To fantastiske klokker: Harry Winston Opus 11 og Montblanc TimeWriter II BiFrequence

Callahan

Støttemedlem
Medlem
18. feb. 2011
Innlegg
12.965
Sted
Gullkysten
La meg vise dere to klokker som flytter grenser. Dette er fascinerende saker, fra produsenter som neppe finnes her hjemme og som gjerne helles ikke regnes for å være heeeelt i toppen av HH, men som etter min mening kanskje burde være det?! :)

Først - Harry Winston Opus 11

Ingen rykende fersk nyhet - fra 2011/2012, men jeg må si den fascinerer meg. Selvsagt milevis utenfor rekkevidde økonomisk sett, pris på USD 254 000 :eek:

harry-winston-opus-eleven-eleven.jpg

2431710-11407968-thumbnail.jpg


"The three overlapping cylinders on three levels are configured to deconstruct time. The main circle is the hour’s domain, flanked by two pavilions. One shows the minutes on a jumping disk for the tens and a running disk for the units. The other, slightly lower, displays the regular beat of a big titanium balance-wheel.

Every 60 minutes, the numeral of the hour, assembled in the center of the circle, explodes into chaos before instantly reassembling as the new hour. It then remains still until the next disintegration. Instead of a hand, 24 placards revolve and rotate on a complicated system of gears mounted on an epicycloidal gear-train. Four satellites mounted on a rotating platform, each with three pairs of placards, provide a vertical transmission through a train of eight intermediate wheels, three elliptical gears, a triangular wheel, and six conical pinions."

Ikke spør meg hvordan de har klart dette. Kanskje @Greg vet? ;)


[video=youtube;YWvhp4YL3Bc]http://www.youtube.com/watch?v=YWvhp4YL3Bc[/video]
Hodinkee video: [video=vimeo;21486045]http://vimeo.com/21486045[/video]
Hodinkee-artikkel: The Harry Winston Opus Eleven: An Early Contender For The Best Of Basel 2011 (Live*Video) - Watches Worth Knowing About - HODINKEE

Den har et unikt og uhyre sinnrikt opplegg for visning av timer. Heute horologie? Utvilsomt imho. Selv om kassens to "vorter" er ganske "butt ugly", er det likevel noe styggpent ved den. Og som sagt, timevisningen er fantastisk. Veldig spennende at produsenter tar den helt ut og går utenfor boksen.

Jeg vil også nevne nevne Montblanc TimeWriter II Chromograph BiFréquence 1000 - som har en unik måte å måle og vise 1000-dels sekund. Fantastisk!

timewriter2-1.jpg

[video=youtube;5CUwjOxOt6k]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=5CUwjOxOt6k[/video]

Now the big question is of course how to measure 1/1000th of a second, while the ‘normal’ chronograph parts are able to measure up to 1/100th of a second. The Spanish watchmaker Bartomeu Gomila was inspired by a childhood memory: as a boy on the island of Menorca, Bartomeu loved to play with a big wooden hoop, which he would roll along the beach either by repeatedly pushing it with his hand or striking it with a little stick. He soon realized that he could keep the hoop rolling in a uniform rotary motion if he continually gave it equally strong impulses at equally timed intervals.

Begge klokker er selvsagt fulle av funskjoner som både er unødvendige og kunne vært vist mer nøyaktig og vesentlig rimeligere med et digitalt kvartsur. Men det er jo galskapen i dette som gjør det så fascinerende; vi gjør det fordi vi kan :D
 
Redigert av en moderator:
Det blir vel neppe mer HH enn HW Opus-serien. Må vel være den ypperste "serien" av klokker gjennom tidene (?)

C. Claret, Urwerk-gutta, FP Journe, M. Busser (?), Vianney Halter, etc.

Men det er klart, det er strengt tatt en juvel-merke ...