Vis oss din vintage tuning fork klokke!

westmouth

Støttemedlem
Medlem
19. sep. 2012
Innlegg
1.608
Sted
Sørlandet
Er blitt fullstendig betatt av tuning fork (eller som vi sier her på berget, stemmegaffel) klokker med den meget karakteristiske "hummingen" og synes disse klokkene fortjener en egen tråd.
Den nå avlegse men dengang på 1960-70 tallet avanserte teknologien var skikkelig high tech og disse klokkene fikk flotte navn som Sonic, Ultronic, Tronosonic, f300hz etc. Dette passet perfekt inn i datiden romkappløp mellom USA og USSR og hele verden var opptatt av romskip i supersoniske hastigheter.
I tillegg til den spesielle, romfartsaktige lyden klokkene avgir så sørger også verket fpr at sekundviseren sklir utrolig jevnt, det er vel ingen mekaniske klokker som er i nærheten.

Historien om tuning fork klokkene er omfattyende selv om tidsperioden disse bel produsert er ganske så kort.
velger å ikke gi meg inn på å oppsummere noe her men de interresert kan kikke her:
The Accutron Watch Page
ESA 9162
Electric Watches

Så til klokkene.
Jeg begynner med et par jeg nettopp har kommet over, begge i gull på stål.
Først Omega Constellation f300hz, ref. 198.0034. Den har en meget spesiell skive, spesielt den gullbelagte utterringen er noe for seg selv. I senter av skiven er det drysset ut små gullkorn på brun bakgrunn, skal illudere en stjernehimmel, om man faktisk kan se et kjent stjernebilde (Constellation) har jeg ikke fått sjekket ennå.
s-l1600.jpg2.jpg
s-l1600.jpg4.jpg
s-l1600.jpg8.jpg
s-l1600.jpg9.jpg
s-l1600.jpg10.jpg
s-l1600.jpg11.jpg
 
Redigert:
F300HzA.JPG
F300HzB.JPG
Så en meget nær slektning, også en Omega Constellation Electronic f300hz. Også denne i gull på stål men med en enklere, PiePan? inspirert skive. denne "hummer" men det er nå galt med drivverket så viserne beveger seg ikke. Regner med å få det fikset.
 
Redigert:
image.jpeg
Har flere liggende, her to NOS Eterna fra 70 tallet som vel er like den i posten over. Ganske fine disse synes jeg, men de ble tydeligvis ikke solgt. Tror disse brått ble umoderne når tilsvarende Quarz klokker dukket opp. Prisen var på kroner 1383, men på baksiden står det 40% rabatt og kr. 730 :)
 
Oj oj, det med bilder er ikke helt lett her. Har forsøkt å følge "oppskriften" men noe gikk fullstendig galt. :)
 
1964 Accutron etter farfar. Den stoppet antagelig en gang på 70-tallet og har ikke gått før jeg fikk den overhalt rundt juletider i fjor. Den har ligget i diverse skuffer, og er mer eller mindre strøken kosmetisk, så den fikk kun en rask polering av krystallen, ellers kun mekanisk arbeid. Nye coils og et par andre ting. Summer nå som en stemmegaffelklokke skal, med den flotte, hypnotiserende flytende sekundviseren.

0B34EFBD-7546-4A4C-B96D-5D8C8EFDA064.jpeg
 
Du bør finne en urmaker som kan stille en diagnose. Hvis den ikke summer kan det ha røket en spole. Det er også et lite tannhjul med vanvittig små tenner som skal drives rundt, så reperasjon krever erfaring. Kule klokker :)
Kanskje noen på sonen kjenner noen i nærområdet?
 
  • Liker
Reaksjoner: powker
Flott Accutron med 214-verk. Samme som i min. Din er også fra 1964 (M4 på baklokket betyr 64 på Bulova-språk. N er 70-tallet). Jeg kontaktet først de i USA, men de ville ikke ta imot klokker fra utlandet, så jeg endte opp med å sende min til Bulgaria, av alle steder. Der bor det en kar som heter Ludmil Balevski. Han er halvt canadisk, men bor nå i Bulgaria. Han jobbet for Bulova før, og fikser klokker fra hele verden nå. Betalte $253 for å få i gang min, det inkluderte nye spoler, service av verket, batteri og shipping tilbake. Kontakt han gjerne på lbalev@hotmail.com