Von Doren Fanboy - det er nye tider!

Medlem
11. april 2017
Innlegg
66
Sted
Dombås
Hei :)
Mitt navn er Lars Ola Rindseter - og her er min tråd om å samle på Von Doren klokker.

Jeg legger ved en link (under) til artikkel på klokkeriet.no hvor jeg forteller om hvorfor jeg gikk fra å samle på bl.a Rolex, Tudor, Omega og Cartier til å heller samle på det lille og ukjente merket fra Norge.
KLOKKEPROFILEN: LARS OLA GIKK FRA MANGE STORE OG KJENTE, TIL EN LITEN OG UKJENT

Etter å ha fulgt med på tidssonens forum over lengere tid så ville jeg nå opprette min egen tråd hvor jeg oppdaterer med hva som måtte skje i samlingen.
Det vil nok ikke være de hyppigste oppdateringene som kommer fra meg, da merket både er snevert mtp antall modeller, og familieøkonomien ikke avkaster seg nok til hyppige klokkekjøp.
Jeg oppdaterer også innimellom på min dedikerte Instagramprofil for samlingen @thevondorencollector.

Målet mitt er både å vise frem mine nydelige klokker, men også å vise at det må ikke nødvendigvis være "the Holy trinity of watches" eller andre merker i det dyre sjiktet for at en person skal kunne elske denne hobbyen.
Jeg anser meg selv for å være over gjennomsnittet i klokker, og vier omtrent all min ledige fritid (etter familien) på dette. Mine venner synes vel det er på randen av slitsomt at jeg hele tiden har en klokkereferanse eller annen snakk om klokkene mine.

Bilde av min samling pr. Mai 2022:
Øverst fra venstre: Treasuremaster grønn, Grandmaster Open Heart, Grandmaster Caissa, Grandmaster Traditional Dial, Jotunheim Lady
Nederst fra venstre: Uræd Atlantic Blue, Uræd Lava, Aksla Marius Nakken Edition - Porsche Cup Driver

2.jpg



Håper å kunne bidra positivt og til at flere oppdager dette fantastisk morsomme hjørnet av klokkeverdenen :)
 
Første post - Grandmaster Traditional Dial

Jeg har alle de tre Grandmaster (heretter kalt GM) modellene som er laget, og min siste GM var den med tradional dial, altså helvit skive uten åpent hjerte.
Denne kjøpte jeg i fjor direkte av Øyvind Von Doren.
For en tid siden så kom jeg i kontakt med en ringrev på dette forumet, @Ronerling via en post på Klokkeriet.
Han tilbydde seg da å bytte klokke med meg, lik mot lik modell, hans GM TD mot min.
Saken var at han hadde nr 001/300 og syntes at jeg som samler av merket burde ha denne.
Dette måtte jeg selvfølgelig takke ja til.
Jeg ordnet klar min GM for sending og ba om hans adresse, men nei. Han ville sende meg sin først, slik at jeg skulle gå over den og se til at den var i akseptabel tilstand.
Dette er hva jeg kaller tillitserklæring!
Jeg takket ærbødigst for "handelen" og denne muligheten.

I dag ankom nykommeren, godkjent og tatt inn i familien :)

Grandmaster Traditional Dial nr 001 og 157 ved hverandre
Screenshot_20220516-212623_Instagram.jpg

Screenshot_20220516-212701_Instagram.jpg


Dette var en herlig følelse, og ha nr 001. Det gir det lille ekstra til følelsen knyttet til å samle på klokker.
 
Redigert:
Fin tråd! Det strides litt her inne om hvilken "bang for buck" van doren gir men det samme kan man jo si om mange overprisa velkjente sveitsere. Vi tåler å lære og se mer om VD. Velkommen, ser virkelig at du har klokkeglede! (y)(y)

Takk :)
Jeg dvelte lenge med meg selv om jeg skulle tråkke ut i "vepsebolet" med min kjærlighet for merket her på TS, for jeg har fått med meg såpass inne her at det er ikke det høyest rangerte akkurat.
Men det er jo my point exactly; Jeg har hatt mange overprisa sveitsere (og noen mener kanskje VD også er det, ref swiss made) men så gir VD meg nå mye mer følelse og klokkeglede enn f.eks Rolex.
Jeg skal ikke legge skjul på at Rolex Datejust 1601 er kanskje den flotteste klokken jeg har eid, men i lengden ga det meg ikke så mye mer enn en "flott klokke".

Takk for velkomsten :)
 
Vel blåst 17. mai og gratulere med dagen som var alle sammen! :D

På en slik spesiell dag så tar jeg alltid ut den mest spesielle klokken fra boksen. De siste årene har dette blitt min elskede Grandmaster Caïssa. Her vil jeg fortelle litt mer rundt denne.

Denne modellen var den første automatiske klokken til Von Doren, og det som kanskje er mest spesielt med den er at den er laget i kun 25 eksemplarer, hvorav 10 ble gitt bort til verdens beste sjakkspillere under Norway Chess i 2017.
De resterende 15 ble fort solgt enten via forhåndssalg eller i butikk. Blant de 10 spillerne var selvfølgelig Magnus Carlsen og Vishy Anand, som begge har blitt sett med klokken på under sjakkspill. Magnus stilte også opp for et offisielt pressebilde med klokken på.
Min klokke er nr 17 av de 25, og den kom til meg via en veldig hyggelig kar jeg kom i kontakt med på Klokkeriet.
Han såg min yrende og voksende interesse for merket, og tilbydde seg derfor å selge den til meg.
På dette tidspunktet hadde jeg ikke tenkt til å kjøpe noen ny klokke med det første, og var ganske fornøyd med hva jeg allerede hadde. Men denne sjansen kunne jeg ikke la gå fra meg. Dette var nok også første gangen jeg direkte spurte kona om lov til å få kjøpe meg en ny klokke :LOL:
Etter jeg fikk den i hus så sendte jeg den til min lokale urmaker for en gjennomgang og service, så den var klar for nye år i min samling.

Men hva er egentlig Caïssa? Dette har sitt utspring for lenge siden, så langt som til antikkens år fra 700 f.Kr.
Caïssa var i denne tidsepoken en skognymfe, en mytisk trakisk dyade. Henviser til wikipedia for videre lære her :LOL:
Senere ble hun fremstilt som en gudinne for sjakkspillet, og nevnt i flere dikt om spillet. Første nevnelse var i et dikt publisert i 1527.
I moderne tid så blir hun ofte referert til i sjakkommentarer, mest kjent om det å være heldig. At "Caïssa var med meg".
Ordet Caïssa har således blitt brukt i mange forskjellige referanser knyttet til spillet sjakk, og Von Doren er intet unntak.

Grandmaster er basemodellen, og Caïssa ble dens "etternavn". Von Doren sin beskrivelse av klokken er kort og enkel; "Et kunstverk, og like unik som eieren."
Innvendig finner man et STP 5-15 urverk. Dette er i bunn og grunn en klone av det kjente ETA 2824-2. STP bruker imidlertid en lengere og tynnere fjær, som gjør at powerreserven blir 44 timer.
STP 5-15 er også laget med å ha et såkalt "open heart", som man også finner i søstermodellen Grandmaster Open Heart.

Her fra 17. mai feiringen 2022.
caissa.png


 
Von Doren Grandmaster Mark ll Open Heart

Min første Von Doren var som nevnt tidligere en Grandmaster Mark ll, og her tenkte jeg å skrive litt mer om hvorfor jeg kjøpte akkurat den.
Og det hele startet med denne:

Uten navn.png


Etter mye frem og tilbake med meg selv så valgte jeg da å gå for nevnte klokke. Jeg ville også gjøre dette litt mer personlig enn å bare kjøpe en brukt klokke via denne wtb'en.
Jeg tok kontakt med eieren av merket direkte og avtalte tid og sted for handel, og resten er historie :)

Men, hvorfor ble det denne?
For det første; designet. Jeg elsker hvordan den ser ut. Den er klassisk og stilfull, og samtidig litt robust. Med innsikten til hjertet (open heart) så har den det robuste uttrykket ved å vise mekanikken. Skiven har et ryddig og vell gjennomtenkt design, som klaffer veldig godt med tanken bak klokken; sjakk og stormestere(ref Grandmaster).
Jeg har aldri vært noe særlig bastant på type urverk i klokkene jeg har hatt, bortsett fra at jeg går heller for automatisk/manuell enn quartz. Så type urverk hadde ikke noe særlig betydning for meg nå, men at den er automatisk var selvfølgelig en avgjørende faktor. Jeg hadde nok ikke gått for denne om det hadde sittet et quartzverk i den.
Innsikten bak med see-through caseback er selvfølgelig et stort pluss. Her er nok mange sterkt uenig med meg, men jeg synes at STP 5-15 verket er vakkert nok å se på. Man ser de forskjellige delene i aksjon og får en forståelse for hvordan mekanikken virker og hvor små og velltenkt delene er. Klart det er fantastisk og noe helt egent ved håndfinisherte og håndlagde urverk, men da er jo prisen der etter og. For meg personlig er det mer enn nok med verket som sitter i den.
Jeg fikk dog problemer med den etter et par års bruk, da den plutselig ikke ville trekkes opp mer.
Da fikk jeg jo også prøvd Von Doren sin kundeservice, som de tar på ramme alvor og utøver 100%. De sendte meg en returlapp slik at jeg sendte klokken til de. No questions asked.
Istedet for at jeg skulle vente på videre innsendelse til sveits så fikk jeg heller en ny klokke, hvorpå de byttet over baklokk slik at produksjonsnr. fortsatt ble det samme. Så nr 195/200 er fortsatt mitt nr. Dette var helt greit for meg.
Jeg skrev tidligere om Grandmaster traditional dial som jeg byttet med Ronerling for at jeg skulle få nr 001. Jeg er egentlig veldig glad for at det gjaldt akkurat den, og ikke Open Heart.
Nr 195 er den jeg startet eventyret med, og vil for alltid være min.
Jeg får ikke uttrykt nok ganger hvor god følelse denne klokken gir meg. Hver gang jeg tar den på så fylles jeg av glede og beundring.
Det er som om klokken er laget med meg som målgruppe.

Nå litt over 2 år siden jeg kjøpte den så sitter jeg igjen med mange minner som den har vært med meg på. Her kommer bilder fra noen øyeblikk:

Huskjøp og oppussing sommeren 2020
107593663_2028257737318645_5213089354988556116_n.jpg


Kosebil-handel sommeren 2020:
1984 Porsche 944

100585141_1986277981516621_2396562158843330560_n.jpg


Da jeg giftet meg julen 2021:
270167191_2524886264322454_8427310836272439111_n.jpg


Kaffekopp med ord og uttrykk fra min dialekt
89357379_1910031209141299_6332658441609281536_n.jpg


Første wristshot, kvelden jeg kjøpte Grandmasteren til meg og Jotunheim Lady til fruen
4.jpg


Favorittklokken sammen med favorittvinen
189133724_2344053925739023_2970383784207693303_n.jpg


Utstyrt med lenken som kom sammen med den nyeste modellen, Treasuremaster.
283056833_2645535338924212_4827482606793545778_n.jpg
 
Jeg er ikke noen stor tilhenger av Von Doren selv, derimot er jeg veldig stor tilhenger av klokkeglede i alle former, noe som åpenbart lyser gjennom hos deg. Flott lesning og ser fram til fortsettelsen!
Takk for det :) Alt er ikke for alle, det er fair det.
Hyggelig at du likevel vil følge med fremover!


Apropos, hadde en hyggelig chat med Von Doren her om dagen som endte i en liten handel :D Unboxing neste uke!
 
Da har det endelig dukket opp noe mer til samlingen! :)
Her har vi da de to nye modellene i Runde serien; Warm Yellow og Steel Blue. Jeg var så heldig å fikk kjøpe prototypene nr 1 av begge to. Jeg takker ærbødigst til Von Doren for det :)
Jeg skal skrive eget innlegg om disse klokkene senere.

I tillegg til de to Runde klokkene ble suget etter en blå Treasuremaster for stort, så jeg måtte ha den og.
Helt nydelig! Her fikk Watchgecko reimen jeg hadde liggende på lur fort et hjem, den passet perfekt med curved ends til den nette kassen.

Og da er endelig boksen full i tillegg til å ha en på armen, good feeling! :)

20220530_181437.jpg

20220530_181740.jpg

20220530_182033.jpg

20220530_182433.jpg

20220530_195631.jpg
 
Runde Warm Yellow og Steel Blue

Selve definisjonen på sommerklokke!
En helt fantastisk varm orange/gul farge på skiven. Høypolert stålkasse som er børstet på sidene.
Reimen ble jeg veldig overrasket over- utrolig myk og komfortabel.
De orange sømmene matcher også skiven veldig godt.
Selv om dette er i den laveste prisklassen fra Von Doren (og en quartz) så overrasket den veldig, her er det veldig mye for pengene! :)
Og jeg er jo selvsagt ekstra fornøyd da dette er proto 1 av 5 :)

IMG_20220604_175039_486.jpg


Første gangen jeg stiftet bekjentskap med begrepet "safequeen" holdt jeg en Rolex Batman i hånden, tilbake i 2019.
Jeg skjønte ikke helt da hvorfor. Hvorfor vil en betale x-antall hundretusner for en klokke, for så å la den ligge i boksen med plastikk og handtag fortsatt på, uten å bruke den.
Vel, basert på hva som har skjedd med prisene siden da så skjønner jeg det nå.
However, her er min egen lille "safequeen". Ikke det at jeg tror denne skal fire-fem-seks-doble seg i verdi (som ikke ville vært masse kroner likevel). Denne skal jeg forsøke å ha liggende ubrukt og ubrutt i boksen.
Litt gøy mtp at den også er nr 1 av 5 prototyper :)

20220605_081101.jpg
 
Redigert:
Får litt Tesla-forum-perfekt-vibber av den påstanden;)

Vis vedlegg 293671

Til daglig kjører jeg den billigste elektriske bilen du kan få fra Volkswagen; e-Up!, et par (mange) hakk under Tesla. Men dog en morsom paralell du trekker, jeg ser hvor du vil hen ;)
Velkommen inn i verden hvor alt ikke må være highend og i Ferrari-gaten.
Denne passformen mellom reim og kasse på noe som absolutt ikke var laget for hverandre er for meg helt innafor, 9/10 :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og Todda
Til daglig kjører jeg den billigste elektriske bilen du kan få fra Volkswagen; e-Up!, et par (mange) hakk under Tesla. Men dog en morsom paralell du trekker, jeg ser hvor du vil hen ;)
Velkommen inn i verden hvor alt ikke må være highend og i Ferrari-gaten.
Denne passformen mellom reim og kasse på noe som absolutt ikke var laget for hverandre er for meg helt innafor, 9/10 :)
Hehe. Tesla sammenligningen er spot on, fanatikerne der vet at det gliper litt her og der, flasser litt lakk og at det kreves litt justeringer underveis - men bilen er likevel 9-10 av 10. Ikke alle, altså. Men mange.
 
Redigert:
Har fått øynene opp for gummireimer! Har ikke likt det noe særlig tidligere, men etter å ha testet ut kvalitetsreimer i gummi så ble ståa noe helt annet!
Kjøpte derfor en rimelig en til Rune Warm Yellow - det ble definitivt en sommerslager!
Dette er ikke Everest som jeg kjøpte til Treasuremaster, men en 'no-name' fra straps.no
Helt ok til å kun koste 399kr, kjenner dog at det er langt til Everest kvaliteten :)

20220622_165625.jpg



Lørdag blir jeg å treffe sammen med Dennis fra Von Doren på stand under Oslo Swap Meet.
Morten fra RedBar Oslo og Torgeir Sanders fra Horology Deck arrangerer dette for første gang, og jeg gleder meg til å være med :)
Se etter en høy kar iført hvit Von Doren cap!

20220621_180253.jpg


FB_IMG_1655827160304.jpg
 
Imponerende generøst av @Ronerling Kudos!

For en tid siden så kom jeg i kontakt med en ringrev på dette forumet, @Ronerling via en post på Klokkeriet.
Han tilbydde seg da å bytte klokke med meg, lik mot lik modell, hans GM TD mot min.
Saken var at han hadde nr 001/300 og syntes at jeg som samler av merket burde ha denne.
Dette måtte jeg selvfølgelig takke ja til.
Jeg ordnet klar min GM for sending og ba om hans adresse, men nei. Han ville sende meg sin først, slik at jeg skulle gå over den og se til at den var i akseptabel tilstand.
 
20220813_125619.jpg


Hei.
En stund siden oppdatering, men det har ikke skjedd stort.
Eneste nytt å berette er at jeg har solgt min blå Treasuremaster til fordel for å kjøpe en blå Treasuremaster.
Det måtte jeg bare gjøre når nr 001 kom ut for salg :)

Så da har jeg på bildet samlet alle mine 001 utgaver av VD klokker.
Bildet over er fra helgens utflukt til Munch museet i Oslo. For et sted :)

20220731_095615.jpg