Vinskap?

Medlem
10. okt. 2010
Innlegg
1.156
Sted
Oslo
Hallois.
Jeg tenkte jeg skulle kjøpe et enkelt vinskap for å ta vare på de (få) ordentlig gode vinene jeg har. De ligger nå mørkt og ganske kaldt i kjellerboden, men temperaturen er ikke så stabil som den vel bør være.
Jeg har ikke planer om å bruke masse penger på skap, i første omgang lurer jeg på om jeg trenger to soner. All vin kan vel lagres på sånn 12-13 grader? Er to soner mest for å ha muligheten til å til en hver tid ha hvitvin klar med perfekt temperatur?
Grei ut.
:)
 
Hallois.
Jeg tenkte jeg skulle kjøpe et enkelt vinskap for å ta vare på de (få) ordentlig gode vinene jeg har. De ligger nå mørkt og ganske kaldt i kjellerboden, men temperaturen er ikke så stabil som den vel bør være.
Jeg har ikke planer om å bruke masse penger på skap, i første omgang lurer jeg på om jeg trenger to soner. All vin kan vel lagres på sånn 12-13 grader? Er to soner mest for å ha muligheten til å til en hver tid ha hvitvin klar med perfekt temperatur?
Grei ut.
:)

Jeg vil anbefale deg å enten kjøpe et stort med én sone eller to ulike. For når du har fått skapet på plass og du ser at det er noen ledige plasse, kommer de til å være fylt på kun noen uker, trust me, snakker av erfaring. (har hatt fire ulike skap, ingen ble stor nok)

Er greit å skille hva man skal bruke skapene til. Skal du lagre er alt mellom 8-18 grader helt ok, så lenge temperaturen er stabil. Hvitvinen bruker ikke mange minuttene under kaldvann for å nå drikketemp etter å ha lagt på feks. 12 grader.

Før jeg kjøpte med bolig med egnet kjeller hadde jeg et Temptech - et billig og støysvakt skap med plass til 72 flasker. Noe som kansjke høre mye ut nå, men det er veldig lett å bli bitt :) Ellers vil jeg si at de fleste skap duger. Det nevte skapet er viftekjølt, noe som betyr at det bruker lite strøm og er støysvakt. Bakdelen er at det ikke går lavere enn 12 grader om du har det i romtemperatur. Vinen bør ha minst mulig vibrasjoner, vet ikke helt hvorfor, men går utifra at man ikke vil at bunnfall/sedimenter skal være i bevegelse.

Lykke til med handlingen!

Her er kjelleren før den skal friskes opp med nytt hyllesystem og annen belysning.

kjeller.jpg
 
@mutriakis

2 soner er alltid veldig greit, ihvertfall om du skal oppbevare rødvin + hvitvin / champagne.
Hvitvin/champagne skal ligge en del kaldere en rødvin.

Her er en liten tabell som gir en oversikt over temperatursoner til forskjellig viner:

Rødvin: 55-60°F / 12.7-15.5°C
Hvitvin: 49-56°F / 9.5-13.3°C
Rosé: 49-51°F / 9.5-10.5°C

Legger du rødvin rundt 14 grader og hvitvin rundt 11, så er det fine temperaturer.
Gode produsenter er: Bosch , Miele , Liebherr (produserer Miele sitt). Jeg kan personlig anbefale Liebherr!

Om du har liten plass og ikke ønsker å legge ned alt for mye penger er bosh sitt meget greit:
Bosch KTW18V80 vinskap KUN 5.189 kr. Fri frakt! (PS - KUN 1 SONE )

Om du har bedre plass:
Bosch KSW 38940 vinskap KUN 13.999 kr. Fri frakt! ( storebroren, 2 soner)

Liebherr sine er en god del dyrere men du merker stor forskjell fra Liebherr til Bosch. De største skapene ( 2-3 soner) til Liebherr veier rundt 140-200kg + innhold, så det er relativt massive saker. De har også lavastein + kullfilter som gjør at fuktigheten holder seg riktig i skapet, du kan også endre hyller + + etter eget ønske.

Oppsumert: Liebherr gir deg det lille ekstra men det koster. Bosch funger helt greit for de som ikke tømmer klokkekontoen på vinslipp!

Jeg selv bestilte et Liebherr WTes 5872 ( 170kg ) men det ble fort stort og kom ikke ned trappa :mad: så da ble det et Liebherr WTEes 2053 som bygges inn i kjelleren i førsteomgang. Tror kanskje jeg skal kjøpe enda et så det blir 2 stk ved siden av hverandre :eek:

Lykke til og si gjerne hva du endte opp med!

EDIT: Iveland kom meg i forkjøpet, men virket som vi var enige i det som ble skrevet!
 
Redigert av en moderator:
Hallois.
De ligger nå mørkt og ganske kaldt i kjellerboden, men temperaturen er ikke så stabil som den vel bør være.
:)
Hvis det er mulig, ville jeg heller isolere boden bedre. Det skal også sies at dersom temperaturvariasjonen ikke er for rask og det ikke blir altfor høy er litt variasjon ikke noe problem. Så lenge det ikke fryser og ikke går over 20 grader går det nok greit med litt variasjon.