Yema Superman Heritage ref YSUP2018A-AM

Medlem
15. jan. 2016
Innlegg
1.189
Sted
Oslo
Så ble det nok et ur, denne gangen ifra franske Yema. Merket er vel kjent for de fleste av oss og i allefall for en WIS. I utgangspunktet var jeg ute etter et vintage ur, av typen Superman.

Yema har tydeligvis fått sin renessanse med vintage ur - og da i sær Superman. Disse dykkerene går for ublu priser på nettet. Årsaken kan man lure på, men dette var og er tool-watches ment for dykking.

Superman er lett gjenkjennelig med sin bezel-lås kl 3. Designmessig forøvrig, har nok Yema tittet på en viss modell i fra nabolandet i øst. Likevel har de klart å gi uret en egen vri og resultatet er ganske så innbydende.

Lenken er også et eget design og kombinerer form og funksjon på en god måte. Designet holder seg godt den dag i dag.

Mitt ur ble bestilt på Yema sin nettside, og med rabatt og gratis frakt, kom det på under 8K. Jeg valgte og safirglass som kostet litt ekstra. 5 dager senere var uret levert på døren av DHL.

Service og kommunikasjon på Yema sin nettside var upåklagelig. Her har man åpenbart skjønt at fornøyde kunder kommer som regel tilbake.

Yema Superman Heritage er ifølge produsenten en nøyaktig gjengivelse av en 1970 modell ref 53.00.16. Størrelsen på Ø 39mm er etter min smak. jJeg er glad for at Yema ikke falt for fristelsen som mange andre, å moteriktig "blåse urkasse opp" på relanserte modeller.

Et lite ankepunkt til kassen; lug på 19mm! Joda dette er slik originalen var, men uret kler teks NATO-reim og da blir denne bredden noe sært, - særlig når undertegnedes har s-load med 20mm reimer. Vel vel - c'est la vie.

Nå har jeg ingen erfaring med originalen, men bezel-låsen fremstår som spinkel og ikke spesielt robust. Bezelen er ellers som disse modellene tynn og ikke veldig brukervennlig under vann. Dog er dette slik de var for snart 50 år siden.

Ikke noe å utsette på lenken. Børstet stål med polerte innerledd, gir et visuelt pent resultat. Lås - med diver-exstension virker både solid og vellagd. Stort pluss for stanset logo på låsbøylen.

Urverket i den nye modellen er erstattet med arbeidshesten til ETA, 2824-2. Originalen kom faktisk med både FE verk og ETA - hhv 4611 og 2783.

Sikkert ikke alle som liker lumen med sin "vintage kulør";. Selv synes jeg Yema har klart å finne en gyllen middelvei, der fargen ikke virker for "kunstig" på et helt nytt ur.

WR er akkurat som originalen, 990feet eller 300m. Altså ingen kompromiss - og kanskje noe andre heritage ur burde ha fulgt... hint hint.

Så hva blir dommen. Jeg synes Yema treffer bra med tanke på kvalitetsfølelse, urverk og pris. Med safirglass - 150euro ekstra, ble totalen på 7.900nok. (For ordens skyld - dette var kampanjepris med 15% avslag!) Dette uret blir ikke flipper med det første - attester sur l'honneur.

Teknisk data
Urkasse: 316L stål.
Størrelse: Ø 39mm uten krone - lengde 48mm, tykkelse 14mm.
Lug 19mm.
Urverk: ETA 2824-2
Gangreserve: 38 timer
WR: 300m/990feet.
Glass: safir
Lume: Super-LumiNova



20181210_183515.jpg

Avlang pakke - noe uvanlig på en pakke m/ ur.
20181210_183811.jpg

Raus bruk av bobleplast og tydelig merking om forsiktig behandling.
20181210_191649.jpg

Kjekt reiseetui med logo og solid glidelås.
20181210_184104.jpg

Nok av plast på ur og lenke.
20181210_191827.jpg

Garantikort og bruksanvisning plassert i lomme og bak hemper.
20181210_191754.jpg

Uret i all sin prakt. Ryddig og lettlest skive uten for mye tjafs. Glass av safir med konveks krumming - "dome".
20181210_185122.jpg

Stort pluss for lugholes!!!
20181210_185344.jpg

39mm bærer godt! Svært behagelig på armen.
20181210_185959.jpg

Ett forsøk på sammenligning av størrelser. Noe uheldig vinkel pga lyset. Sea Dweller på 40mm.
20181210_192337.jpg

Ikke noe å utsette på lumen.
Yema-Superman-Automatic-reference-53.00.16-1.jpg

Originalen.

Link til nettsted: https://en.yema.com/collections/heritage/products/yema-superman-heritage-ysup2018a
 
Redigert:
Takk for hyggelige ord mine herrer. Etter å ha ryddet opp i samlingen, fant jeg at det manglet et rimelig og moderne ur i denne. Ettersom som jeg er svak for vintage, traff denne på flere punkter.
 
Meget bra skrevet.
Virkelig interessant å lese slikt om "nye" ur. Dette er noe som gir mersmak.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis
Takk for hyggelige ord mine herrer. Etter å ha ryddet opp i samlingen, fant jeg at det manglet et rimelig og moderne ur i denne. Ettersom som jeg er svak for vintage, traff denne på flere punkter.
Det som må være rosinen i pølsa, er at de har holdt seg for god til å øke størrelsen.
Det er en grunn til at den opprinnelige modellen er populær, så at noen faktisk har giddet å følge med på hva entusiastene vil ha, er prisverdig.
 
Det som må være rosinen i pølsa, er at de har holdt seg for god til å øke størrelsen.
Det er en grunn til at den opprinnelige modellen er populær, så at noen faktisk har giddet å følge med på hva entusiastene vil ha, er prisverdig.
@Preacher - det er nok ikke tilfeldig at denne modellen er p.t. den bestselgende. Hadde de gått "i fella" med en kasse på 42-43mm, så hadde undertegnede bladd videre.
 
Gratulerer med en kjempekul retro-dykker! Jeg håper flere klokkemerker merker seg suksessen til Yema med denne relanseringen, hvor de kun har gjort små justeringer/oppgraderinger uten å tukle med essensen av det originale designet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis
Gratulerer med nytt ur - godt skrevet og flotte bilder. Yema fan-klubben blir nok bare større og større hvis de fortsetter slik
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis
Likte denne! Kan jeg spørre hvordan du klarte å presse prisen under 8k? Ser disse selges for 1099$ på Yemas hjemmeside.
 
Likte denne! Kan jeg spørre hvordan du klarte å presse prisen under 8k? Ser disse selges for 1099$ på Yemas hjemmeside.
Hei @Joachim644 - Yema hadde et jule-tilbud i begynnelsen av desember med 15% på alle ur. Beklager at det ikke ble presisert i innlegget mitt. Rettet nå.
 
Redigert:
Takk for et flott innlegg @Mr Davis :)
Hvordan føles tykkelsen på håndleddet? Oppleves den som topptung? Jeg fikk prøve en Yema Superman for en liten tid tilbake. Den er vel mer ca 42 mm og blir litt i største laget. Fikk litt lyst på akkurat denne modellen du kjøpte selv:) Den på bildet her hadde vært knall i 39 mm med 20 mm lugbredde og lugholes.
8996724D-BEC6-4273-B03B-5848E19F6601.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Takk for et flott innlegg @Mr Davis :)
Hvordan føles tykkelsen på håndleddet? Oppleves den som topptung? Jeg fikk prøve en Yema Superman for en liten tid tilbake. Den er vel mer ca 42 mm og blir litt i største laget. Fikk litt lyst på akkurat denne modellen du kjøpte selv:) Den på bildet her hadde vært knall i 39 mm med 20 mm lugbredde og lugholes.
Vis vedlegg 124301
Hei @MrFinale
Nå er jeg kanskje ikke helt uhildet, - godt vant med "topp-tunge" ur - men denne er etter mitt syn en lettvekter og ligger svært behagelig på. Normalt bør man prøve et ur, men jeg tror du vil bli positivt overrasket.
 
  • Liker
Reaksjoner: MrFinale