Urettmessig parkeringsbot. What to do?

ErikR

Støttemedlem
Medlem
31. juli 2010
Innlegg
2.091
Sted
Stavanger
Parkerte 18:49 og betalte på p-automat.
Parkeringsbevis godt synlig på dashbord.
Utstedt bot kl. 19:17.

På p-plass krevde automat at jeg trykket inn regnr på bil. Dårlig belysning og dårlig tid gjorde at jeg bommet på regnr (el17933 vs el19933).

Siden jeg skrev feil regnr, er det ingen håp for å slippe unna?




D0534994-1BFB-4841-8C61-0CF85FE9F706.jpeg
0E288E4D-C7B8-4829-9727-D5C66DFF1A3D.jpeg
 
Det koster ikke noe å sende en klage til selskapet. Jeg har klaget 2 ganger og fått medhold begge gangene. Husker ikke helt grunnen til at jeg klaget:cool:
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Fikk selv medhold etter klage hos Qpark, der egentlig de formelt sett kunne avslått, så er verdt et forsøk
 
Gjorde samme tabbe som deg, prøvde meg på en klage siden jeg ikke hadde noe å tape. Fikk ikke medhold siden jeg hadde tastet feil.
 
Har sendt inn klage der jeg påpeker at noen av funksjonene på automaten ikke virket (ikke veldig relevant men men) samt dårlig belysning og lite brukervennlig fremgangsmåte. Nevnte avslutningsvis at jeg vil ta saken til parkeringsklagenemda hvis avslag.

Tenker som så at hvis de er så sikre i sin sak at de er villig til å ta saken til nemnda så er de såpass sikre på at vilkårene for å gi bot er tildtede og sannsynligheten for at jeg får medhold er lav.

Ser klart konturene av minus 600kr på konto.
 
Klag uansett. Jeg tror du ryker på denne, med mindre du sliter de ut - la de uansett jobbe for pengene. Privat selskap = ikke betal før tvisten er oppklart. Hadde det vært kommunalt måtte du ha lagt ut. Kjemp med nepp og klør, si at det var så mørkt der at du ikke hadde mulighet til å se knappene.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og ErikR
Sett FrP på saken, det eneste partiet som bryr seg om slike «fillesaker» som dette.

Juridisk sett burde man ha en god sak da det er bevist at betaling har skjedd, at det skjedde en tastefeil burde ikke ha noe å si.

Dersom dette ikke holder i en rettsak må man selvsagt endre loven!

Som sagt en sak for FrP, partiet som tar vare på den lille mannen mot det store stygge systemet...;)

Etter at jeg flyttet fra Norge oppdaget jeg at parkeringsbøter ikke lenger var et problem. På over 15 år i UK har jeg fått kun to parkeringsbøter totalt, og aldri fartsbot, i Norge kom disse av en eller annen grunn temmelig regelmessig. Jeg kaller det trakassering av lovlydige borgere.

Jeg gremmes hver gang jeg kjører bil i Norge og igjen må stå overfor bompenger, fartsbøter, politikontroller langs veiene og annet, å være bilist i Norge er fæle greier.

Ikke gi opp!
 
Sett FrP på saken, det eneste partiet som bryr seg om slike «fillesaker» som dette.

Juridisk sett burde man ha en god sak da det er bevist at betaling har skjedd, at det skjedde en tastefeil burde ikke ha noe å si.

Dersom dette ikke holder i en rettsak må man selvsagt endre loven!

Som sagt en sak for FrP, partiet som tar vare på den lille mannen mot det store stygge systemet...;)

Etter at jeg flyttet fra Norge oppdaget jeg at parkeringsbøter ikke lenger var et problem. På over 15 år i UK har jeg fått kun to parkeringsbøter totalt, og aldri fartsbot, i Norge kom disse av en eller annen grunn temmelig regelmessig. Jeg kaller det trakassering av lovlydige borgere.

Jeg gremmes hver gang jeg kjører bil i Norge og igjen må stå overfor bompenger, fartsbøter, politikontroller langs veiene og annet, å være bilist i Norge er fæle greier.

Ikke gi opp!

Dette er min humor.
 
Haha.
Fikk ikke meldt meg inn i FrP Rogaland da de har medlemsforbud mot elbil.



Sett FrP på saken, det eneste partiet som bryr seg om slike «fillesaker» som dette.

Juridisk sett burde man ha en god sak da det er bevist at betaling har skjedd, at det skjedde en tastefeil burde ikke ha noe å si.

Dersom dette ikke holder i en rettsak må man selvsagt endre loven!

Som sagt en sak for FrP, partiet som tar vare på den lille mannen mot det store stygge systemet...;)

Etter at jeg flyttet fra Norge oppdaget jeg at parkeringsbøter ikke lenger var et problem. På over 15 år i UK har jeg fått kun to parkeringsbøter totalt, og aldri fartsbot, i Norge kom disse av en eller annen grunn temmelig regelmessig. Jeg kaller det trakassering av lovlydige borgere.

Jeg gremmes hver gang jeg kjører bil i Norge og igjen må stå overfor bompenger, fartsbøter, politikontroller langs veiene og annet, å være bilist i Norge er fæle greier.

Ikke gi opp!
 
Haha.
Fikk ikke meldt meg inn i FrP Rogaland da de har medlemsforbud mot elbil.
Du må jo skjønne at dette ikke er en sak for et lokallag. Her må minimum partiledelsen tilkalles, Anders Lange er nok personlig den jeg ville kontaktet. Parkeringsbøter er jo som kjent et politisk spørsmål.

For å gi deg et seriøst svar så må du nok bare håpe på litt godhjertethet fra parkeringsselskapet. Det er du som har ansvaret for at du står riktig parkert, at det er betalt og at informasjonen du har gitt er riktig. Med mindre det faktisk var noe feil med automaten må du nesten bare ta støyten for at du har trykket feil.

Har gått på en veldig lignende smell selv. Sendte mail for å si at dette var da et latterlig system, men det hjalp ikke. Irriterende? Jepp.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og ErikR
Hei @ErikR

Ilagt kontrollavgift kan og bør påklages til utsteder, særlig når dette skyldes en feil og der du i tillegg har betalt avgift. Så lenge kravet bestrides, kan ikke Q-park gjøre så mye mer - eventuelt må de føre saken for en tvistedomstol. I ditt tilfelle ville det være noe oppsiktsvekkende dersom de ikke ettergir dette.

Vær klar over at dersom nemnda har avgitt en kjennelse, så er saken for alle praktiske formål avgjort. I enkelte saker kan det følgelig lønne seg og ikke fremlegge saken for klagenemnda.

Her finner du litt mer rundt det regelverket som nå gjelder for privat parkeringshåndheving m.v.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2016-03-18-260
 
Dette bør da vel være godt mulig å komme seg unna!
Du har jo betalt, og med bevisene så er det jo godt grunnlag for å si at en ærlig og menneskelig feil har blitt gjort.

Kan ikke se at dette skulle by på store problemer.
 
Dette bør da vel være godt mulig å komme seg unna!
Du har jo betalt, og med bevisene så er det jo godt grunnlag for å si at en ærlig og menneskelig feil har blitt gjort.

-Problemet er at parkeringsforskriften ikke tar høyde for ærlige og menneskelige feil, og parkeringsklagenemnda har tidligere avsagt kjennelser på at det er ditt ansvar som kunde å oppgi korrekt regnummer i apper/automater osv - som i og for seg ikke er urimelig, tross alt.

Eller, sagt på en annen måte - det hjelper lite å ha betalt for feil bil.
 
  • Liker
Reaksjoner: FaensOldemor
Parkeringsbot er et spørsmål om penger. Disse selskapene er kyniske og har lov til det. Til tross for dette; Jeg har fått noen bøter gjennom et langt liv. MEN min hit-rate er ca 60% på å lykkes med ettergivelse. Husk at det er deres (ærverdige) system som har feilet.

Skulle det gå med tap, så har du i alle fall gitt dem litt å jobbe med.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Thomas84