Tokyo reise post-covid

HSR

Medlem
28. april 2011
Innlegg
324
Sted
Oslo
Hei!

Jeg hadde booket tur til Tokyo i månedsskiftet Mars/April 2020, som av naturlige årsaker måtte flyttes, da til Mars/April 2021 som nå IGJEN må flyttes.
Enten drar vi så fort covid er passé eller venter til cherry blossom sesongen i 2022.

Uansett, hadde lyst til å spørre her på forumet om tips til steder å besøke? Tenker da først og fremst klokkerelatert, men også andre ting.
Planen er åpen pt. men vi ønsker å se på livet, spise god mat, synge karaoke med japanere, drikke te på kattekafe, se på klokker, kunst og klær.

Skal innom Ring jacket for en dress og kanskje vurdere en grand seiko i Tokyo?

Uansett, hører gjerne på gode og kule erfaringer og tips! Herregud jeg er reiselysten nå...

Takk
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix og Grendel
Kommer an på hvor lenge du skal være der, men anbefaler å ta noen dager ute av Tokyo. Det kan lett bli litt hektisk i den metropolen. Ta lyntoget sørover, Kobe er en mye mer laid back by for å slappe av i, med mange muligheter for å se interessante ting i nærområdet.

Og se om du kan finne en speialmodell for Japan fra Marui. For eksempel en Omega 2503.60.
 
  • Liker
Reaksjoner: hen og HSR
Kommer an på hvor lenge du skal være der, men anbefaler å ta noen dager ute av Tokyo. Det kan lett bli litt hektisk i den metropolen. Ta lyntoget sørover, Kobe er en mye mer laid back by for å slappe av i, med mange muligheter for å se interessante ting i nærområdet.

Og se om du kan finne en speialmodell for Japan fra Marui. For eksempel en Omega 2503.60.

Det er jo foreløpig åpent, men tenker å forlenge litt, til 10-14 dager og dermed ta noen dager utenfor ja - samt gå Mount Fuji. Kobe er et hett tips, hørt mange gode ting om den byen
 
Ta toget ut til Hakone og nyt et godt Onsen besøk!

Fjell/tempeltur i fint landskap:

Er også veldig gøy å sykle rundt i Tokyo, så lei sykler, velg en retning og dra på eventyr!

god mat og drikke - 35 steps bistro.

Ueno er verdt å sjekke ut - mange handlegater og random butikker - kappabashi er innenfor gangavstand.

Yodobashi-Akiba er alltid verdt en titt, for både klokker, hifi og generell elektronikk.

osaka er også verdt et besøk - litt som tokyo, men litt mer laidback og lettere å bli kjent med fremmede om man vil det ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: HSR
Jeg har aldri vært der men jeg hadde prøvd å få meg en tur hos Tatsumura.
Fikk meg en veldig spesiell silk slips fra de en del mnd siden.
De lager mange fine greier og har kontor/butikk i Tokyo og Kyoto
 
  • Liker
Reaksjoner: HSR
Ta en tur i Tokyo Skytree. Ta bar til bar runde i Shibuya. Få med deg Shinjuku parken. Spis okonomyaki. Finn en liten whiskey bar. Sjekk ut Golden Gai.
Sov en natt på matter ved Fuji sjøene og se soloppgangen fra toppen av Fuji-San. Ta shinkansen til Kyoto. Og uansett hva du finner på, nyt alle tingene som er så forskjellig.

Bo på AirBnB i nærheten av Yamanote toglinja, så har du rask aksess rundt. Kjøp Suica kort for bruk på t-banen. Lei en portabel 4G router, så du har rimelig tilgang til nett over alt. Google maps er din venn når det gjelder avganger på alle t-baner.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HSR
Hvis du vil se på Seiko vil du til Ginza, de har en Prospex, en Grand Seiko og Seikos egne museum der. Verdt å merke seg at du ikke får rabatt i disse butikkene.

Rett i nærheten ligger butikken Lemon i toppen av ei kirke, de har en del vintage klokker og kamerautstyr. Når jeg var der for noen år siden hadde de den første GS modellen med boks og papirer på utstilling.

Mizutani watches i Ueno er en av mine favorittbutikker, de har alt fra vintage til nyere klokker. Veldig hyggelig eier. Akkurat nå har de en nesten ny Alpinist med GS basert 4s urverk inne, "#¤%& covid.

Du vil definitivt til Nakano broadway, hvis Tokyo har en egen bydel for klokker så er det Nakano. Utenom disse er det verdt å vandre innom det man ser av bruktbutikker, de har ofte "off" i navnet.
 
  • Liker
Reaksjoner: HSR og gulenissen
osaka er også verdt et besøk - litt som tokyo, men litt mer laidback og lettere å bli kjent med fremmede om man vil det ;)

Tokyo er veldig bra, ingen tvil om det, men jeg slår også et slag for Osaka og regionen rundt der (Kobe og selvsagt Kyoto).
Osaka er kanskje enda mer ekstremt urbant enn Tokyo (fordi det har to "sentre", Umeda og Namba, mens Tokyo har mange),
mindre turister enn Tokyo (uten at turisme er et problem i Tokyo heller). 2+ timer på Shinkansen er aldri feil. Har hørt en god del folk som foretrekker Osaka
fremfor Tokyo. Elsker Japan, og nesten alt er bra. Unngå Nagoya (kjedelig); Morioka var heller ingen stor opplevelse.

Er ikke Wako en klassisk klokkebutikk i Ginza? Var i hvert fall innom en større klokke (Seiko?)-butikk på et hjørne i hovedgaten i Ginza.
 
  • Liker
Reaksjoner: HSR
Er ikke Wako en klassisk klokkebutikk i Ginza? Var i hvert fall innom en større klokke (Seiko?)-butikk på et hjørne i hovedgaten i Ginza.

Seiko har eid hjørnet med Wako siden 1895, er der GS flaggskipsbutikk er.

Prospex butikken, museumet og Seikos hovedkvarter er i samme området.
 
  • Liker
Reaksjoner: HSR og Hvalrossen
Dette er visst en butikk som iflg hodinkee og flere andre er verdt å få med seg.

Dersom du tar turen, sjekk Pm:)
 
  • Liker
Reaksjoner: HSR
Jeg har ikke vært i Japan, men jeg trur jeg ville brukt litt tid i et museum for kunsthåndtverk. Besøk på en bilfabrikk hadde vært gøy hvis det var mulig, i tillegg til at de har en tøff bil og mc bygger/modder kultur. Det torget i Tokio? hvor ungdommer fra forskjellige sub kulturer møtes ser også festlig ut. En konsert hadde også vært morro, det japanske publikummet ser livat ut.
 
  • Liker
Reaksjoner: HSR
Morsomste klokkeerfaring i Tokyo var å se at i både små altmuligbutikker, les trange overfylte arealer med hello kitty og selvlysende sugerør vaskepulver og flip flopper, og markedsboder kunne plutselig et monter med Rolex etc dukke opp. Siden det er et svært trygt samfunn var sikkerheten fullstendig minimal. Og ja, det var ekte vare.

Som vintageinteressert fant jeg mange interessante butikker. Litt overraskende for vestlige ligger slike like gjerne inne i store kjøpesentra, eller i 5 etasje i et kontorbygg med kun en anonym dør, som på gateplan. Det skal dog sies at jeg fant prisnivået for høyt ved begge anledninger jeg besøkte landet.

En uke i Tokyo er vel anvendt tid, og et minimum. Ser du en lang kø utenfor en ramensjappe så still deg i den, da blir du aldri skuffet. Ueno markedet er riktig trivelig, veeldig hipster store deler av det med grov denim og red wing boots, men det er mye å se og trivelige folk. God mat også å finne der.

Og når du er ferdig med To Kyo drar du til Kyo To
 
  • Liker
Reaksjoner: HSR