Topptur, utstyr?

Medlem
5. aug. 2011
Innlegg
336
Jeg skal på min første topptur om noen uker, og lurer på om forumet har noen gode tips til hva som bør pakkes / ikke pakkes / kjøpes inn. Jeg har allerede ski + feller, støvler, staver + får låne søker, stav og spade.
Kjøplysten melder seg jo mtp nytt utstyr (skisekk, hvor stor), men er usikker på hva jeg trenger.

(Jeg burde vel strengt tatt kjøpt inn en 226570 til turen....)
 
  • Elsker
Reaksjoner: Steiniz
Hjelm og gode solbriller til turen opp og ned. Jeg fikk kjøpt meg en hjelm fra Sweet Protection på fjellsport, som jeg er veldig fornøyd med. Putt «GODTUR» i kodefeltet, så får du litt rabatt.

Edit: Ser at koden ikke fungerer på den hjelmen lenger, så ser ut til at jeg var heldig med den. Modellen heter Igniter II.
 
Redigert:
Spar penger på det som er kjekt å ha, og bruk penger på det som er viktig. Jeg slår et slag for sikkerheten. Det er fint å låne S/M, søkestang etc, men husk å få trent på bruken av det. Tren mye. Når behovet melder seg så er det smått stressende å stå med syre opp til øra og rive prislappen av utstyret.
 
Spar penger på det som er kjekt å ha, og bruk penger på det som er viktig. Jeg slår et slag for sikkerheten. Det er fint å låne S/M, søkestang etc, men husk å få trent på bruken av det. Tren mye. Når behovet melder seg så er det smått stressende å stå med syre opp til øra og rive prislappen av utstyret.

Dette.

Sekk: sørg for å ha nok plass, kombinert med mulighet for å stramme inn. Ref skredutstyr: få det inn i sekken.
Generelt liker jeg sekker med lokk, kontra sekker med glidelås helt rundt. Enklere å pakke og utnytte.

Småting som gjør livet bedre: hurtigvoks eller tilsvarende. Så slipper du 1000hm med lugging, om du skulle bomme på timings. Kan også være skillet mellom en lang utmarsj og en kort stake-økt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless
Øv før avreise ja.
sender/søker signal opererer i 8-tall formasjon.Hvor den du meter etter ligger i krysset. Det er stort sett raskest å følge buen til 8-tallet og committe til den retningen du velger selvom det i starten kan se ut som du går vekk fra objektet.
Ellers er mitt tips det jeg er dårligst på selv. Pakk minst mulig.
Husk varsom.no og regobs.
 
Forutsetter at du går en så sikker topp som mulig og eller med folk som er kjent med toppen fra før.

Da har mine råd for hensikt å øke trivsel slik at det eneste du plages med er lårene :mrgreen:

ha med rikelig vann evt sportsdrikke for salter, helst i drikkeblære for hyppig inntak. Etter du har drukket blåser du vannet ned i blæren for å unngå frysing i slangen. Putt slangen innunder jakken i halsen slik at den ikke fryser i vind/kulde. Ingen har noen gang tenkt at faen den siste halvliteren med vann jeg ikke drakk var tung å bære på.
Ta med ekstra supertrøye for bytte på toppen. 10 sek frysing du aldri angrer på. Tynne hansker på tur opp og tykke hansker/votter på tur ned. Lue er også greit å ha to av, hvis du svetter mye.
greit å ha fløyte hvis det ikke er innebygd på brystklipsen på sekken du bruker.
Sjokkis for raske karbo på farten.
Teip hælene som sportsteip.
Shades på tur opp, goggles på tur ned.

God tur, kos deg!:cool:
 
Redigert: