Tur til Basel 2020

Medlem
5. juli 2019
Innlegg
24
Sted
Oslo
Litt langtidsplanlegging på en søndag kveld - tenkte å få med meg Basel (messen) i 2020. Er det noen som har vært der tidligere som har noen tips rundt reiserute, bosted, kjøp av biletter (online eller "i døra"..)?. Alt av tips mottas med stor takk.
 
  • Liker
Reaksjoner: SpeedmasterPepsi
Fin "tripreport" :) Som du selv sier...jeg tenker 9 mnd i forveien bør være innafor for booking av fly/hotell. Er ikke nødvednig for meg å bo i selve Basel..kan fint ta toget enten fra Tyskland eller Italia...så får man litt sightseeing også...Må få med meg denne messen altså :)
 
Neste år er messen flyttet til april/mai (tidligere mars), og følger rett etter SIHH i Genève. Det er veldig mye usikkerhet knyttet til hele opplegget, ift. utstillere og besøkende. Swatch Group er jo allerede ute, og man skal ikke se bort i fra at flere forsvinner før neste år.

Ift. forventninger til et besøk, så er det viktig å huske at dette primært er en handelsmesse hvor produsenter selger til forhandlere, ikke sluttkunder. Det medfører at man bør være forberedt på å måtte vindusshoppe hos alle de større merkene.

Hos de mindre og uavhengige merkene er det enklere å få til "touch and feel", men ideelt sett bør man kontakte de på forhånd, og booke en avtale dersom det er noe konkret man vil se.

Å være på messen de siste dagene er sannsynligvis også funke bedre enn de første, dersom man har forhåpninger om å kunne se noen klokker som ikke er i et utstillingsmonter.

Skal man ta det som en avslappende ferie og være på messen en dag eller to, ville jeg personlig vurdert å bo i Zürich. Det er enkel og forholdsvis rask togforbindelse, og man har sannsynligvis mulighet til å booke et fint hotell uten at det koster en liten formue. Mange bor også i Tyskland, hvor det er mulig å skaffe overnatting for en OK pris for en overlevbar standard.
 
Morsomst om du kan henge deg på noen insidere og/eller bli invitert med på noen lukkede arrangementer ja. Ellers er det nesten litt trist å vandre rundt å se men ikke røre. Ang. billetter har de fleste norske urmakere som drar ned en del gratisbilletter så hvis du kjenner noen du kan henge deg på.
I april/mai kan det være et fint alternativ å kombinere Baselbesøket med et opphold i nærliggende Alsace , feks i den sjarmerende byen Colmar som bare ligger 44 minutter unna med direkte tog.