Tips og triks til nybegynnere.

Medlem
21. okt. 2013
Innlegg
123
Sted
sarpsborg
Lurer på noen tips å triks å do's and donts vedrørende automatiske klokker? Aldri eid en før så kjekt å vite hva jeg skal å ikke skal gjøre. Tar gjerne imot tips vedrørende vedlikehold også alle tips tas imot på forhånd takk :)

Ser noen sier at du ikke må stille klokken/daton nærme klokka tolv bare skru en vei etc så hadde vært kjekt med noe konkrete tips å triks :)
 
Hei.

For å svare på det mest konkrete spørsmålet ditt: en klokke med dato skal du ikke røre hurtigstilleren for dato på mellom kl 21 og 03 (mener det var dette som var riktig) Dette kan medføre at du ødelegger mekanismen. Hvis det er midt på dagen du skal stille klokken, pass allikevel på at du stiller den når klokken er midt på dagen. Det sjekker du ved å stille viserne fremover til datoen endrer seg, da vet du at du er kl 12 midnatt, og kan fint stille den fremover med viten om at nå er det 24 timer til neste gang dato endrer seg.
Håper du skjønner hva jeg mener:)
Dette gjelder vel forøvrig alle klokker med datokomplikasjon, også Quartz.

Når det gjelder servicebehov, er nok dette merkeavhenhig. Normalen ligger vel på 4-5 års intervaller såvidt jeg har skjønt. Håper dette oppklarer litt for deg:)
 
Hvis det kun er snakk om justering av avviket i løpet av f.eks en uke - typisk ett minutt eller mindre, kan du stille klokken når som helst, og du kan også stille klokken fremover uansett hvilken tid det er på døgnet.

Jeg har en Longines fra midt på femtitallet, som jeg brukte mye da jeg var yngre. Denne justerte jeg datoen på ved å stille den fremover til datoen skiftet, deretter bakover til ca kl 9 (21, om du vil), og deretter fremover til datoen skiftet igjen. Denne klokken rusler og går like godt i dag som den gjorde for tyve år siden - uten service, noe som bringer oss over på den delen av spørsmålet ditt.

Selv ville jeg ikke tuklet med noe som var i orden, men jeg vet at svært mange her har andre meninger om dette. Jeg kommer sannsynligvis til å følge intervallene på de mest kostbare urene mine. AP oppgir serviceintervall på 7-8 år, noe jeg finner rimelig greit. En Seiko til et par tusen ville jeg iallfall ikke rørt før tidsavviket plutselig endrer seg.

Vedlikehold gjør du med lunkent såpevann og en myk tannbørste. Eller du kan kjøpe rengjøringsmidler spesielt beregnet på dette. F.eks fra Veraet.
 
okey hmm hva er hurtigstiller er det samme som den kronen man vrir på?

så klokka skal helst være si klokka seks for eks føre man stiller klokka da? å vrir alltid med klokka? så stiller man daton når si den er 06.00 ?


å såpevann ødelegger ikke pakningene eller noe?