Vintage Lanco

Medlem
2. juli 2008
Innlegg
97
Etter et impulskjøp på ebay for noen uker fikk jeg dette Lanco uret i posten like før påske. Vanligvis så gjør jeg grundige før undersøkelser for å unngå å kjøpe ur som er tuklet med, men når man bare har ca 12 sekunder å innhente dokumentasjon på så får man heller bare gamble av og til. Nå var det ikke mange kronene den kostet meg, men likevel frustrerende å ha frankenklokker i huset.

Førsteinntrykket da jeg studerte uret var bra. Fungerende 15j urverk uten støtsikring, caliber Langendorf 1222. Urverket var ikke nevnt i swartchild katalogen min fra 1946, men avbildet i 1949 utgaven av i official catalogue of swiss watch parts. Noe som indikerte på at urverket var produsert etter 1946. Vanligvis forbinder man 15j og manglende støtsikring med en tidlig 1940 produksjon, men Lanco hang noen år etter på dette området. Man kan jo spekulere litt på om årsaken til dette var satsing i andre verdensdeler enn europa for å holde konkurransedyktig pris.

Ut i fra bilder fra selger var jeg usikker på om urkassen var den riktige til dette uret. Urverket passet godt til urkassen, ingen ukjente skrumerker eller indikasjon på at det var tuklet med. Urkassens form og materialsammensetning stemte også godt med hva som ble mer vanlig på slutten av 1940-tallet. Bruker referansebøker og andre ur fra tidsperioden for å sammenligne med.

Urskiven er tidstypisk etter 1945, totonet med arabiske tall sentrert i linje fra midten. Lumede visere i typisk 1940 stil. Urkronen er sannsynlig utskiftet siden den er gullforgylt.

Med slike gamle ur så kan man nesten aldri være hundre prosent sikker på ektheten, om motoren virkelig tilhører karosseriet. Så etter noen nett-søk på eldre Lanco reklamer dukket uret opp i en 1949 reklame fra Langendorf med samme urkasse, skive og visere. Riktig nok avbildet som Lancyl, men andre bilder viser samme urkasse til Lancoen. Dermed fikk jeg bekreftet både ektheten og omtrentlig produksjonsår. Av info om Lanco sine ur er det forholdsvis lite å finne i klokkebøker, så man er litt avhengig av flaks for å dokumentere urets historie.

Link til Lanco ads fra 1949. Dette nettstedet har også hundrevis av ads av både kjente og ukjente urmerker:
http://www.ecrater.com/p/21829068/original-1949-langendorf-watch-company-lanco?keywords=langendorf

Ellers ble Lanco produsert av Langendorf watch company som var i aktivitet fra 1873 til 1973, andre merkenavn de har brukt var bla. Lancet, Larex, Lancyl og Solo.
 
Velkommen etter!

jeg har også gjort det samme. En Lanco chrono med Val.7733.
Fant ut etterpå at kassen egentlig var gullforgylt, men noen hadde brukt type stålbørste for å få den til å se ut som SS. Pen patina på bezel og skive, men verket var i dårlig slag. Mistet den på gulvet og den sluttet å virke. Ga den vekk til en her på TS som fikk liv i den.

Hadde man tatt seg tiden til å demontere og en real omgang capecod (+service) hadde man hatt en skikkelig pen beater.


 
Lanco er en tradisjonsrik fabrikant med solide røtter i militære ur fra andre verdenskrig. Impulskjøpet ditt ser bra ut.
Tom
 
  • Liker
Reaksjoner: Girard