Trenger råd og hjelp angående ny-kjøpt klokke fra urmaker som stoppet å virke!

Medlem
27. juni 2017
Innlegg
7
Sted
Bergen
Hei!

Jeg vet ikke om jeg har valgt riktig sted å poste tråd, men dersom det er feil så kan moderator gjerne flytte til riktig avdeling.

Ok, til det som jeg ønsker å få hjelp om.
Jeg kjøpte nylig et automatisk ur hos en urmaker. Uret ble betalt og pakken kom dagen etter. Fra mitt synspunkt så var ikke pakken forsvarlig pakket av urmakeren. I esken var det ingen avis eller plastbobler og slik jeg ser det så er klokken i klokkeboks ganske sårbar dersom den blir kastet rundt omkring. Og jeg har kjøpt endel brukte klokker på Klokkeriet, TS og Finn og de gangene har de vært forsvarlig pakket fra medlemmene. De kommer i en eske, og oppi esken er det enten avis eller plastbobler full-dekket slik at uret ikke skal komme i skade under transport. Men dessverre har ikke urmakeren pakket mitt nye ur ordentlig.

Så jeg tok klokken ut av esken og boksen. Så at viseren bevegde seg og regnet med ting er i orden. Stilte på tiden og da sluttet viseren å bevege seg. Jeg vet hvordan en skal bruke automatisk klokke så det er ikke en brukerfeil fra min side. Jeg tok kontakt med urmakeren og fikk beskjed om å høre med lokal urmaker først og sjekke om det er noe galt med klokka. Lokal urmaker kunne dessverre ikke bistå da de ikke er forhandler for dette uret. Tok kontakt igjen med urmakeren og fikk returseddel.

Urmakeren mottok uret dagen etter og jeg fikk en mail fra urmakeren at klokken har blitt behandlet røft under transport og at de skal fikse klokka in-house og at jeg skal få klokka min så fort som mulig.

Jeg ønsker ikke å nevne hvem urmakeren er da jeg venter og se hvordan resultatet blir og hva de kan kompensere meg med. Men jeg syntes det er grådig leit at jeg har kjøpt et dyrt ur og opplever at den må til reparasjon allerede når jeg engang ikke har fått brukt den.

Har dere noe forslag eller råd på hva jeg kan i så fall kreve ? Har fått noe forslag og råd om å vente og la urmakeren gjøre arbeidet sitt. Fra mitt synspunkt så er det veldig dumt at posten ikke var forsiktig med klokka og det er ikke urmakeren sin feil i utgangspunktet men så var heller ikke pakken forsvarlig pakket og da er det senderen ansvar i følge posten sitt vilkår. Både meg og urmakeren har vært ganske uheldige tenker jeg.

Til syvende sist så lurte jeg også på om jeg kan be om å få en ny istedenfor å få tilbake den som er til reparasjon? Når klokka engang ikke er brukt og allerede må på service så vil det ha lav salgsverdi i fremtiden DERSOM jeg skulle vurdere å flippe den? Og siden den er til reparasjon har jeg liksom benyttet garantien på kortet? Første gang jeg kjøper et helt komplett ny klokke hos en urmaker.

Krysser fingrer på at det ordner seg! :)
Takk så langt!
 
Se for deg at du får utlevert en ny bil der AC ikke fungerer. En kan ikke be om å få en ny bil, eller kompensasjon for hendelsen, såfremt problemet utbedres innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for deg som kjøper. :)
 
Sant nok. Samtidig får en som regel nøklene til bilen i hånden slik at en selv kjører ut fra forhandler. De slipper ikke bilen fra helikopter over tomten din.
Pussig sak. En skulle tro at det var mulig å pakke en vare på en trygg måte.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
Takker alle for gode tilbakemeldinger. Jeg får avventer og se hvordan situasjonen endrer seg. Igjen har nok gode forhåpninger på positiv behandling fra urmakeren.
 
Sant nok. Samtidig får en som regel nøklene til bilen i hånden slik at en selv kjører ut fra forhandler. De slipper ikke bilen fra helikopter over tomten din.
Pussig sak. En skulle tro at det var mulig å pakke en vare på en trygg måte.

Ja, det er jo veldig ofte at transportøren ikke behandler pakken på en skikkelig måte og da må senderens ansvar påregne at slike hendelse kan oppstå og må da pakke gjenstanden ordentlig. Spesielt når det gjelder et dyrt ur.
 
Hvis det dreier seg om netthandel har du 14 dagers angrerett...

Hei!

Vet ikke om det regnes som netthandel siden jeg tok kontakt med urmakeren på e-post og vi ble enig om en pris på produktet derfra. Deres side har ikke anledning for selv-bestilling.
 
Hvis varen er kjøpt utenfor vanlig utsalgsted gjelder angrerretten. Hvis du ikke fikk med angrerettsskjema utvides den fra 14 dager til 30.
Men her ville jeg hatt is i magen.

1) du oppdaget det umiddelbart og meldte fra
2) Selger har lovet å rette feilen.
3) Alt blir bra igjen
4) Liten regnbue.

Dette ordner seg, og får du likevel problemer har du gjort alt korrekt så langt.

LarsB
 
  • Liker
Reaksjoner: Makaan
Hvis varen er kjøpt utenfor vanlig utsalgsted gjelder angrerretten. Hvis du ikke fikk med angrerettsskjema utvides den fra 14 dager til 30.
Men her ville jeg hatt is i magen.

1) du oppdaget det umiddelbart og meldte fra
2) Selger har lovet å rette feilen.
3) Alt blir bra igjen
4) Liten regnbue.

Dette ordner seg, og får du likevel problemer har du gjort alt korrekt så langt.

LarsB

Hei Lars.

Takk for svar!

Ja, jeg er enig at jeg må ha is i magen. Ville bare høre på forkant hva jeg kan gjøre i en slik situasjon ettersom denne er min første klokke som jeg kjøper hos en urmaker, men kanskje jeg var litt for rask med avtrekk etter å ha lest noen par skrekk historie med diverse kjøp fra urmaker på TS, Klokkeriet og andre sosial forumer.

Igjen takk for svar. Alt blir nok bra :)