Unngå riper ved lenke/reim- skifte

Medlem
30. mai 2012
Innlegg
574
Hei,

Frem til nå har jeg hatt rimeligere klokker og har ikke tatt det så nøye om det blir noen riper etter reimskifte. Jeg har brukt Bergeon kjøpt fra tidssonen.(https://shop.tidssonen.no/products/bergeon-7767-f)
Men, nå er ei dyrere klokke i anmarsj, og lurer derfor på hvordan dere erfarne rever gjør dette for å unngå riper?
Svar tas imot med takk:)
(beklager om dette skulle vært postet et annet sted på forumet)
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Erling
Teip opp hornene, i alle fall på den ene siden.

Min erfaring er at det egentlig handler om teknikk, og å være veldig tålmodig :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Hreple
Takk for svar og godt råd Jon Henrik!

Bruker dere samme redskapen jeg har linket til eller finnes det noe i hardplast el som eventuelt er litt mer skånsom for en nybegynner?
:)
 
Takk for svar og godt råd Jon Henrik!

Bruker dere samme redskapen jeg har linket til eller finnes det noe i hardplast el som eventuelt er litt mer skånsom for en nybegynner?
:)

Jeg bruker den fra Bergeron. Hadde billig verktøy før og Bergeron er milevis foran på kvalitet. Alt ble mye lettere når jeg byttet til denne. Hardplast vet jeg ingenting om, MEN det er lurt å teipe hornene uansett. Jeg syns ikke problemet er at verktøyet lager riper, jeg syns problemet er eventuelle riper forårsaket av baretten som glir over hornene. Sistnevnte unngår du med teip.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Erling
Småriper på innsiden av lugsene etter reim/lenke-skifte(altså ikke synlig ved bruk), er dette veldig verdireduserende?
Eventuelt er dette enkelt og lett å fjerne ved å la urmaker ta en lett polering?
Og er det eventuelt fy fy?
:)
 
Jeg kjøper prinsipielt aldri et ur med merker et amatørmessige reim/lenke skifter og er sikkert ikke alene om det.
 
Småriper på innsiden av lugsene etter reim/lenke-skifte(altså ikke synlig ved bruk), er dette veldig verdireduserende?
Eventuelt er dette enkelt og lett å fjerne ved å la urmaker ta en lett polering?
Og er det eventuelt fy fy?
:)
Selv om jeg så godt som aldri bytter mellom lenke/reim, så er det noe av det siste jeg bryr meg om på brukte ur.
 
Jeg skifter flere ganger i uken. Teknikken kommer etterhvert. Jeg bruker Bergeon 6767. Noen små merker på lugs plager meg ikke. Det lå en Submariner til salgs her for noen uker siden der det så ut som lenke var skiftet med hammer og meisel. Den ville ikke jeg kjøpt.
 
Er å fjerne overflatiske «hairlines» på baklokket etter at lenka har gnisset litt, samt veldig overflatiske merker etter reimskifte på innsiden av lugsa å regne som polering, eller er polering mer snakk om polere hele kassen?
 
Litt usikker på om fleire her inne bruker klokkene sine eller har en glasskrukke over dei når dei er i bruk. Men exploreren min har ihvertfall fått vesentlig fleire sår ,striper og hakk en det en noken gang klarer å få ved reimskifte. Ser også at ene lugsen er en smule deformert. Så, teip gjerne over og ta deg litt tid . Men hadde ikkje brydd meg nevneverdig om noken striper, og ihvertfall ikkje på en typisk toolwatch.
 
6767 eller 7767(liker best den nye, 7767) er alt du trenger. - I kombinasjon med øvelse. Jeg har prøvd mye rart og inkl en temmelig dyr Bergeon 6825 som får det til å se lett ut men som i praksis lager mer krøll. Det beste er et hard underlag med en tynn mikrofiberklut oppå. Ved fjerning av lenken legger du press på "endlink" mens du løsner den ene siden, da klarer du akkurat å holde nok press til å holde den ute fra å smette inn igjen mens du løsner andre siden.

Ved montering har jeg best erfaring(og minst/ingen riper) med å legge lenken over lugs med springbar i og komprimere ene siden mens du presser på lenken. Man skulle tro at dette ville lage riper da man presser metall mot metall, men det har vist seg å fungere utmerket sammenlignet med å drive akrobatikk i et forsøk på å ikke berøre noen deler.
 

Vedlegg

  • 0090ej_gr.jpg
    0090ej_gr.jpg
    72,5 KB · Visninger: 0
Enig med Henrik.....teknikk og være veldig tålmodig. Har god erfaring med å bruke en fyrstikk etter å ha plassert endlinks slik at springbar på ene siden er innenfor lugs.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Noen klokker er jo lettere enn andre.

Litt overrasket over at mange her inne bærer riper og hakk med stolthet, men får nakkehårene til å stå når det er riper under lugs.. kanskje det minst synlige stedet på hele klokka
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Enig med Henrik.....teknikk og være veldig tålmodig. Har god erfaring med å bruke en fyrstikk etter å ha plassert endlinks slik at springbar på ene siden er innenfor lugs.

Ka du bruker fyrstikken til ? På fleire av mine klokker sitter reim så tett mot kasse at en må være særdeles forsiktig .