Utleverer Tolletaten eldre MVA papirer på klokker?

Medlem
1. okt. 2020
Innlegg
3
Sted
Trondheim
Tittelen stiller det korte spørsmålet. Den lange delen: kjøpte en Rolex Sub fra Urmaker Jørgensen under et utenlandsopphold med Forsvaret (2012). Klokken ble tatt inn i landet som flyttegods (1 år utenlands), men har aldri fått noen MVA-papirer på hverken klokke eller noe annet. Tolletaten kontaktet meg for en stikkontroll 1-2 år senere da de fant klokken i TVINN-systemet sitt (?), etter at jeg oppga opplysninger sa de at de fant klokken i et-eller-annet systemet og at alt var i orden. De sa også at deres avdeling ikke hadde tilgang til MVA papirer / MVA bevis samt var usikre på om Tollen utleverte dette i det hele tatt.

Noe som fører meg til dere :) Er det noen som har noe erfaring?
 
TVINN er etatens elektroniske fortollingssystem.
Min erfaring er at en MVA-kvittering ikke identifiserer hva det er betalt MVA for, men det kan ha kommet endringer i detsiste.

F.eks. Jeg går på rødt og viser en kvittering på kjøp av en Rolex i Dubai.
De regner om valuta til NOK, trekker av 6000NOK og presenterer en mva regning på 25 % av kjøpesummen.
Kvitteringen viser 25 000 NOK betalt i MVA på OSL den 1. oktober 2020.
 
Altså, i og med at det er en kvittering, finnes det ikke noe form for bevis om man er fritatt MVA, som flyttegods er? Hva er da vanlig ved salg av slike klokker/gjenstander? Antar en selger vil ha noen form for bevis på at klokken ikke er smuglet inn i landet eller lignende.
 
Systemet virker rart. Kjøper klokke i USA, går på rødt på Gardermoen, oppgir korrekt pris og betaler MVA. Ingen
sjekker om oppgitt pris er korrekt, og det står kun "Klokke" på skjemaet jeg får ...
 
Systemet virker rart. Kjøper klokke i USA, går på rødt på Gardermoen, oppgir korrekt pris og betaler MVA. Ingen
sjekker om oppgitt pris er korrekt, og det står kun "Klokke" på skjemaet jeg får ...

-Nå vet ikke jeg om de har noen retningslinjer de forholder seg til der de bevisst ikke er særlig spesifikke nettopp for å slippe å gjøre jobben med å vurdere uret eller prisen du oppgir, men ved et par anledninger har jeg endt opp med å kjøpe måleutstyr til hobbyen mens jeg har vært utenlands.

Da jeg fikk momskvittering, fikk jeg etter forespørsel føyet til både eksakt typebetegnelse og serienummer - nå hadde jeg ikke noe behov for det, slik sett - men tenkte at det var bedre med en spesifikk enn en vag kvittering om det skulle bli noe diskusjon på et senere tidspunkt. Tollerne var helt enige, men mumlet at de vanligvis bare krevde inn moms og var fornøyd med det...
 
Systemet virker rart. Kjøper klokke i USA, går på rødt på Gardermoen, oppgir korrekt pris og betaler MVA. Ingen
sjekker om oppgitt pris er korrekt, og det står kun "Klokke" på skjemaet jeg får ...

Jeg gikk også på rødt. Fremla kvitteringer, men det ble ikke gjort noe kontroll utover det. Jeg fikk spesifisert produsert og serienummer på MVA-dokumentet uten at jeg måtte be om det.
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
trekker av 6000NOK


Det stemmer ikke. Er verdien over 6000,- på en gjenstand er det moms på hele beløpet.

 
D7C5A39D-6D76-4D80-B632-C795A992AF81.jpeg

her har jeg kuttet toppen av kvitteringen der butikknavn og mitt navn og adresse kommer frem.
Eneste kvitteringen forteller er at det er en klokke, ingen annen identifikator.
Og @vsh Mulig dagens regler alltid blir fulgt i din verden, men dette er min erfaring.
 
Redigert:
Egentlig en helt sjanseløs måte å løse det på og noe man burde være obs på. Men, sammen med kvittering for kjøpet av klokken (som beviser samme kjøpssum) og sammenfallende datoer er det trolig "bevis nok".

Man ser jo forøvrig det samme (noen ganger) når ulike fraktselskaper (FedEx/DHL etc) sender faktura hvor beskrivelsen av produktet også er meget intetsigende. Også her er det nok viktig å ta vare på støttedokumentasjonen som kan knytte objektet til mva-beviset.