Tips til nytt kompaktkamera

Medlem
30. juni 2013
Innlegg
4.341
Sted
Drammen
Hei!

Jeg har aldri eid et kamera da jeg synes mobilkameraet har funket greit nok. Nå har jeg funnet ut at det kanskje kan være greit å investere en moderat sum i et kamera allikevel.

Kravene jeg har er:
- Må være kompakt (plass til det i lommen)
- Lett å synkronisere med mobiltelefon og PC, gjerne med Wifi (rask tilgang til redigering og deling).
- Prismessig ikke veldig langt over 3000 kr, helst så billig som mulig.
- Best mulig bildekvalitet i forhold til pris.

Har null peiling på tekniske foto-begreper og mange tester jeg har lest forvirrer mer enn de hjelper. Ettersom jeg vet at vi har en del fotointeresserte folk her inne tenkte jeg kanskje noen her har noen gode tips? :)

Ps! Kameraet kommer i hovedsak til å bli brukt til klokkebilder :eek:
 
Kjøpte nettopp dette.

I tillegg til wi-fi kan det kommunisere direkte med telefonen (Samsung 4-et-eller-annet) bare ved å holde de inntil hverandre. Styres også via telefonen om ønskelig. Fint når man mangler fotograf og selv vil være med på bildet:)

Bruker det kun på helautomat, men det er hundrevis av forskjellige muligheter om man har litt greie på fotografering - tror jeg.

Skulle gjerne hatt muligheten for linsebytte, men da mister man jo kompaktfordelen. Det går greit ned i lomma på olabuksa.
 
Du bør bestemme deg for hva som er viktigst: bildekvalitet eller "gadgets". Hvis du vil ha best mulig bildekvalitet ville jeg gått for enten:

Sony Cyber-shot DSC-RX100 - Digitalkamera - Priser, tester og tilbud - Prisguide - Akam.no

eller

Fujifilm FinePix X20 - Digitalkamera - Priser, tester og tilbud - Prisguide - Akam.no

Begge to koster ca. 3500,- og har fantastisk bildekvalitet, passer i lommen, men ingen av dem har WiFi e.l. Skal du ha et kamera med WiFi i den prisklassen er det kuttet kostnader et annet sted og da gjerne i noe som har med bildekvalitet å gjøre (objektiv, brikke, prosessor o.l.).
 
Du bør bestemme deg for hva som er viktigst: bildekvalitet eller "gadgets". Hvis du vil ha best mulig bildekvalitet ville jeg gått for enten:

Sony Cyber-shot DSC-RX100 - Digitalkamera - Priser, tester og tilbud - Prisguide - Akam.no

eller

Fujifilm FinePix X20 - Digitalkamera - Priser, tester og tilbud - Prisguide - Akam.no

Begge to koster ca. 3500,- og har fantastisk bildekvalitet, passer i lommen, men ingen av dem har WiFi e.l. Skal du ha et kamera med WiFi i den prisklassen er det kuttet kostnader et annet sted og da gjerne i noe som har med bildekvalitet å gjøre (objektiv, brikke, prosessor o.l.).

Prøver å finne en OK middelvei. Wifi/synkronisering med telefonen er et absolutt krav. Jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg vet at dersom kameraet ikke har det så kommer jeg bare til å bruke mobilkameraet.
 
@runes har et poeng. Det er greit å se på prisen og anta at man får et bedre kamera om det er dyrere. Noe som selvsagt ofte er tilfelle, men ikke alltid. Les tester og sammenligninger.

Det kameraet jeg linket til er fjorårets utgave og prisen er nesten halvert ettersom en nyere versjon kommer/har kommet på markedet nå. I utgangspunktet var det altså minst like dyrt som de andre det linkes til ...

20X optisk zoom går kanskje litt på bekostning av lysstyrken, men klokkebilder i tusmørke går da ganske greit:




Bilde fra forrige ukes Red Bar gtg. Den observante legger kanskje merke til en "M" skrevet i min håndflate. Det var en påminnelse til meg selv om at jeg skulle sjekke noe for @Mathfjeld når jeg var der ;)
 
Redigert av en moderator:
Prøver å finne en OK middelvei. Wifi/synkronisering med telefonen er et absolutt krav. Jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg vet at dersom kameraet ikke har det så kommer jeg bare til å bruke mobilkameraet.

Vær oppmerksom på at wifi-opplegget er kronglete på enkelte kameramodeller, så pass på å lese reviews nøye angående dette punktet før du bestemmer deg.
 
Oppleves wifi-koblingen som kronglete på din modell @Minuteman?

Sant og si så bruker jeg bare den direktekoblingen mellom telefon og kamera. Da trykker jeg å en knapp, holder telefonen inntil kameraet og venter på et lite signal. Utover dette kobler jeg kameraet rett i pc'n via ledning. Mitt behov dekkes av disse funksjonene.

Den testen jeg linket til sier litt mer om dette. Dessverre, eller heldigvis, så er den testen så omfattende og grundig at det går vinter og vår innen man får lest gjennom alt. Fordelen er at omtrent alle kamerafunksjonene beskrives bedre i testen enn i selve instruksjonsboken (pdf).
 
Redigert av en moderator:
Foreløpig står det mellom Panasonix DMZ-TZ40 og Fujifilm F900EXR. Noen som har erfaringer med Fujifilm-kameraet?
 
Jeg har et Fujifilm hybridkamera som jeg er veldig fornøyd med. Men det blir vel omtrent som å si at man er fornøyd med en Golf på et spørsmål om Touareg - eller omvendt;)

Du finner en del sammenligninger hvis du googler "fujifilm x900(?) vs Panasonic tz40, og Panasonic kommer stort sett litt bedre ut. Men, ankepunktet mot Fujifilm-kameraet er at det ikke har touch-skjerm. Det er så utrolig enkelt når du skal fokusere på ett bestemt punkt. Du trykker på det aktuelle punktet og vips, så har du tatt et "perfekt" bilde.

Det koker ned til smak og behag. De fleste rimelige kompaktkameraer fra de store merkene gir deg omtrent det samme. Forskjell på bildekvaliteten er neppe merkbar før du forstørrer til A3 eller det som verre er.
 
Her er mitt nye.

P1100001_zps343cfe8f.jpg