Webcamera utendørs, 4g og solcelle panel ?

Medlem
30. mars 2010
Innlegg
1.049
Sted
Norge
Hei

Mulig det hører hjemme på et spesialist forum, men prøver her først.

Ønsker meg et webkamera som er drevet av strøm fra solcelle og sender bilde via 4g (enten via mail,ftp, MMS). Der det er planlagt å stå er det hverken strøm eller wifi.

Bruksområdet er at den skal stå på verandaen på `hytta` i `syden` . Trenger ikke bevegelsesdetektor og lyd. Et bilde i timen er tilstrekkelig, hvis den kommer med en ` sky-tjeneste’ er det et pluss.

Ser Arlo har noe i sjanger, men da er det i området 5000,- med solcelle panelet.

Trenger ikke overvåknings funskjonalitet, ønsker ok kvalitet på bilder som deles med ferienaboer.

Legger med et bilde som inspirasjon. Dette er definitivt i kategorien nice to have og artig, så viljen til å putte penger i det er begrenset :)

https://www.ebay.com/itm/4G-1080P-S...184864?hash=item3fbe645060:g:TOAAAOSw0IBcmEtk
 
Koster jo litt selv om du har mulighet til å sette sammen komponentene selv. Også med direktekjøp fra Kina. Ikke så vanskelig, men med basic it kompetanse og generelt godt utviklet problemløserinstinkt kommer du langt.

Enkleste variant er å kjøpe et viltkamera. Dårlige bilder men kan gjerne konfigureres til å gjøre det du trenger. Kommer med både MMS og FTP upload funksjonalitet. Koble dette til en strømkilde/12v batteri/laderegulator/solcellepanel.

Kameraet du linker til
- funker til formålet, har vel innebygget webserver. Trenger kanskje ekstra strømkilde (innebygget strømkapasitet var begrenset). Dahua kameraer er også gode (og billige). Støtter den 4G innstillingene til Telia/Telenor? Og klarer du evt å sette dem opp? Tror det blir enklere for deg å bruke et dedikert bredbåndsmodem fra din mobilleverandør. Muligens også mindre problemer over tid.

Bedre kvalitet:
Du vil trenge komponentene
- solpanel
- laderegulator
- 12v batteri
- kontroller med webserver (feks raspberry pi)
- software feks MotionEye / Pikrellcam evt eget OS som MotionEyeOS
- kamera
- 4G router
- div kabler og kanskje en sikring.

Deretter:
Lær deg basis Linux.
Koble det sammen.

Lykke til.
 
Redigert:
Jeg har Arlo 2 pro på «hytta» i Spania. Der har jeg fiber, arlo basestasjon som lagrer opptak i en uke før de slettes og 3 kamera som er fordelt på innvendig og utvendig. Funker veldig bra.
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi
Takk for tips .

Bør gå får nett strøm’ og permanent ‘wifi’ for å oppnå tilfredsstillende bildekvalitet ser det ut som :)
 
Har også satt opp Arlo Pro 2 med 3 kameraer på hytta, oppsettet har vært 100 % stabilt etter installasjon.

Meget enkelt å sette opp, og svært brukervennlig :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ralph og daghoi
@Consigliere - Har du brukt de små solcellepanelene? Vurderer Arlo Pro 2 sterkt selv.

Nei, jeg fikk tilbakemelding på at panelet ikke tåler minusgrader noe særlig godt. Det samme gjelder for så vidt kameraene hvis det blir svært kaldt (under minus 20). Jeg har med andre ord montert alle kameraene innendørs, de går på oppladbare batteri med svært lang driftstid - men kan også kobles direkte til stikkontakt.

Ett stk. kamera er montert innendørs i vinduskarmen for å få oversikt over gårdsplassen. Festene til kameraene er utrolig enkle å montere, og du kan vinkle kameraet i alle mulige retninger :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Ralph