både amatører og proffe... :)
 
Om du trenger teip har jeg masse på jobb, om du vil ha er det bare og sende meg Andresen din på pm så kan jeg sende deg en rull.
Øvelse gjør nok mester( urmaker lager nok riper til tider de også, tror ikke folk flest legger merke til det)
 
Hva Rolex angår så finnes det et spesialverktøy fra fabrikken og det er til forveksling likt dette:

IMG_0434.JPG


Bergeon 7825

Verktøyet som Consigliere linket til passer ikke på Rolex uten modifikasjon
 
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord og Havvo