Tudor Black Bay Fifty-Eight - unboxing med omtale :)

Zawatch

Støttemedlem
Medlem
7. mai 2014
Innlegg
1.569
Sted
Nær Oslo
Med fare for å gjenta akkurat det samme som sikkert alle reviews har nevnt tidligere, vil jeg komme min egen bakgrunn for kjøp, inntrykk og omtale av denne klokken; Tudor Black Bay 58.

Det har generelt roet seg i klokkeboksen min de siste årene av flere årsaker, og når det kom inn en liten slump penger på kontoen etter salg av noe helt annet, trigget det en liten jakt på en ny klokke. Var innom mange jeg lenge har vært nysgjerrig på og/eller hatt lyst på.

Fifty-Eight var faktisk ikke en klokke jeg har vurdert så mye for min del, da jeg har flere fine Rolex Submarinere (inkl. 5513, 14060 og 114060). De er jo tross alt ganske like Black Bay, men de er originale og ingen "kopi". En submariner vil trolig vinne flest "slag" om armtid.... Trodde jeg...

Sammen med flere forskjellige tilbud på bruktmarkedet, dukket denne opp, og med en helt OK pris, var veien likevel kort til min klokkeboks, for å teste hva denne klokken har å by på. Det var kanskje et veldig åpenbart, fornuftig og "trygt" valg, siden den er lett å selge om den ikke skulle falle i smak eller av andre årsaker må selge. Men så kom pakken... Fornuft eller ikke, klokkeglede og positive følelser meldte sin ankomst! :)

Her kommer litt bilder med kommentarer, og kommer med tanker og oppsummering nederst. :)

Jeg har en slektning fra før - Black Bay Dark - som med sine 41mm kanskje er i overkant for mine 16,5cm håndledd. Men svart med lekre røde detaljer, så funker den fint som litt bøllete klokke. Og f.eks. på reise i Asia er den super uten å føle at noen vurderer å rane meg, da alle bærer svarte casio og denne glir inn i det bildet, uten å skrike "shiny Rolex":

IMG_20200422_120412.jpg


IMG_20200422_120521.jpg


IMG_20200422_121115.jpg


IMG_20200422_121449.jpg


IMG_20200422_121510.jpg


IMG_20200422_121545.jpg


IMG_20200422_121809.jpg


IMG_20200422_122620.jpg


IMG_20200422_122711.jpg


IMG_20200422_123209.jpg


IMG_20200422_123327.jpg


IMG_20200422_123611.jpg


IMG_20200422_123728.jpg


IMG_20200422_123836.jpg


IMG_20200422_123922.jpg


IMG_20200422_123942.jpg



Ok, litt om klokken, som dere sikkert vet fra før, med noen kommentarer;

-Ingen crownguards - som den originale Submariner
-39mm og slank - i motsetning til sine andre større Black Bay brødre (41mm) og moderne Submariner (40mm).
-Inhouse MT5402 urverk med 70 timer gangreserve(!) - Perfekt for de som bytter klokke flere ganger i uken, reduserer behov for winder.
-Rødtriangel markering kl 12 på besel - og mange andre designtrekk franoen av de første Tudor og Rolex submarinere
-Gulltoner på besel, tekst, markører og visere.
-Matt svart skive - nydelig!
-Moderne Tudor Shield, dessverre ingen rose-logo og rett tekst, ingen "smiley" som originalen samt tidligere Black Bay versjoner har hatt
-Store markører med kraftig lume(!) - nesten bedre lesbarhet og varighet på lumen enn enkelte beslektede submarinere...
-Besel som stopper kl 12 - man trenger ikke se ned på klokken for å "nullstille" (Rolex, dette har Tudor hatt lenge, når skal submariner få dette?!)
-Lenke med falske "rivets". Dette er et av få "ankepunkt", men det plager meg veldig lite. Looken er uansett fantastisk.
-Ingen finjustering eller diver extension på lenke. Førstnevnte kommer nok til å plage meg litt i lengden, spesielt på varme dager.

Jeg har lenge drømt om en no-crown sub i samlingen, men mer eller mindre gitt opp. Det blir aldri det samme, men Fifty-Eight ligner veldig og har "kopiert" et fantastisk design, men allikevel siden den er en slektning, og det er gjort smakfullt, gjør det ingen verdens ting. Hvilke divere er det som ikke har noe "inspirasjon" eller likhetstrekk med den originale submariner? Nesten ingen..

Når denne da koster under halvparten av en ny/semivintage Rolex Submariner, har et slankere og meget lekkert design, leker med gull/vintage-toner og har en rød klatt som gir liv, så er det jo lett å skjønne at dette er en ettertraktet klokke. :p

Jeg er solgt! :)
Denne blir på armen resten av uken, kanskje måneden. Og den blir med på ferie.
Rolex submarinere - dere har fått knallhard konkurranse i boksen, og Fifty-Eight blir værende lenge!


Kilder/mer info/reviews (jeg lover, jeg har ikke lest disse nå og det ovenstående er mine ord og tanker, med unntak av noen faktasjekker):
 
Redigert:
Med fare for å gjenta akkurat det samme som sikkert alle reviews har nevnt tidligere, vil jeg komme min egen bakgrunn for kjøp, inntrykk og omtale av denne klokken; Tudor Black Bay 58.

Det har generelt roet seg i klokkeboksen min de siste årene av flere årsaker, og når det kom inn en liten slump penger på kontoen etter salg av noe helt annet, trigget det en liten jakt på en ny klokke. Var innom mange jeg lenge har vært nysgjerrig på og/eller hatt lyst på.

Fifty-Eight var faktisk ikke en klokke jeg har vurdert så mye for min del, da jeg har flere fine Rolex Submarinere. De er jo tross alt er ganske like, originale, og ingen "kopi". En submariner vil trolig vinne flest "slag" om armtid.... Trodde jeg...

Sammen med flere forskjellige tilbud på bruktmarkedet, dukket denne opp, og med en helt OK pris, var veien likevel kort til min klokkeboks, for å teste hva denne klokken har å by på. Det var kanskje et veldig åpenbart, fornuftig og "trygt" valg, siden den er lett å selge om den ikke skulle falle i smak eller av andre årsaker må selge. Men så kom pakken... Fornuft eller ikke, klokkeglede og positive følelser meldte sin ankomst! :)

Her kommer litt bilder med kommentarer, og kommer med tanker og oppsummering nederst. :)


Jeg har en slektning fra før - Black Bay Dark - som med sine 41mm kanskje er i overkant for mine 16,5cm håndledd. Men svart med lekre røde detaljer, så funker den fint som litt bøllete klokke. Og f.eks. på reise i Asia er den super uten å føle at noen vurderer å rane meg, da alle bærer svarte casio og denne glir inn i det bildet, uten å skrike "shiny Rolex":

Vis vedlegg 192539

Vis vedlegg 192540

Vis vedlegg 192542

Vis vedlegg 192543

Vis vedlegg 192544

Vis vedlegg 192545

Vis vedlegg 192546

Vis vedlegg 192547

Vis vedlegg 192548

Vis vedlegg 192549

Vis vedlegg 192550

Vis vedlegg 192551

Vis vedlegg 192552

Vis vedlegg 192553

Vis vedlegg 192554

Vis vedlegg 192555

EDIT - kom til å POSTE FØR jeg var ferdig. Det kommer MER tekst snart! :p

Ok, litt om klokken som dere sikkert vet fra før:
-Ingen crownguards - som den originale Submariner
-39mm s
-Rød markering kl 12 på besel - som Rolex submariner 6536/1.



Kilde/mer info:
Gratulerer med 58 :) Herlige bilder som virkerlig trigget kjøpelysten :) Gi beskjed om du lar den gå en dag Thomas!
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
Gratulerer med flott klokke! Jeg synes BB58 kler NATO utrolig godt. Kan kanskje være en nødløsning på de varmeste dagene? Du får legge ut et «familiebilde» av samlingen din også!
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
Gratulerer med flott klokke og takk for kjempbra innlegg! Jeg står på venteliste for denne selv og gleder meg bare mer og mer!
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
Gratulerer - og takk for bra innlegg og bilder! BB58 er flott, har vurdert den selv i det siste, men fikk beskjed om at det er to års venting hvis man setter seg på liste nå ...
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
Takk for at du deler tanker og nydelige bilder! BB58 er en ekte fulltreffer, og jeg gleder meg til å se hvordan Tudor bygger videre på denne linjen fremover.

Klokken ser virkelig hjemme ut i omgivelsene med båten og det innbydende blå vannet i bakgrunnen. Herlige bilder! Her har du en utvilsomt en keeper. :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch