Wifi ruter

Medlem
30. mars 2010
Innlegg
1.049
Sted
Norge
Hei

Vurdere å flytte wifi ruter ut av tekniskskap og inn i stuen for å få økt hastighet på wifi'en.

Noen som har erfaring med en ruter med greit design og som støtter AC standard ? Kikket såvidt på Google sin Wifi ruter, den ser ok ut.

Noen andre jeg kan kikke på ?
 
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
Jeg har nettopp skaffet meg en Ubiquiti Amplifi HD, og jeg kan varmt anbefale denne. Den er lynrask, og gir overraskende god signalstyrke tross den lille størrelsen og uten eksterne antenner. I tillegg er den idiotsikker og kan settes opp (og administreres) med noen enkle tastetrykk på en smarttelefon. Jeg er mildt sagt godt fornøyd.

PS lys på undersiden samt display kan både dimmes og skrus helt av.
PPS denne har også mulighet til å kobles opp (trådløst) til et maskenettverk. Om du vet at du har behov for dette fra starten av ville jeg sett nærmere på alternativene med mulighet for kablet forbindelse mellom nodene.

IMG_20180804_143327_259.jpg


https://www.amplifi.com/
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: daghoi
Hvor mye skal dekkes? Ubiquiti AmpliFi HD til 1.390 kr skal dekke de fleste hjemmebrukere sitt behov. De selger også en pakke med to utvidere (extendere) til 3.470 kr. Hvis du kun trenger én utvider får du kjøpt dette i ettertid, rundt 1200kr per utvider. Er ikke all verden å spare med å kjøpe alt med en gang, ca. 300-400 kr.

edit: godt forslag @Ringeklokke :cool:
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
mesh nett stjeler jo hastighet så lenge dei ikkje er kablet . Forøvrig so har eg en litt anne type fra Ubiquiti no som ser ut som en talerken., Den er særdeles ustabil . Konstant av/på wifi nett og det går då følgelig treigt. Sonos er helt håplaust . Eg har vel gitt opp kundeservice då dei ikkje klarer den dritt og er helt uduglige så tenker den går i boss og monterer en Asus sak.
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi
Merkelig. Kun testet AmplifiHD fra Ubiquiti, men ser merket generelt blir anbefalt på nettverk-forum. Andre merker som hyppig blir nevnt positivt er TPLink, Asus og noe Netgear. Hovedsakelig at produktene har god innmat, er stabile og holder firmwaren oppdatert.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
Joda, det er garantert et innstillings problem som en data/nettverkskyndig nok hadde kunna løst helt greit. Men eg har no styrt med det ei god stund no med fleire henvendelser til kundeservice der eg har posta logg og oversikt over innstillinger.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
Takk for tips, ubiquiti var ny for meg. Tror det holder med 1 for meg. Blir stående ganske sentralt i stua og bør dekke leiligheten derfra. Ser det var positiv og mindre bra erfaring med merket, tror ille det er uvanlig med sånt utstyr. Uansett sjekker det ut nærmere. Design er helt sikkert innafor med kona, som var et viktig kriterie.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
Hvor mye skal dekkes? Ubiquiti AmpliFi HD til 1.390 kr skal dekke de fleste hjemmebrukere sitt behov.

Meget godt forslag dette her også! ;)

Takk for tips, ubiquiti var ny for meg. Tror det holder med 1 for meg. Blir stående ganske sentralt i stua og bør dekke leiligheten derfra. Ser det var positiv og mindre bra erfaring med merket, tror ille det er uvanlig med sånt utstyr. Uansett sjekker det ut nærmere. Design er helt sikkert innafor med kona, som var et viktig kriterie.
Den ble kjøpt inn på grunn av designet her, men den har vært dønn stabil og ca. 25% raskere WiFi enn den gamle AC-ruteren fra Asus som den erstattet. Kjøp den over disk(power har den), så kan du få byttet den om du ikke blir fornøyd. :)
 
mesh nett stjeler jo hastighet så lenge dei ikkje er kablet . Forøvrig so har eg en litt anne type fra Ubiquiti no som ser ut som en talerken., Den er særdeles ustabil . Konstant av/på wifi nett og det går då følgelig treigt. Sonos er helt håplaust . Eg har vel gitt opp kundeservice då dei ikkje klarer den dritt og er helt uduglige så tenker den går i boss og monterer en Asus sak.

Ett dedikert backhaul-bånd løser dette problemet med hastighet.
Asus Lyra har denne funksjonen. Ett system som ville vært mitt førstevalg innen mesh.
 
Jeg har meget god erfaring med Ubiquiti Unifi AP Lite, som jeg har satt opp i to ender av leiligheten vår (130 kvm, noen tykke vegger og litt pipeløp her og der) med Zyxel ethernet over strømnett (MIMO) som kablet forbindelse. Leiligheten har dessverre ikke kablet ethernet, men jeg får akseptabel hastighet for vårt behov med MIMO-forbindelsen. Det har ikke vært aktuelt å bore og legge inn kabler, men det er jo helt klart best.

Enhetene roamer veldig fint mellom de to APene. Det er også veldig enkelt å administrere nettverket gjennom Ubiquitis løsning.
 
  • Liker
Reaksjoner: Guest571
Jeg hadde store utfordringer med WiFi dekningen i huset mitt pga noen murvegger. Etter installering av mesh fra AirTies er dekningen 100% og hastigheten er veldig god. Enkelt oppsett og styring via egen app.
 
Kan bare skrive under på mesh fra Google. Fantastiske saker. har 300Mbit/s fra Get i veggen, og får lett opp mot det via wifi når jeg tester hastighet
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi