Verktøy og utstyr for en newbie?

Medlem
13. mai 2014
Innlegg
861
Sted
Drøbak
God ettermiddag!

Denne hobben har for meg tatt en ny vending og jeg har kommet dit at jeg vil prøve meg på å skru litt. Til å begynne med bare for morro og for å finne ro og harmoni. Litt klissete, men jeg har trua på at dette kan skape litt balanse i en ellers hektisk hverdag. Er med andre ord på jakt etter ett "start kit" for å kunne åpne kasser, demontere ulike verk, slipe plexi glass etc etc.

Ser på bukta at det finnes mange ulike kit, men jeg må si jeg er litt skeptisk. Hvordan er kvaliteten på disse kit`ene til noen få $? Er det mer hensiktsmessig å kjøpe de tingene jeg faktisk trenger hver for seg?

Hadde ikke tenkt å bruke mange 1000 lapper i første omgang, men kjøper heller noe av god kvalitet som er salgbart igjen om ett år eller to dersom det skulle vise seg at dette ikke er noe for meg likevel.

Noen som har tips til sider bortsett fra ebay, og i så tilfelle også hva jeg trenger som ett minimum for å komme i gang? Kanskje noen av dere har stæsj som dere vil bli kvitt til en med-asylant for en liten neve dollars?


Mvh

KH
 
Det er to måter å se på det på...
1. man kjøper dårlig verktøy - så man kan skylde på verktøyet når ting går "åt skogen" (og antagelig ha rett)
2. man kjøper skikkelig verktøy - og kan kun skylde på egne ferdigheter (som kan trenes opp)

Hvis formålet er terapi - og "flyt" av tid - gå for alt. 2. Det finnes ikke noe verre enn dårlig verktøy.
Desverre er bra verktøy også laget i Sveits - og koster deretter. Men kjøp det mest nødvendige. Hvis du har mulighet - stikk innom Max/Kleiser eller Janson & Langerud. Du er garantert å få god hjelp, og skikkelig verktøy.

Å skru klokker er vanedannende - og det er lett å bruke like mye penger på verktøy som på klokker:)
 
Takk for tips @haviadm

Jeg tilhører dessverre kategori 2. Dyrt og litt unødvendig kanskje, men jeg klager aldri på verktøyet dersom resultat blir dårlig. Uansett om det er drill, kniv, stekepanne eller gressklipper. Pusser opp hus for tiden så det har dukket opp mye blått i garasjen de siste par årene, nei ikke av den typen Biltema selger :eek:

Snakket med grossisten på Tveita i dag så jeg tar turen opp dit på mandag, så gjenstår det å hvor stort innhugget i klokkekontoen blir. Satser på de har B vare salg, utgåtte produkter, mandags salg og nice plice fol me ;)
 
Bra utgangspunkt å velge alt. 2.
Skal du på Tveita (max kleiser) bør du spørre etter Jørn. Jørn vet hva vi "amatørene" trenger.
Forbered deg på at det vil koste litt. Men det er verdt hver eneste krone. Tenk på hvor mye rekreasjon og mestringsfølelse du kan få for en håndfull med penger -)
 
Ser det er to leverandører/butikker nevnt her:
  • Max/Kleiser
  • Janson & Langerud
Er dette de eneste to i Norge som selger urmaker verktøy?

Jeg klarer ikke å se noen av dem ha nettbutikk (Max/Kleiser har, men kun for sine leveranødrer igjen).

Jeg skulle gjerne kjøpt bl.a. en verksholder, noe slik :
4040.jpg


Jeg trenger en størrelse som kan fungere for lommeurstørrelse. Jeg kunne sikkert bestil fra Esslinger eller Otto Frei el.l men tenkte jeg skulle få tak i noe nærmere..

Noen som vet om noe, eller som kanskje har en ekstra liggende de vil selge?
 
Max Kleiser har "butikk", eller lager som de også kaller det, på Tveita. Jeg skal opp dit en tur i dag for en titt og forhåpentligvis få kjøpt litt stæsj. Har tidligere forhørt meg hos ulike urmakere, men der er det ingenting å få kjøpt. Lett litt hos ulike "gadget" forhandlere som Teknikk Magasinet, Clas Ohlsson osv, men heller ikke disse har noe i sortiment.
 
Bergeon 4040 verksholderen er nok i det minste laget for store lommeurene. Ingen av grossistene her hjemme har noe nettbutikk. De fleste som handler verktøy, deler og utstyr på nettet kjøper fra https://www.cousinsuk.com/ som er i England.
4040.jpg
 
Takker for tips @Superlite , der sparte du meg for noen kroner. Har en kurv med ett utvalg verktøy som venter på meg hos Max Kleiser, men bytter lett ut kasseåpner fra Bergeon til en enklere sak fra Cousins. Nesten 1000 lappen spart bare der. Burde naturligvis droppet Max og kjøpt alt fra Cousins, men Jørn tok seg tid til en amatør som meg og plukket frem det mest nødvendig for å komme i gang, og det har for meg en stor verdi i seg selv.