Utpakking av F.P.Journe Chronometre Bleu nr:790

Havvo

Støttemedlem
Medlem
22. sep. 2011
Innlegg
3.398
Sted
Bergen
Vel....hvor skal man begynne...Høstdepresjon var nok et ord som kunne benyttes også for mitt tilfelle. Alt av Rolex ble plutselig totalt uinteressant og kjedelig. Patek ble kjedelig. 5711 begynte å dukke opp på klokkeriet, så det var spikeren i kista for å få lyst på noe slikt igjen. Kjedelig og for dyrt til at det fristet å bruke penger på. Når "alle andre" har samme klokken, mister jeg litt interessen. Liker å ha noe litt spesielt og uvanlig for selv å sette skikkelig pris på det.

Planen var da å selge unna det meste og bare ha en enkel klokke eller to. Jeg hadde heller lyst til lese meg opp og sette meg inn i mindre vanlige klokker og mer high end. I flere måneder leste og leste jeg. Det var to manufakturer jeg fattet spesiell interesse for. F.P.Journe og Kari Voutilainen. Journe peker seg spesielt ut som kanskje nåtidens største "superstar watchmaker". At de bare lager ~800 klokker i året er også svært tiltrekkende for meg.

Dette er første gangen jeg kjøper en klokke fra utlandet. Jeg kan si her og nå at jeg hadde aldri kjøpt klokke fra utlandet hvis det ikke var denne veldig spesielle klokken som jeg hadde så lyst på. Jeg har brukt flere uker på å ringe rundt og maile alle AD'er i Europa. Mye frem og tilbake. Hovedproblemet var jo først og fremst at ingen hadde den på lager og den var umulig å få tak i. Da er det greit å ha gode kontakter i Norge som allerede har kjøpt tilsvarende klokke. Jeg hadde klart å forhandle meg frem i køen hos AD i Antwerpen da plutselig en mulighet kom ut av det blå. AD i Lisboa hadde fått en avbestilling og jeg fikk en telefon. Jeg hadde 2 timer på å bestemme meg og overføre penger hvis jeg ville ha den.

Full panikk og tenkte så det knakte. Får bare kjøre på tenkte jeg. Overførsel av masse penger til utlandet, for så å håpe at man får noe i retur. Langt utenfor min komfortsone og det frister ikke til gjentakelse. Det tok flere dager før de så pengene på sin konto og panikken var stigende. Til slutt ble pakken sendt mot Norge med Fedex. Så var det noen dager i tollen og mye frem og tilbake. MVA. måtte forhåndsbetales før pakken ble sendt videre. Det tok noen dager. osv osv. Så IKKE så trivielt som å rusle inn i en butikk i Norge er vel den korte oppsummeringen.


Når det gjelder å få klokken på service når den tid kommer, så er dette nøye undersøkt på forhånd. Klokken kan leveres til AD i London og service tar 2-3 uker! I ALLE FALL ikke mer enn 4 uker har jeg fått forsikringer om. Det høres jo veldig enkelt ut siden jeg ofte er i London på jobb.


Så over til klokken. Dere vet allerede hva det er snakk om, men her kommer bildene av det flotteste og lekreste man kan feste rundt et håndlett. Klokken er rett og slett bare så vakker i levende live at jeg er helt målløs. Det er også en herlig tyngde på klokken. Det knallharde tantalum som er nærmest ripesikkert kombinert med rosé gull..





IMG_0868.JPG
IMG_0869.JPG
IMG_0870.JPG
IMG_0871.JPG
IMG_0872.JPG
IMG_0873.JPG
IMG_0874.JPG
IMG_0875.JPG
IMG_0876.JPG
IMG_0877.JPG
IMG_0878.JPG
IMG_0879.JPG

IMG_0880.JPG
 
Redigert:
Ja her er det bare å gratulerer; både med et fantastsk ur (som jeg selv godt kunne tenke meg, FPJ er rått!) og at du angivelig har funnet "roen" :D

Gratulerer! GTG nå snart da ;)
 
Det er så rått! Gratulerer så mye! Flere bilder, gjerne mer av dokumentasjon og stasj som følger med, det er alltid kult å se på :D
Vis fram baksiden!
 
Åj! Grattis med en sjeldent pen klokke! Morsomt med større hyppighet av mindre produsenter:)
 
Gratulerer med fantastisk klokke. Herlig at noen tar skrittet helt ut og gir andre muligheten til å plukke opp "restene":)