Vintage Zenith - Men hva har jeg med å gjøre her?

Medlem
13. mai 2014
Innlegg
861
Sted
Drøbak
Hei

Kommet over en gammel Zenith, noen som har info de vil dele om denne?

Kassen er 34 mm, skiven er champagne farget med sorte visere og markører. Av tekst står det T Swiss Made T nederst på skiven, men vanskelig å se da skiven kurver nedover i ytterkant av skive. Minuttviser følger denne kurven, så de må vel da anses som originale(?) Med tanke på fargen, antok jeg nesten at de var byttet...

Klokken trekkes enkelt og greit, og tikker og går. Har kommet frem til at mulig verk kan være Cal 40, men det gjenstår å se. Baklokk er skrudd, så må få litt hjelp til å åpne den.

Kassen ser forholdsvis fin ut, ingen dings eller skader. Plexi trenger en polish. Krone ser original ut etter mitt skjønn, men er ikke signert.

 
Fin sak det der.

Et bilde av urverket ville gjort det mye enklere å avgjøre modell. Det kan være cal. 40, men sannsynligvis 126-6 eller 120.

Kronen er neppe original så lenge den ikke er merket. Så godt som alle Zenith-ur kom med krone merket med en stjerne med en z inni.
 
  • Liker
Reaksjoner: mutriakis
Med et manuelt urverk så blir det mye slit på krona, så det er relativt vanlig at de har blitt byttet på godt brukte ur.

Men originalt:
images
 
Takk for svar @Santos-Dumont, må se å få kjøpt meg en kasse åpner! Om fortsetter å renne inn mer eller mindre spennende vintage godbiter som det har gjort den siste måneden så er det vel ett must! Og det kommer til å renne inn flere, for jeg har fått vann på "vintage mølla" og stopper innom hver eneste bruktbutikk jeg er forbi ;) Dagens fangst er denne, i tillegg til NOK EN Lemania Super Compressor samt en Helvetia Sport :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Takk for svar @Santos-Dumont, må se å få kjøpt meg en kasse åpner! Om fortsetter å renne inn mer eller mindre spennende vintage godbiter som det har gjort den siste måneden så er det vel ett must! Og det kommer til å renne inn flere, for jeg har fått vann på "vintage mølla" og stopper innom hver eneste bruktbutikk jeg er forbi ;) Dagens fangst er denne, i tillegg til NOK EN Lemania Super Compressor samt en Helvetia Sport :D
Legg gjerne ut bilder av denne fangsten, da jeg og har begynt å fatte interesse for gammelt :)
 
Her er bilde av verket, ett cal 2531. Serienummer daterer denne til ca 1965.



Ingen stor "skatt" da dette verket tilsynelatende ble produsert i ett antall på over 100 000 stk. Ingen sikre kilder på dette, så om feks @Santos-Dumont eller andre kyndige har annen info, så skal ikke jeg krangle o_O
 
  • Liker
Reaksjoner: mutriakis
Tja... Alltid morro å poppe lokket av en kald metallklump å finne et
vakkert 19 steners manufactur verk. Legg merke til den "ekstra" incablocen
på escape wheel eller gangehjulet om du vil. Et bra funn IMO
 
  • Liker
Reaksjoner: Kenny1000
Ikke misforstå meg @MINUTE_REPEATER, mindre "skatt" i den forstand at av de ulike calibre jeg har googlet meg frem til, er dette av de mest produserte og i så måte kanskje det mest sannsynlige å finne. Men, som skikkelig Novice, er det selvsagt mulig (sikkert) jeg tar feil også her.

Men jeg er helt enig med deg, det er noe ganske spesielt med disse eldre verkene. Kanskje ligget i dvale i 20-30-40 år og tikker villig avgårde bare med å trekke ett par runder på kronen. Det er rått, enkelt og greit!

Serienummeret på denne er 5959176, noen som kan si noe mer konkret om alderen? Jeg har landet på ca 1965, men tabellen jeg fant var med en del spørsmålstegn.