Tufina, verdt å legge litt penger i?

Medlem
5. mars 2023
Innlegg
100
Sted
Fjaler
Hei folkens! For dykk innhuga entusiaster med safen full av Omega og Rolex - ber eg om forlatelse! Det er nærmest for blasfemi å rekne at eg skriver her inne

Men på eit veldig beskjedent nivå, er eg glad i klokker. Men eg har aldri kjøpt klokker som har kosta meg meir enn ca 2500 kr, men har til gjengjeld kosa meg med, og har hatt eigarglede av mine Invicta og fossil klokker. Men eg har ikkje interesse av klokker i den forstand, eg er opptatt av at eg synes klokka er fin eller kul - og at det er ei klokke eg føler for å gå med den dagen.

Eg har snusa litt rundt og har veldig sansen for klokkene frå Tufina. Den eg har sett på vil koste meg ca 6000, noko som i klokkesammenheng knapt kan sjåast på som lommerusk. Men for meg er det begynt å bli snakk om litt penger - då eg ikkje samler eller har interesse utover at eg bruker klokkene mine av forfengelighet.

Er det nokon her inne som kjenner til dette merket og kan seie noko om kvaliteten på Tufina?
 
Det er ikke noe blasfemisk med å poste her du finner klokkeglede i alle slags prisklasser. :)

Tufina ser ut til å være ett internettmerke.

Jeg googlet de. Prangende urverk de ikke oppgir navnet på. Jeg er Ingen ekspert men det er nok ikke made in Germany. Hele greia skriker Kina. Jeg kjøpte noe lignende en gang, Calvaneo eller noe sånt for mange år siden. Den kom og fungerte ikke som den skulle.
Hvis du kjøper, forhør deg først om hvilket kaliber de bruker. Noen bruker seagull som har bedre rykte enn mange andre obskure kina klokker. Utseendemessig ligner de Sturling og Theorema klokker som jo også er kinesiske.


For 6000 kan du få mye annet på som har en legitim historie. Men neppe like prangende. Det koster mye å lage ordentlige mekaniske klokker i Tyskland. Jeg er skeptisk til påstanden om at de er laget der. Det er ikke gull alt som glimrer.
 
Redigert:
Takk for svar @Tannhjulet

Eg har lest eit par klokkeblogger som har gått gjennom desse klokkene - og dei har vore veldig positive. I tillegg er dei mykje omtalt på utenlandske klokkeforum og dei som har kjøpt - skryter dei opp i skyene.
Eg hadde godfølelsen og var igrunn klar til å kjøpe. Men hvis dette er Sthürling-kvalitet, veit eg om bedre måter å kaste vekk penger på!

Eg får lese og gruble litt meir.
 
  • Liker
Reaksjoner: Tannhjulet
Eg har lest eit par klokkeblogger som har gått gjennom desse klokkene - og dei har vore veldig positive.


Når "ukjente" merker får positiv omtale i klokkeblogger eller på youtube tenker jeg det er god grunn til å være skeptisk. Stor sjanse for at det er betalt markedsføring.

Til den prisen Tufina påstår at klokkene deres er verdt ville jeg heller sjekket ut Certina, Tissot, Seiko eller noen andre som er kjent for å lage klokker som varer.