Tips til kjøp av dyr klokke fra privatperson

Medlem
30. juni 2022
Innlegg
1
Sted
Tønsberg
Hallo!

jeg er relativt ny i ‘’klokkeverdenen’’, så har noen spørsmål rundt kjøp av klokke fra privatperson.

Jeg har over en lengere periode hatt lyst til å kjøpe en Rolex GMT MASTER ll Ref 16710. Jeg har aldri kjøpt en klokke i denne prisklassen før, så jeg lurer litt på hva jeg må passe på når jeg kjøper klokke i denne prisklassen. Jeg vil at alt av sertifikater, boks, kvittering osv er i orden.
Burde vi feks ta med klokken til en urmaker for å verifisere at den er ekte og ta en rutinesjekk av klokken før jeg eventuelt kjøper den? Hvis det ikke er en AD som selger Rolex i nærheten, da får man ikke tatt en sjekk på klokken? Eller kan man dra til en hvilken som helst urmaker for å få sjekket opp dette og for å ta en rutinesjekk?




På forhånd takk!
 
Hei og velkommen!

Anbefaler deg å lese litt i denne tråden :) https://www.tidssonen.no/forum/forums/startgropen.27/

Kan være lurt å få den sjekket hos urmaker ja, men det er ikke alle som kan/vil gjøre det. Da jeg selv solgte en Rolex for noen år siden møtte jeg kjøper hos Sutterud på Sagene. Tror han fortsatt gjør det mot betaling.

Fakene er ekstremt gode nå, så det blir vanskeligere og vanskeligere også for urmakerne og se forskjell. Et godt tips er å alltid "kjøpe selger", ikke nødvendigvis klokka. Har selger "Good Guy" (GG) referanser herfra er det et veldig godt tegn. Uærlige folk lukes fort ut av de ekstremt kyndige medlemmene her inne.
 
  • Liker
Reaksjoner: Alekrocks