Weekend-tur med kjæresten

Medlem
11. mai 2014
Innlegg
53
Sted
Bergen
Kjæresten min og jeg tar oss en langhelg i en europeisk storby en gang i året.
Nå er vi litt usikker på hvor vi skal reise. Så langt har vi vært i Paris, London, Berlin og Praha.
Vi liker å spise god mat, drikke god drikke, bedrive litt sightseeing og shoppe om lommeboken tillater det.

Vi er begge studenter, så et land med litt gunstige priser er helt klart å foretrekke.

Hva foreslår dere?
 
Jeg og fruen var i Tallinn i fjor. Der får du egentlig alt du etterspør. Liten og koselig by. Føler man klarer å få sett det meste av byen på 2-3 dager.
 
Skal tilbake til Amsterdam nå i høst. Skikkelig fin by, gode shoppingmuligheter, god mat og god drikke.
Trenger absolutt ikke være forbruker av alternativ tobakk og snuskete damer for å trives!
 
I tillegg til de som er nevnt er jo Roma flott. Ser utrolig mye på en helg.
Ellers kan jeg anbefale Porto, Barcelona, Dublin, Edinburgh i usortert rekkefølge.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Hyggelig og OK rimelig: Portugal. Lisboa er veldig hyggelig, og Porto er også bra. Er nå i Braga som har mye å se på men billig mat og hotell. Buss rett fra Porto flyplass.
 
Jeg slår et slag for Wien, som har mye mer å by på enn folketallet skulle tilsi - naturligvis pga sin rolle som hovedstad i tidligere Østerrike/Ungarn (Habsburg). Stappfull av kultur og historie! Det er vel kanskje ikke det aller beste alternativet mtp prisnivå, men heller ikke det verste ;)

Et vesentlig rimeligere alternativ er Warszawa, som i tillegg til å være svært rimelig hva gjelder det meste, også har en fantastisk gamleby!
 
Ta en titt på Budapest også. Tullete billig å spise god mat, særdeles gode bade/spa-muligheter, og en by det er enkelt å få oversikt over. Alternativt seiler vel Bratislava opp som et nytt og kult alternativ, men de gangene jeg har sjekket, så har det vært knotete å komme seg dit med fly.

Sjekk også ut Athen! Var der med den utvilsomt bedre halvdelen for to uker siden, og ble positivt overrasket. Selvfølgelig historie rundt ethvert gatehjørne, men også god stemning i byen generelt, og et helt annet Hellas enn det jeg var vant til fra diverse øyferier.
 
Alternativt seiler vel Bratislava opp som et nytt og kult alternativ, men de gangene jeg har sjekket, så har det vært knotete å komme seg dit med fly.

Hvis du drar til Wien kan du faktisk ta en dagstur (eller mer) med båt til Bratislava, ikke langt ifra hverandre, så slår du to fluer i en smekk ;)

edit: men bør kanskje sette av mer enn en weekend hvis du skal kombinere Wien og Bratislava :)