Vintage Omega "oversize"

andres

Støttemedlem
Medlem
24. mai 2013
Innlegg
4.085
Sted
Sandnes
Har hatt en omega en stund uten egentlig å finne ut så mye om den, søkt på sidene til omega og kommet fram til at uret er en tidlig 50- talls modell. En urmaker jeg pratet med mente at han hadde sett lignende design på skive på 40 talls-modeller også, Cal. 266 kom vel på tidlig 40- tall hvis jeg ikke tar helt feil. (det er godt mulig) Om det er noen kloke hoder her som har en anelse om hva jeg har her så hadde det vært hyggelig å høre. Gjerne en ca. verdi også. Har prøvd å søkt, men er vanskelig å finne noen som ligner no særlig.

Noen bilder. Er mulig å trykke inn på bildene å se større.

Skiven, tror det er en redial. Se over 12 markøren.



Fint spill i skiven hvertfall



Baklokket, står ref. nr. 2750-4 og ancier inoxydable, betyr vel rustfritt stål?




Verket: Står cal. 266 og Serienr. 13976425



Klokken går med en margin på + - 3 sek i døgnet, har vært renset av en omega urmaker dette året.

Hyggelig med alt av info som er å få:)
 
Hei
Som du antyder er skiven en redial. Selve designet kan nok være tidstypisk, men selve skiven har en mer moderne finish (som det framstår av bildet). Verksnummeret tilsier produksjonsår rundt 1952-53. Disse 30 mm verkene har som du sier en historie tilbake til rundt 1940, da med et annet kalibernummer, eks 30T2. Omega deltok i de årlige chronometer konkurransene med suksess basert på disse verkene. Verkene i denne serien er av meget god kvalitet, men et avvik på bare 2-3 sekunder er nok godt bedre enn snittet etter 60 år :) - Fin klokke
 
Tusen takk, med tanke på at det er en redial så er vel verdien ikke så høy regner jeg med. Men da ser det hvertfall ikke ut som jeg gjorde et bomkjøp heller. Ble også overresket over hvor nøyaktig klokken går. Har bare timet den i 3 døgn, men den blir ikke brukt så ofte at det er viktig. Trenger hvertfall ikke service på mange år.

Men et spørsmål til: Er hele skivens design endret fra det som Omega lagde uret med?
 
Tusen takk, med tanke på at det er en redial så er vel verdien ikke så høy regner jeg med. Men da ser det hvertfall ikke ut som jeg gjorde et bomkjøp heller. Ble også overresket over hvor nøyaktig klokken går. Har bare timet den i 3 døgn, men den blir ikke brukt så ofte at det er viktig. Trenger hvertfall ikke service på mange år.

Men et spørsmål til: Er hele skivens design endret fra det som Omega lagde uret med?


Mest sannsynlig - men det blir på magefølelsen. Ellers søk på referansenummer og Omegas vintage database:

OMEGA Watches: Vintage Watches Database
 
Takk igjen, uret blir i klokkeboksen en god stund. Så det viktigste får meg nå er at uret fungerer godt til dress, og det gjør det;)