Trenger hjelp: Rolex GMT Master, ref. 1675 all-black

SpaceCowboy

Støttemedlem
Medlem
25. sep. 2010
Innlegg
2.814
Sted
Oslo
Jeg har nå fått såpass foten for GMT Master, ref. 1675 (vintage) at jeg er i ferd med å starte jakta. Har lest meg nogenlunde opp og føler meg relativt trygg. Jeg skal ha en med svart bezel-insert. Og i den forbindelse har jeg følgende spørsmål:

Kom svart bezel så tidlig som i 1968?

Jeg vet at de kom på begynnelsen av 70-tallet ("GMT Master History"), men lurer på om Rolex var så tidlig ute med denne varianten som 1968. Jeg har selvsagt sett svarte bezel-inserts på GMT-er fra midten av 60-tallet, men her lukter det franken lang vei.

Anyone?
 
Jeg har nå fått såpass foten for GMT Master, ref. 1675 (vintage) at jeg er i ferd med å starte jakta. Har lest meg nogenlunde opp og føler meg relativt trygg. Jeg skal ha en med svart bezel-insert. Og i den forbindelse har jeg følgende spørsmål:

Kom svart bezel så tidlig som i 1968?

Jeg vet at de kom på begynnelsen av 70-tallet ("GMT Master History"), men lurer på om Rolex var så tidlig ute med denne varianten som 1968. Jeg har selvsagt sett svarte bezel-inserts på GMT-er fra midten av 60-tallet, men her lukter det franken lang vei.

Anyone?

Ikke vet jeg vedrørende når 1675 kom med sort bezel insert, men en ting vet jeg med sikkerhet; dette blir et fantastisk og spennende valg, gleder meg til å se hva du ender opp med ! (Sort matt skive med nipples, sort ' ghost ' bezel insert og en tight tt jubilee evt. sort skinn ' hodinkee' fra en av gutta her på TS...........?)
Her lukter det av en fremtidig GMT- vintage-gtg.
 
Ikke vet jeg vedrørende når 1675 kom med sort bezel insert, men en ting vet jeg med sikkerhet; dette blir et fantastisk og spennende valg, gleder meg til å se hva du ender opp med ! (Sort matt skive med nipples, sort ' ghost ' bezel insert og en tight tt jubilee evt. sort skinn ' hodinkee' fra en av gutta her på TS...........?)
Her lukter det av en fremtidig GMT- vintage-gtg.

Takk for det! Nei, du tar nok ganske feil på en del punkter ift ønsket klokke. Det blir ikke nipples, og ei heller jubileumslenke... ;) Ghost gjerne, men ikke et must.

Det som trigga ønsket om en GMT var dette bildet:

rolex-gmt-master-1675-02.jpg


Men det er altså ingen som vet hvor langt ned på 60-tallet man fikk svarte bezel-inserts, eventuelt hva som er "koser" i samlekretser her før man begynner å snakke franken? Ikke @Tom Henriksen en gang? :)
 
Redigert av en moderator:
Spacecowboy, jeg sjekket i boka Vintage Rolex Sport models i går og der nevner de at den sorte kom på starten av 70-tallet. Synes nå pepsi er eden kuuleste:)
 
Spacecowboy, jeg sjekket i boka Vintage Rolex Sport models i går og der nevner de at den sorte kom på starten av 70-tallet. Synes nå pepsi er eden kuuleste:)

Takk @Amund! Forstår nå at det tryggeste er en 70-tallsmodell av denne. Får gå for det, og tenke en annen klokke som fødselsårsklokke. Kanskje 5513. :)

Pepsi? Joda, smak og behag. Men jeg er ikke langt unna: Skulle jeg ha hatt farge på bezelen hadde det vært rødt og svart (Coke). Stemmer også godt overens med mine preferanser ang. Cola-varianter. :)
 
Redigert av en moderator:
@SpaceCowboy sort bezel ble introdusert tidlig 70 sammen med Jubilee lenke.
Tom

Takk Tom. Jeg ønsket meg i utgangspunktet en 68-modell med svart bezel-insert. Spørsmålet mitt bar nok preg av et "ønske" om at det fantes.

Når det er sagt, er det jo Pepsien (ja, @Amund... :) ) som har vært på overflaten av månen, dog kun i LM-en. Noe som har litt og si for en romfartsnerd som meg. Her er den, solgt i 2009 for $135,000:

Commander+Ronald-Evans-GMT-Rolex-Moon-Watch.jpg


Denne tilhørte Ron Evans, CMP på Apollo 17. Klokka lå altså inni LM-en og var ikke med utenfor:

Ronald-Evans-Moon-Watch-Provenance.jpg


Nå ble jeg i tvil, gitt... En 1968 GMT Pepsi er jo også fristende... :cool:
 
Redigert av en moderator:
Synes du skal gå for 1968 Pepsi!

Jeg ser i Mondani GMT-boka at han viser en god del sene 60-talls GMTer med svart bezel, men han er ikke kjent for å være så etterretterlig på "originalitet" og årstall. Men det er jo ikke Rolex heller ;) Er sikkert mange som byttet til svart bezel når den kom på markedet.

Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg var faktisk av den oppfatning at den svarte bezelen kom på 60-tallet. Men jeg klarer ikke finne noen kataloger som gjengir denne før tidlig 70-tall. Så Tom har nok rett :)
 
Redigert:
Sorry for at jeg stjeler tråden her @SpaceCowboy, men noen som har formening om når den lille GMT hånden blir stor? Ser på gmthistory at det er snakk om sent 60-tall, men litt mer presist hadde hjulpet?

Har nemlig en 67-modell 1675 hvor jeg hele tiden har hatt mistanke om ar det sitter nyere visere i.

Hva sier du @Anders som har tilgang på Mondani? Eller du @Tom Henriksen som sitter med alt i hodet?
 
Redigert av en moderator:
Synes du skal gå for 1968 Pepsi!

Jeg ser i Mondani GMT-boka at han viser en god del sene 60-talls GMTer med svart bezel, men han er ikke kjent for å være så etterretterlig på "originalitet" og årstall. Men det er jo ikke Rolex heller ;) Er sikkert mange som byttet til svart bezel når den kom på markedet.

Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg var faktisk av den oppfatning at den svarte bezelen kom på 60-tallet. Men jeg klarer ikke finne noen kataloger som gjengir denne før tidlig 70-tall. Så Tom har nok rett :)

Ja, og deri ligger mitt "problem". Jeg har forstått at Rolex (som Omega og sikkert andre) var litt.. skal vi si unøyaktig i sine transisjoner mellom modeller og når dette skjedde. "Frankenklokke" var nok ikke et begrep for drøye 40 år siden.

Da faller jeg ned på hva som er "kosher" blant samlere. Ønsker ikke å ha ei klokke fra seint 60-tall med svart bezel-insert som underkjennes eller settes spørsmålstegn ved i samlerkretser.
 
Sorry for at jeg stjeler tråden her @SpaceCowboy, men noen som har formening om når den lille GMT hånden blir stor? Ser på gmthistory at det er snakk om sent 60-tall, men litt mer presist hadde hjulpet?

Har nemlig en 67-modell 1675 hvor jeg hele tiden har hatt mistanke om ar det sitter nyere visere i.

Hva sier du @Anders som har tilgang på Mondani? Eller du @Tom Henriksen som sitter med alt i hodet?

Ikke noe problem @Ralph. :) Dette er et svar jeg også ønsker svar på. Men jeg tror at svaret av naturlige årsaker vil være unøyaktig ("seint 60-tall") da jeg antar at Rolex ikke hadde absolutter i overgangene mellom modeller og utførelser.

I slike tilfeller støtter jeg meg til hva som er godtatt i samlerkretser. Og da går spørsmålet til våre eminente vintage Rolex-folk her på sonen som forhåpentligvis har noen meninger om dette. :)
 
Redigert av en moderator:
Nå har jeg også lært at GMT-ene kom med hhv. 1565-, 1570- (egentlig 1565-verk med 1570 på broa) og 1575-verk. :)

Ble litt fintet av eksemplarer med 1570 der en stund. Ser ut som det er klokker i perioden 1962-3 og frem til 1966-67 hvor man finner 1565-verk merket 1570.
 

Har brukt litt tid på å finne orginalbilder fra booklets og kataloger, det jeg finner er 1966 Rolex booklet med small hand GMT, 1968 med big hand GMT. I Vintage Rolex sport models av Martin Skeet / Nick Urul blir det hevdet at overgangen var tidlig 60- tallet. Er også bilde av en GMT med "Golden hands" (stor viser) tidlig 60- tall, overgangen til stainess steel visere var vel rundt midten av 60.

Jeg er ikke spesiellt opptatt av GMT så dere får sjekke nettet, er jo ikke alt som stemmer på "Faktasidene" her heller.
Tom
 
Se vedlagte link til 'classic posts' på VRM vedr. small arrow hand + GMT matte skiver. Understøtter vel at small arrow hand ble faset ut paralelt med gilt dials/gilt hans ultimo 66, men at de forekom innledningsvis på mk 1 matte dial. Peker også til at black insert trolig først var å finne rundt ca. 2.7 mill dvs 1971.

VRF: Buddy Tomvox1.If permitted.Here are 1675 GMT Master Matte Dial Variants.Once again+scans

VRF: MK1 & MK2 mini arrow hand

Kjøp en 68' modell med et ekstra pepsi FF insert så har du i pose og sekk. Definitivt ikke 'franken' med et FF sort bezel.
 
Det er visstnok også ganske vanlig å finne 1575 verk merket som 1570. 1570 verkene skal ikke ha mulighet for dato i følge noen kilder. 1575 er 1570 med dato, og ble feilaktig merket som 1570 en god stund.

Forresten @Rodrick og @Tom Henriksen: I love u guys! Takker for bra info.
 
Redigert av en moderator:
Det er visstnok også ganske vanlig å finne 1575 verk merket som 1570. 1570 verkene skal ikke ha mulighet for dato i følge noen kilder. 1575 er 1570 med dato, og ble feilaktig merket som 1570 en god stund.

Trodde det var 1565-verk som var merket med 1570, se min post ovenfor?

Sitat "Mike" som er moderator på Rolex Forums: "The 1570 and the 1575 are the same movements. The addition of a "5" indicates a date feature. The fact that some 1675s have 1570 stamped on the bridge is simply Rolex used what ever was on hand at the the time."

Litt frem og tilbake, men det virker som konklusjonen er den som er sitert ovenfor.

EDIT: Ser at du viser til samme tråd... ;) A right awful mess... Alt går! :)
 
Sorry for at jeg stjeler tråden her @SpaceCowboy, men noen som har formening om når den lille GMT hånden blir stor? Ser på gmthistory at det er snakk om sent 60-tall, men litt mer presist hadde hjulpet?

Har nemlig en 67-modell 1675 hvor jeg hele tiden har hatt mistanke om ar det sitter nyere visere i.

Hva sier du @Anders som har tilgang på Mondani? Eller du @Tom Henriksen som sitter med alt i hodet?

Mondani viser small arrow hand så sent som 1967 (og stor så tidlig som 1965, men på helgull :p). Jeg hadde nok skjelt mest til forståsegpåerne på VRF, Mondani tar ikke stilling til kronologi på den måten. For min del er VRF > bøker, du kan ikke slå crowdsourcing.
 
Redigert av en moderator: