Timex M25

Medlem
20. april 2018
Innlegg
183
Sted
Bergen
Lager en egen liten tråd her på riktig sted, kopierer første post fra samletråden min:

Renset et TImex M25 urverk etter redneckmetoden (lighterbensin-bad). Bakgrunnshistorien her er at jeg arvet to Timex Marlin med slikt urverk fra min far da han gikk bort, og ansvarlige urmakere (som skal levere fra seg noe som helst skal leve gjennom en garantiperiode) tør ikke ta ansvar for at det blir bra med en overhaling... etter å ha lest en del om hvordan disse urverkene er bygget har jeg full forståelse og respekt for at fagfolk sier nei.

to-timex (1).jpg


Men da tar jeg selvsagt ballen og prøver litt selv. I første omgang kjøpte jeg inn et brukt ur med samme urverk for å øve og eventuelt ha som reserve-verk.

timex1.jpg


timex2.jpg


timex3.jpg


Steg 1 er fullført, en del møkk er fjernet fra urverket. Denne metoden med rensebad uten å plukke alt i fra hverandre er faktisk noe som anbefales i vedlikeholdsmanualen til urverket. Trakk det opp og lot det gå til det stoppet en gang mens det lå i rensevesken. Nå venter jeg bare på å få meg litt egnet olje å smøre med før jeg prøver å trekke det skikkelig opp igjen.
 
Redigert:
Her er donor-uret som ble kjøpt inn. Selvsagt, når man har to klokker som ikke virker så kjøper man en tredje som bare virker litt... men til slutt blir det forhåpentligvis minst ett ur som virker :)

nytimex.jpg


Så, etter å ha somlet lenge fikk jeg endelig gjort litt mer med dette langtidsprosjektet mitt..

Jeg så det var rimelig drøye priser på å kjøpe ordentlig olje til å smøre klokken med, som jeg nå i ettertid ser må ha vært en feil eller en misforståelse; det var 1500kr+ for 2ml mente jeg, og når jeg kanskje maks hadde behov for å dyppe oljenålen ti ganger var det ikke noe jeg hadde veldig lyst til å kaste penger på.

Så jeg spurte min favoritt-urmaker Urmaker Gjertsen om å få kjøpe en mindre mengde siden jeg skulle ta bare ett, kanskje to urverk. Resultatet var at han lånte meg ikke bare olje, men også oljere og en oljekopp han ikke brukte akkurat nå. Utrolig bra service der altså :)

(ser nå at man kan få den type olje til tre-fire hundrelapper, så blir nok å kjøpe min egen, men hjalp å få låne litt som starthjelp(y))

20230216_174737.jpg


Så da var det bare å sette i gang. Ikke veldig proff oppbevaring, men sånn har det ligget under lokk siden sist.

20230216_174749.jpg


Måtte tape (!) fast lupen i ansiktet og hadde konstant for dårlig lys så dessverre lite bilder av smøringen. Jeg hadde manualen til urverket tilgjengelig, men prøver i første omgang på å olje det uten å plukke urverket i biter siden det er kjent for å være vanskelig å sette sammen, og dette er mitt første møte med innmaten i armbåndsur. Jeg har smurt og delvis reparert en og annen gammel mekanisk vekkerklokke og kjøkkentimere, men dette er jo 10x mindre.

20230216_175338.jpg


20230216_175448.jpg


Det å få på plass det datohjulet kommer jeg til å ha mareritt om i ukesvis... kanskje derfor jeg liker best no-date klokker.

20230216_175630.jpg


20230216_192620.jpg


Men det gikk til slutt!

Resultat: Urverket går rundt, skifter dato korrekt klokken 24. Men går bare noen sekunder før det stopper. Så denne skal jeg komme tilbake til neste gang jeg har tid.


Men så begynte jeg såvidt på det ene, ekte arvegods-uret. Prøve å ta litt bedre og flere bilder denne gangen, både for egen og eventuelt andres del. Eller til skrekk og advarsel, det får tiden vise.

20230217_094135.jpg


20230217_094203.jpg


20230217_094248.jpg


(fortsetter neste post)
 
Redigert:
20230217_094400.jpg


Så prøvde jeg det servicemanualen faktisk skriver, skal bare være nødvendig å ta av sekundviseren - Time og minuttvisere skal for enklehets skyld følge med urskiven av sier den, så da prøver jeg det.

20230217_094834.jpg


20230217_095350.jpg


20230217_095429.jpg


Ser mye renere ut enn det første jeg åpnet.

20230217_100124.jpg


Men kom litt smårusk med en gang, ser to korn i bildet. Det løse hjulet er det som drar datoringen rundt, det bare faller av.

20230217_100221.jpg


Trekker opp uret litt slik at det får jobbe litt mens det er nedsenket i lighterbensinen, for å løsne eventuelt smuss. Her var det som nevnt relativt lite, så kanskje dette urverket responderer bedre når det får seg litt smøring.

Og der er jeg i dag, venter på tid til å ta en ny økt.

Lessons learned:
  • Kan aldri få nok lys
  • Ta flere og bedre bilder hver gang noe er snudd, flyttet, tatt av eller på, så det går an å se hva jeg har gjort eller ikke gjort riktig
  • Arv no-date klokker neste gang
  • Sett av tid så ikke barna løper rundt beina og lurer på når jeg er ferdig :D
Nye behov som plutselig måtte dekkes av Max Kleiser nå i februar:
  • Lupeholder
  • Urverkholder
  • Rodico
  • En tynnere pinsett som faktisk er laget for urmakerier
  • Egen oljekopp og fire oljere kjøpt inn så Gjertsen kan få igjen sitt
  • Viserpåsetterverktøy
  • Fingerkondomer
Selv om jeg hittil har brukt en del timer og litt penger på utstyr uten å egentlig få til noe, så er det kjekt da. Det kommer til å virke, snart.

Forventningene og håpet er at minst ett av de nå tre M25-urverkene jeg har skal kunne gå innenfor +/- 5 minutter pr døgn. Da kan de brukes en dag/kveld uten å være helt håpløse tenker jeg. Så får vi se hvordan det går i neste post.
 
Altid kjekt å lære noe nytt :) Tenkte på det med olje! Det må finnes noe til en brøkdel av prisen, hehe? F.eks glass/plast polish er også 50 ganger dyrere enn å kjøpe en bil polish! Og det er laget av ganske nøyaktig 100% samme slipemiddel og oljer :LOL:
 
  • Liker
Reaksjoner: hgnubel
Altid kjekt å lære noe nytt :) Tenkte på det med olje! Det må finnes noe til en brøkdel av prisen, hehe? F.eks glass/plast polish er også 50 ganger dyrere enn å kjøpe en bil polish! Og det er laget av ganske nøyaktig 100% samme slipemiddel og oljer :LOL:

Det finnes helt sikkert alternativer, men det jeg fant da jeg undersøkte dette sist var stort sett oljer som var ment for noe heeelt annet. Og det er helt greit å prøve hvis jeg hadde visst at urverket virket i seg selv, men når det handler om å få det til å virke tenker jeg det er lurt å eliminere alle ukjente. Litt dritt hvis jeg sitter timesvis med noe som viser seg å ikke virke fordi jeg var lur og prøvde en olje ment for girkasser på bil eller traktorer :D Tenker det helst bør prøves av noen som vet hva de driver med.

Men sånn ellers ja, absolutt mye å spare. Polywatch som du sannsynligvis tenker på er et godt eksempel. Fordelen med å kjøpe det i små tuber er at det ser rent og pent ut å ha det i en liten hvit plasttube i klokkeboksen i steden for å ha en 400ml boks i garasjen... men særlig økonomisk er det ikke.
 
  • Liker
Reaksjoner: PJO og Måsabjønn
Legger til en liten dårlig skjult Timex-hemmelighet:

timex-tallkoder.png


Nederst på urskiven på vintage Timex (og kanskje nyere?) står det 8 tall der de fire første er modellkoden, så to siffer som identifiserer urverket, og til slutt to siffer for årstall.

Disse er kanskje litt vanskelig å lese fra bildene, men det er altså:

21272570 = modell 2127, urverk M25, produksjonsår 1970, og
21142569 = modell 2114, urverk M25, produksjonsår 1969.
 
Spennende tråd!

Jeg fant akkurat en gammel timex etter min bestefar. Denne er vel da fra 1977 ( 23070 02477 )
Dette var hans daglige beater en periode, og den ser jammen sånn ut også. Men den går utrolig nok ganske bra. Ikke verst for et snart 50år gammelt verk som sansynligvis ikke har fått noe kjærlighet underveis.

Jeg snakket litt med de på Tusen tikk her i Bergen om hva det ville koste å gi det litt kjærlighet. Men de sa at disse verkene her var ment som "engangs" verk, og skulle ikke åpnes.

Synes egentlig klokken er ganske stilig jeg, så kunne godt tenkte meg å prøve å få den i bedre stand!

359639905_249612524621605_2871178413386628897_n.jpeg

363879181_118294648019919_1263907241648564990_n.jpeg
 
Litt polywatch og ny nato :)

Hadde ikke 17mm nato, som denne egentlig skal ha. Men fikk presset inn en 20mm
Vis vedlegg 341048
Ble ikke så verst det der, men vil anbefale å finne en 18mm nato i stedene så ser det ikke like trangt ut :)

Når det gjelder urverket så har vel egentlig Tusen Tikk helt rett, disse er bygget opp på en måte som gjør de ganske fæle å jobbe med, og selv om du får alt sammen på rett plass går den gjerne like dårlig som før en service.. Tusen Tikk har forresten inne reimer i 17mm også (!)

Jeg har faktisk en M24 på service nå fra en klokkeentusiast i nabolaget. Går etter hvert rimelig greit å plukke fra hverandre, rense og sette sammen igjen - Bortsett fra hovedfjæren siden jeg ikke har verktøy til å få den på plass igjen. Men de jeg har gjort det med går noen minutter, og så stopper de, alle tre... kjøpte meg et nyoverhalt urverk fra en kar på ebay, og det stopper også etter en liten stund :rolleyes:
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg
[...] kjøpte meg et nyoverhalt urverk fra en kar på ebay, og det stopper også etter en liten stund :rolleyes:

Oppdatering: dette ser ut til å ikke stoppe nå etter å ha vært en runde med ekstra olje på pinnene til escapement og 1.-3.-tannhjul. Så da kan det bli liv i minst én klokke :D Selv om dette er litt juks.

Kan ikke se noe direkte galt med de andre, men en viktig forskjell jeg ser er at balansen på urverket jeg kjøpte overhalt svinger mye mer enn de jeg har jobbet på. Kanskje nøkkelen til å få dem til å gå er justering her, og/eller nye "v-conic" lagre. Vet ikke om balansefjæren er noe som kan være utslitt?

Ikke kjempegode bilder, men her er en balansefjær først fotografert i rensemaskinen, og så etter retting. Ser den er ikke helt perfekt, men i hvert fall en del bedre. Har ikke hatt den av balansehjulet.

20230809_120049.jpg


20230809_120116.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Kruttskjegg og PJO
Veldig spennende å følge! Er snart ekspert på disse verkene du nå. Kanskje du kan ta en titt på min også når den stopper opp ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: hgnubel
Jeg har faktisk en M24 på service nå fra en klokkeentusiast i nabolaget. Går etter hvert rimelig greit å plukke fra hverandre, rense og sette sammen igjen - Bortsett fra hovedfjæren siden jeg ikke har verktøy til å få den på plass igjen. Men de jeg har gjort det med går noen minutter, og så stopper de, alle tre...

Det går litt i rykk og napp dette, men jeg fikk sammenlignet balansegaffelen mellom to av disse og så at den ene virket litt bøyd. Disse har ikke stener men metallpinner som tydeligvis kan bøyes litt om man er uheldig.

Byttet rundt på disse gaflene, satte sammen alt og vipps så gikk urverket som en kule. Sekundviser ville ikke sitte fast, så presisjonen er vanskelig å måle. Timegrapher-app på mobilen viser 130-160 sekunder i minus pr døgn men det kan ikke være reelt tror jeg. På armen i ca et døgn holdt den godt tiden.

Disse var ganske synkronisert 24t tidligere:
20231022_140932.jpg



 
  • Liker
Reaksjoner: PJO