Tips til klokkekjøp rundt 10-15 K klassen

Medlem
6. april 2023
Innlegg
4
Sted
Stavanger
Jeg har bestemt meg for å kjøpe min første ordentlige klokke og tenker prisklassen rundt 10 K er en fin start. Jeg ønsker meg en automatisk klokke som passer fint til dress og kontorjobb. Jeg har sett på flere klokker, men tar gjerne imot tips om hva man skal se etter når man gjør et kjøp. Jeg har sett noen klokker på bruktmarkedet slik som Vintage Omega Seamaster fra 60-tallet og Omega De Ville fra 90-tallet som jeg likte svært godt. Problemet er at jeg har ikke peiling på hva som er en god avtale på slike klokker. Av nyere klokker har jeg likt Hamilton Jazzmaster, Seiko Presage Basic Line og enkelte eksemplarer av Tissot. Så alle tips om klokker og tips og triks tas imot :)
 
Jeg har bestemt meg for å kjøpe min første ordentlige klokke og tenker prisklassen rundt 10 K er en fin start. Jeg ønsker meg en automatisk klokke som passer fint til dress og kontorjobb. Jeg har sett på flere klokker, men tar gjerne imot tips om hva man skal se etter når man gjør et kjøp. Jeg har sett noen klokker på bruktmarkedet slik som Vintage Omega Seamaster fra 60-tallet og Omega De Ville fra 90-tallet som jeg likte svært godt. Problemet er at jeg har ikke peiling på hva som er en god avtale på slike klokker. Av nyere klokker har jeg likt Hamilton Jazzmaster, Seiko Presage Basic Line og enkelte eksemplarer av Tissot. Så alle tips om klokker og tips og triks tas imot :)

En ny eller pent brukt Longines Conquest?
 
  • Liker
Reaksjoner: skattesnyter
Legg på noen få lapper og kjøp denne hos Otteren. :)

ClubCampusbluepurpledetail_ref.713_921x690.jpg
 
takker for tips :) men dere som har kjøpt brukt, hvilken siden bruker dere ? og hva ser dere etter når dere gjør kjøp via bruktmarkedet?
 
Tør jeg driste meg til å foreslå å spare en liten stund til og gå for en brukt Tudor BB58. Maken til klokke for pengene tror jeg neppe du finner maken til. Burde være realistisk å få tak i en pent brukt for rundt 25k.
 
Takk for svar :) Den Sinn 556 var ikke et dumt forslag :) jeg har også fått øynene opp for Montblanc 127769 og ser at den faller innenfor budsjettet mitt dersom den kjøpes via Chrono24. Noen tanker rundt den modellen?
Skjermbilde 2023-04-08 kl. 23.33.16.png
 
Ta en kikk på Longines Legend Diver, en skikkelig klassiker og veldig mye klokke for penga. Divere er kanskje ikke det optimale til dress, men jeg mener LLD kan være unntaket. Innvendig besel og ikke minst de lange slanke lugsene gjør den mer til en allrounder. Denne kler (og kommer med) både skinnrem, gummi, tekstil, nato og mesh-lenke og kan enkelt dresses opp eller ned. Det er også etterhvert mange valg, både i størrelse, materiale og farger.

Brukt bør du kunne få en i stål med sort skive innenfor budsjett på 15k:)

the-longines-legend-diver-watch-l3-774-4-50-9-detailed-view-2000x2000-101-1667517476.jpg

longines-watch-gallery-details-3-collection-the-longines-legend-diver-watch-l3-774-4-50-0-1030...jpg
 
Mange gode klokker som blir nevnt her nå, et par som går over budsjettet. De jeg tenker er realistiske så langt er både via bruktmarkedet og ny i butikk:
- Maurice Lacroix Classic Automatic LC6098-SS001-131 - 2011-present (brukt)
- Maurice Lacroix Aikon 39mm blå skive (brukt)
- Montblanc Tradition 127769
- Sinn 556 (11k ny)
- Seiko Alpinist 1959 SJE085J1 (brukt)
- tissot heritage visodate
- hamilton jazzmaster
 
Jeg tenker som regel at en Hydroconquest Ceramic 41mm er den perfekte "one Watch collection". Litt over budsjett, men ikke SÅ mye.

Jeg hadde ikke hatt noe problem med dykkerbezel til dress, og klokka er lav, så den går fint innunder mansjetten, men hvis trådstarter er av en annen oppfatning, finnes jo 41mm Conquest.

Longines har historie, kvalitet og stil, samt cred, hvis det er viktig. :)
 
Hvis det ikke må være Sveitsisk, og du vil holde deg godt innenfor budsjett, så kan du jo vurdere en Seiko SARB033.