Unboxing - Hamilton QED, batteridrevet nostalgi

Medlem
23. mars 2010
Innlegg
650
Selv om jeg er en stor fan av mekaniske klokker, har hjertet også plass for batteridrevne. Da jeg gikk på barneskolen vekslet jeg mellom å bruke en LCD-klokke (som spilte «Für Elise» som alarm), og min farfars håndtrukne Timex. Det gjenspeiles i dag av jeg like fullt kan trives med en G-Shock som et dyrere, mekanisk ur på armen.

Når man er født først på 70-tallet, er klokkeinteressert, og har en hang til 70-talls nostalgi, er det vanskelig å ikke bli fascinert av historien om LED-klokkene som hadde sin blomstring og død i løpet av noen få og intensive år. På midten av 70-tallet var slike klokker mer eksklusiv og dyrere enn f.eks. Rolex, og var ettertraktet av kjendiser og sheiker. Sammy Davis Jr., Elvis, Peter Sellers, president Gerald Ford og ikke minst James Bond (Roger Moore i «Live and Let Die») prydet lanken med en Pulsar LED. Populariteten varte frem til LCD-klokkene kom mot slutten av tiåret, med en overlegen teknologi som gjorde at batteriene varte lengre, og ikke minst viste tiden kontinuerlig. På en LED-klokke må man trykke på en knapp for å se hva klokka er (ikke ulikt det man må gjøre på en Fitbit i dag, for de som kjenner til det). Fra 1977-78 ble det knapt solgt LED-klokker. Hvis noen andre enn meg skulle være interessert, kan man lese mer
HER og HER (Hodinkee).

Det er artig å se at nostalgibølgen blant klokkeprodusentene også har truffet batteridrevne klokker, der bl.a. Timex har kommet med sin fantastiske Q Timex, og Bulova i år kom med reissue av sin knalltøffe LED-klokke fra 70-tallet (mer info HER). Jeg har i en del år fundert på å skaffe meg en LED-klokke, og da muligheten dukket opp til å skaffe meg samme LED-klokke som ble brukt av min store TV-helt, Kojak, måtte jeg slå til. Telly Savalas brukte en Hamilton QED (Quartz Electronic Digital) gjennom de fleste episodene som den hardbarkede politimannen Theo Kojak, og selv om jeg ikke kan påberope meg å ha lagt merke til klokka da jeg som smårolling merkelig nok fikk lov til å se på Detektimen, har jeg ved senere gjensyn (DVD-boks) lagt merke til gullklumpen.

Hamilton eide Pulsar på 70-tallet, og det er samme innmat i denne som det er i Pulsar og Omegas LED-utgave. Anyway, her er nyervervelsen, og nå kan jeg skryte av å ha både samme klokke og hårsveis som Kojak :D



Hamilton10.jpg

Hamilton13.jpg
Hamilton11.jpg
Hamilton 20.jpg
Hamilton 21.jpg

Hamilton - Kojak.jpg