Veien til custom

Medlem
1. feb. 2011
Innlegg
416
Sted
Oslo
Inspirert av andre gode tråder her på forumet om dannelsesreiser og vandringer i klokkejungelen, så har jeg lyst til å invitere dere på min reise ved bestilling og utforming av min neste klokke, en custom Sarpaneva Super1.

Vi kan foregripe begivenhetenes gang litt og starte der jeg er nå. Jeg har fått et bilde av Stepan Sarpaneva på mail. Foran meg har jeg et ikke ubetydelig valg. Jeg må velge farge på lumen. Jeg har brukt uproporsjonalt mye tid på dette, for det er ikke bare snakk om fargen på lumen når den lyser, alle alternativene har også forskjellige nyanser av hvithet når de ikke lyser. Dette er viktig.

Bildene jeg har foran meg ser slik ut.

Sarpaneva lume .png
Sarpaneve lume day.png



Ikke bare er det fargene på «dag-» og «nattmodus» som må tas høyde for, jeg har tre valg mtp. plassering. Hvorfor jeg bruker lang tid på dette har med hvor det hele startet, så la oss starte ved begynnelsen.

Min trofaste Explorer II begynner å dra på åra. Den har vært med på høye fjell, vide vidder og til flere av verdens ymse kriker. Men med en alder på godt over 25+ år begynner jeg å bli redd for å benytte den som beater. Jeg vet den tåler alt, men begynte å få mareritt om at den faller av når jeg tar hyre på amerikabåten eller hugger tømmer, ingen aktiviteter jeg bedriver ofte for øvrig, bare så det er sagt. Altså en ubegrunnet frykt, men som jeg ikke kunne legge fra meg.

Så jeg fikk lyst på nye hverdagsbeater og følgesvenn. Kravene var enkle: 40 mm eller mindre, screw down krone, tynn og minimum 100 m vanntett.

Jeg falt pladask for JLC Polaris date. Ikke var den 40mm eller mindre, ikke hadde den screw down krone og ikke var den spesielt tynn. Men det gjorde ingen ting når den var så forbaska rå på armen.

20200219_161626.jpg


Jeg storkoste meg med den i vel ett års tid før jeg måtte innrømme overfor meg selv at det var noe som skurret. Og skurret gjorde det. Jeg taklet rett og slett ikke faux patina. Det som helt sikkert kan beskrives som en nydelig kremgul nyanse skar gjennom som uringul snø og jukseri. Den måtte gå og det gjordet litt vond, for den var ellers perfekt. Jeg forbannet lenge JLC for at de måtte bruke faux patina på den modellen. Jeg sendte til og med en litt krass mail vedrørende designvalget de hadde tatt og lurte på om det var mulig å bytte skive. Jeg mottok aldri noe svar.


20201026_180931.jpg



Den ble byttet i en IWC Seven days som var nydelig. Men den var ikke det jeg trengte og egentlig ikke det jeg ville ha. Så den måtte også gå.

Så startet jakten for alvor. Vi har sikkert flere vært der, prøvd alt i håp om at noe skal gi godfølelsen. Her kommer noen bilder av en del av det som ble vurdert.

20200220_162528.jpg
20200228_162756.jpg
20200302_164041.jpg
20200302_165123.jpg
20200302_165606.jpg
20200304_154904.jpg
20200304_154925.jpg
20200810_164758.jpg
20200902_164026.jpg
20200902_164654.jpg
20200916_161929.jpg
20200916_164037.jpg



Men ingen ting ga den følelsen man higer etter. Og ikke nok med det, jeg begynte å mislike jakten.

Noen lyspunkter fant jeg dog på ferden, og en klokke som kalte litt på meg var denne

20200903_163302.jpg


Men den ble til slutt avfeid av den grunn at jeg ikke kunne vært komfortable med en helgull Rolex på ferie, på stranda, i kundemøter, i gruvene elle noen steder hvor armen skraper mot skarpe steiner.

I et desperat øyeblikk sendte jeg en forespørsel til en lokal Rolex AD for å forhøre med om en Explorer I. Jeg hadde jo en kort men forløsende historie i nevnte sjappe, men straks jeg skøyt av mailen, så kom skammen over meg. Hvem var jeg som trodde jeg kunne kjøpe en stålrolex ny liksom. Vi vet jo alle at å spørre AD om en stålmodell er som å tute på damer. Fånyttes om du ikke har garasjen full av eksotiske farkoster. Jeg kunne jo handlet brukt, men litt av poenget var å få en spell ny klokke i mitt navn.

Jeg begynte å mislike jakten enda mer. Det var alltid noe som plaget meg med alt jeg prøvde. Om bare jeg kunne bestemme detaljer selv.

I løpet av en periode fikk jeg mer og mer øynene opp for mindre og uavhengige urmakere. Det hjalp heller ikke med de romantiske frøene guruen Edzilla sådde i den ene Tidssonen podcasten med urmakere som lever og som man kan ha et forhold til (ikke på den måten).

Pre-korona var jeg på blåskjell-turne i Brussel hvor jeg prøvde en Laurent Ferrier. Moderjord, da satt go’følelsen! Den ble med en gang satt som det endelige målet, en gang langt langt der fremme når man har sikret arven til barnebarna og alt det der. Det hjalp meg ikke i jakten jeg var i nå, men jeg forsto at dette var veien å gå for meg. Eller som en annen asylant har chantet: this is the way!

20200125_132336.jpg



Vel tilbake i moderlandet fikk jeg sansen for H. Moser og jeg prøvde flere forlokkende varianter fra den kanten. Men den store forelskelsen kom ikke der heller, enten var skiva for stor eller så var den litt for plane osv. Uansett hvor hyggelig det var å snakke med Edouard Meylan på instagram, så var ikke Moser veien denne gangen.

20200811_164559.jpg
20201019_141554.jpg



Så en dag, tilfeldigvis på instagram, søkte jeg opp en emneknagg jeg hadde sluttet å følge grunnet den store mengden bilder av snodige og upraktiske gryter som dukket opp i feeden. Jeg tastet «sarpaneva» og opp kom bildet av en ny modell; Super1. Makan til råere klokka kan jeg ikke huske å ha sett. Det var lite tankekraft i sving og store følelser. Kjapt kastet jeg meg rundt og søkte opp all info jeg kunne finne. Det var ikke stort, så jeg skrev til Sarpaneva watches på facebook og spurte om modellen.

Svaret var ikke av det poetiske slaget, men informativt:

“Sarpaneva Super1 Custom made , 42mm matt blasted (fine) or polished stainless steel case (SUPRA 316L/4435) Screwdown Crown, Closed caseback, 20 ATM waterresistant, Modified atutomatic movement (Soprod A10, 42H power reserve), custom made dials, first level CNC machined colored brass dial with "Helsinki" pattern (Comblemine Cadrans) 2 and 3 rd layers made at the workshop, Swiss Super-Luminova indexis, Devil´s tails Hands with Swiss Super-Luminova, Rubber strap. 8500 euros without taxes. screwdown crown can be fitted at 3 or 4 a clock. colors for the dials, superluminova glow colors.... can be custom

Stepan»

Altså Stepan svarte.

Jeg var solgt.

Eller rettere sagt, Super1 var solgt.

For dere som ikke kjenner til Stepan Sarpaneva, så er han en fåmælt finne med verksted i Helsinki. Han selv og to andre utgjør teamet og de produserer omlag 20 klokker i året under merket Sarpaneva og 150 «enklere» varianter under merket S.U.F.

På sent 90-tallet utgjorde Stepan og en annen fåmælt finne, Kari Voutilainen, ‘Pièces uniques and private label’-avdelingen til Parmigiani hvor de produserte noen av mest kompliserte urverkene som ble laget på den tiden, ifølge han selv. Voutilainen har i senere tid skapt et navn for seg selv som nevnes i samme åndedrag som Philippe Dufour. Stepan jobbet videre for Vianney Halter og så Christophe Claret før han flyttet hjem til de finske skoger og startet for seg selv.

Til tross for bevist fingernyttig og nem med både pinsetten og fin-fila, så har han ikke for stor tro på eksotiske urverk i sine egne klokker, da han mener kundene hans aldri skal stille spørsmål ved påliteligheten til urverkene i klokkene hans.

Nevnte Voutilainen kommer inn i dette prosjektet også, da som produsent av urskiven gjennom firmaet sitt Comblemine Cadrans, som produserer urskiver for en knippe råtasser av uavhengige urprodusenter som blant annet Grönefeld, Petermann Bedat, Armin Strom, Kikuchi Nakagawa, han selv og så klart Sarpaneva.

For å starte showet måtte jeg fleske frem 30% av kjøpesummen forhånd. Det gikk enkelt og greit og vi var raskt i gang med moroa.

Nå startet den virkelige prosessen, så for dere som har hengt med så langt så tenker jeg å ta designprosessen ett steg av gangen fra det første valget som måtte tas, som var farge og finnish på urskive.
 
Skal prøve å la det ikke gå for lang tid før fortsettelsene kommer, @chrbir!

Starter med et valg som ikke var oppgitt som valg.
Det første jeg bestemte meg for var å gå for glass i baklokket med Sapraneva-måne/fjes som rotor.

Standars for baklokket er gravering med logo og et mønster som ligner skiva + egen text om øsnkelig, på et slik emne:
128363700_1306683043001022_2497769800642077393_n.jpg

Dette er ikke noe som oppgis som en mulighet til endring. Men som ved alle elementer så var det bare å spørre pent om det var mulighet for den litt mer berømte rotroren med innsynbak. Fikk oppgitt at tykkelsen på klokka ble 0,1 mm tykkere med glass, men fortsatt 200 meter (20 atm) vanntett.

Har ikke mottat noen bilder av min rotormassen enda, men på Sarpaneva sine sider ser den slik ut:
index.jpg

Da med valget mellom farger på stålet og hvitt eller gult gull på månen.
 
Skal prøve å la det ikke gå for lang tid før fortsettelsene kommer, @chrbir!

Starter med et valg som ikke var oppgitt som valg.
Det første jeg bestemte meg for var å gå for glass i baklokket med Sapraneva-måne/fjes som rotor.

Standars for baklokket er gravering med logo og et mønster som ligner skiva + egen text om øsnkelig, på et slik emne:
Vis vedlegg 233556

Dette er ikke noe som oppgis som en mulighet til endring. Men som ved alle elementer så var det bare å spørre pent om det var mulighet for den litt mer berømte rotroren med innsynbak. Fikk oppgitt at tykkelsen på klokka ble 0,1 mm tykkere med glass, men fortsatt 200 meter (20 atm) vanntett.

Har ikke mottat noen bilder av min rotormassen enda, men på Sarpaneva sine sider ser den slik ut:
Vis vedlegg 233559

Da med valget mellom farger på stålet og hvitt eller gult gull på månen.
Ååå så vanvittig gøy å høre historien og jeg kjenner igjen så mye av dette i min egen klokkereise. Kjekt at det finnes likesinnede her inne.
Fantastisk klokke og Sarpaneva er helt unikt og noe av det kuleste og råeste der ute. Flott valg og så herrlig at valget ditt falt på en independent. Synes det er ekstra kjekt at du valgte noe unikt og utenfor mainstream. Gleder meg til fortsettelsen!
#riseoftheindies
 
Ååå så vanvittig gøy å høre historien og jeg kjenner igjen så mye av dette i min egen klokkereise. Kjekt at det finnes likesinnede her inne.
Fantastisk klokke og Sarpaneva er helt unikt og noe av det kuleste og råeste der ute. Flott valg og så herrlig at valget ditt falt på en independent. Synes det er ekstra kjekt at du valgte noe unikt og utenfor mainstream. Gleder meg til fortsettelsen!
#riseoftheindies

Hjertelig takk for hyggelige ord!

Det som er så givende med sonen er at uansett hvor snevert det blir så er det alltid likesinnede :) Du har jo en helt eventyrlig samling av indies og jeg må ærlig innrømme at flere av dine har vært til stor inspirasjon på veien!

Håper vi som går den smale stien kan inspirere andre til å få øynene opp for independent produsenter. Litt av håpet mitt er at meg selv og flere kan vise at det ikke er så vrient eller uoppnåelig med anskaffelser, men rett og slett fornøyelig, selv om klokkene ikke alltid er tilgjengelig hos den lokale pusheren.

Fortsettelsen kommer snart!
 
Skal prøve å la det ikke gå for lang tid før fortsettelsene kommer, @chrbir!

Starter med et valg som ikke var oppgitt som valg.
Det første jeg bestemte meg for var å gå for glass i baklokket med Sapraneva-måne/fjes som rotor.

Standars for baklokket er gravering med logo og et mønster som ligner skiva + egen text om øsnkelig, på et slik emne:
Vis vedlegg 233556

Dette er ikke noe som oppgis som en mulighet til endring. Men som ved alle elementer så var det bare å spørre pent om det var mulighet for den litt mer berømte rotroren med innsynbak. Fikk oppgitt at tykkelsen på klokka ble 0,1 mm tykkere med glass, men fortsatt 200 meter (20 atm) vanntett.

Har ikke mottat noen bilder av min rotormassen enda, men på Sarpaneva sine sider ser den slik ut:
Vis vedlegg 233559

Da med valget mellom farger på stålet og hvitt eller gult gull på månen.

Den rotormassen er så heftig at jeg er fristet til å kjøpe en Sarpaneva ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir
Gleder meg til fortsettelsen her, altså. Gøy med alle som tør ta steget litt utenfor allfarvei - og så er det det både billig og ufarlig for oss andre å følge med på ferden. Selv om det ved enden av reisen kan være slik at man blir fristet selv :)

hehe kan være både dyrt og farlig å frekventere Sonen, skal jeg si deg ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir
Da var det dags for en liten oppdatering.

Der det muligens er mest rom for egne valg er fargen på urskiven og de to chapter- eller index-ringene (ser ut som en).

De aller fleste eksemplene på urskive man finner for Super1 har en coated finish som gir en krisp og metallisk urskive.

Det eneste jeg var sikker på med valget var at skiven skulle være grønn. Jeg tenkte først at han muligens hadde et knippe fargevalg å velge mellom, men når jeg kom med min ultraspesifikke beskrivelse av hvilken grønn: «I would like a green dial. Not too brown, but maybe like nice forest green. Matte. Maybe you have some options for dial colors?»

Svaret fra Sarpaneva gav litt mer frihet, og ansvar, enn jeg hadde tenkt: «If you could find a green that you like we should be able to do it…. Pantone color.. in matte. We can check the indexes soon as the dial is ready, I will send you pictures anyway.»

Så her måtte jeg selv stå til ansvar for resultatet. Jeg startet da prosessen med å stirre på fargekart. Til min store fortvilelse (les glede) så finnes det mange tusen nyanser av grønn. Om jeg anvendte mine kriterier for «Not too brown» ble valget ikke håndterbart mindre. Men, i motsetning til når jeg skulle velge en nyanse av bomullsnyansen hvit til vinduskarmen, så var dette en meget spennende og engasjerende prosess.

Jeg tok meg tid og saumfarte først internett for grønne urskiver, men fant fort ut at jeg ikke ville «kopiere» noen klokker, så gikk tilbake til fargekartet. Etter å ha utarbeidet en metode for å samle farger jeg likte, snevret jeg valgene inn mot en type grønn jeg virkelig fikk sansen for. Etter noen dager tenking fant jeg den perfekte fargen.

Jeg fyrte av gårde valget mitt til Stepan: «I have found the perfect color for the dial. The Pantone color 7734 C»

Stepan skulle høre med The Dialmaker aka. Comblemine Cadrans, som jeg i mitt romantiske sinn ser for meg kun er Kari.

The Dialmaker svarte raskt at det skulle gå fint, men spurte om lov å blande fargene selv så han slapp å kjøpe inn farge til 100 urskiver ettersom de trengte kun til 2 (en i reserve om en skulle bli ødelagt). The Dialmaker gav også beskjed om at farge-laget på en matt urskive kom til å bli noe tykkere enn hva som tidligere hadde blitt vist og ikke kom til å bli helt lik de metalliske coated skivene som de hadde produsert til nå.

Den 8. desember ga jeg beskjed til Stepan om at dette var OK. Svaret tilbake var:

Skjermbilde 2021-02-16 102406.png


Så ventet jeg.

Heldigvis ikke alt for lenge, for 2. februar tikket det inn en e-post.
Skjermbilde 2021-02-16 102813.png


Jeg kan ikke huske sist gang jeg var så spent.

Benket meg foran skjermen og bivånet den frekkeste urskiva jeg noensinne har sett.

IMG_2518.jpg
IMG_2519.jpg
IMG_2520.jpg
IMG_2521.jpg
IMG_2522.jpg
IMG_2523.jpg


The Dialmaker hadde levert.

Som dere muligens ser så fikk jeg straks noen nye valg å ta stilling til. Her gikk jeg også for et valg som ikke var blant forslagene, men det kommer vi tilbake til.
 
Veldig interessant tråd, men unnskyld meg er den skiva ferdig? Er det litt mye kumlokk?

Takk for interessen!.

Ingen grunn til å unnskylde deg selv, her er alle spørsmål velkommen. Det første laget av tre nivåer med skive er ferdig, så selve urskiven kan sies å være ferdig ja.

Når det kommer til din observasjon om mengde kumlokk, så er jeg veldig usikker på om du synes det er for mye kumlokk eller lurer på om det er mye kumlokk i designet?

Flere av urskivene til Stepan er inspirert av hverdagslig industriell design. De som ligner mest på sine aktuelle objekter er de gitter-skivene som er inspirert av de sirkulære støpejernsristene som er rundt noen trær i Helsinki. Urskiven her finner også sin kilde til inspirasjon derfra, bare som en invertert formgivning. Så egentlig er det mer et stykke dreneringsrist enn et kumlokk, men bra observert!

Personlig så tok jeg et valg når jeg bestilte modellen at jeg sytes det var akkurat passe mengde av alt. Klokken er passe mye, kan du si. Hadde jeg syntes det var for mye kumlokk hadde jeg jo ikke valgt det designet. Da kunne jeg fått disse driftige finnene til å dreie noe annet snasent og hendig. The Power of Custom!
 
Tid for en kjapp oppdatering. Etter at skiven var klart, sto valget på index-ringer. Det er to lag. Jeg fikk ett knippe utvalg som dere kan se på posten om skiven.

Jeg spurte pent om den nederste ringen kunne blankpoleres så den skinte gjennom de små og store hullene i den øverste. Stepan mente det var en glimrende ide og satt i gang.

Fikk dette bildet rimelig raskt.

IMG_2525.jpg


Her ser man forøvrig også hvordan nederste ringen er utformet. Når det kommer til lume, så kan man ha det i midten, alle tre hull eller bare i hullene på siden. Mne det tar vi når tiden er inne.

Når det gjaldt den øverste ringen så var jeg veldig i tvil om jeg skulle gå for det safe og velge børstet stål:
image0(2).jpeg


eller noe med litt mer kontrast til det blankpolerte stålet. Valget sto til slutt mellom børstet stål eller børsta grå DLC coating. Øvrige farger som grønn eller blånert likte jeg ikke like godt.

Det var snakk om små nyanser og begge deler så vanvittig bra ut, spessielt med de blanke minutt dottene som titter gjennom det øverste laget, men likte uten tvil kontrasten til den med børsta grå DLC coating best. Så da ble det denne index-ring comboen som vant:

IMG_2580(1).jpg
 
Redigert:
Da har vi kommet tilbake til der første innlegg startet, valg av lume.

Dette var det valget, sammen med valget av grå eller sølvfarget markør-ring, som jeg brukte mest tid på. Det var jo en slik liten detalj som fikk med til å gi slipp på Polarisen.

I lysende modus hadde jeg to klare favoritter.
Skjermbilde 2021-03-02 183316.png


Jeg ble informert om at alle andre farger utenom den grønne ville ha noe fargenyanse når den ikke lyste.

Skjermbilde 2021-03-02 183348.png


Dette kunne jeg ikke se nevneverdig på bildene, men jeg stolte på Stepan her. I tillegg var den grønne den som lyste sterkest og lengst, fikk jeg vite. Heldigvis for meg, var den grønne en av de to jeg likte best. Så da ble det grønn, men den ser mer grønnblå ut på andre bilder.

Ikke bare er var fargene på «dag-» og «nattmodus» som må tas høyde for, jeg hadde også tre valg mtp. plassering. I midten, rundt eller begge deler.

Jeg mente å huske at jeg har sett et bilde av en klokke som har lume rundt timesmarkøren og at det var grasalt heftig, men kunne ikke finne igjen det bildet. Det vage minnet var uansett nok til at jeg gikk for lume på ytterkantene, men ikke i midten. Når jeg så resultatet så skjønte jeg at her, her var jeg feilfri i valget :D

IMG_2716.jpg
IMG_2728.jpg


Nå var det bare å poppe skiven i en urkasse og få testet med deviled tail visere, som forøvrig er polert og børstet på hver sin halvdel.

Den begynner å at form nå, og det siste valget som står igjen er finish på kassen. Standard her er blankpolert eller matt. Men som alltid så kan man spørre om ytterligere utførelser.
 
Dette her er jo bare helt sykt rått. For en klokke du har laget deg. Synes du har gjort alt riktig. Tusen takk for at du deler og det gledes til gtg post covid:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet