Von Doren Fanboy - det er nye tider!

Ikke misunnelig ;) Herlig samling! Blitt veldig fan av Von Doren, har ikke mer enn to Runde enda, blå skive og warm yellow som det så fint heter. Treasuremaster med grønn skive(hvis jeg rekker det før utsolgt) er neste på lista.
 
  • Liker
Reaksjoner: Von Doren
Ikke misunnelig ;) Herlig samling! Blitt veldig fan av Von Doren, har ikke mer enn to Runde enda, blå skive og warm yellow som det så fint heter. Treasuremaster med grønn skive(hvis jeg rekker det før utsolgt) er neste på lista.

Takk
Veldig flott, godt å høre at fler omfavner merket og tenker videre anskaffelser også!
Lykke til videre og gled deg til du får en Treasuremaster!
 
  • Liker
Reaksjoner: Oscar_Kolby
Teknologi, influensere og kjendisgolf – P4s Radiofrokost | Podkast på Spotify
Link til podkastutgaven av P4s radiofrokost 25.august hvor jeg fikk lurt inn litt reklame for Von Doren :)

Det ble desverre ikke med i podkasten når jeg snakket på direkten da.
Saken var at folk skulle sende inn hva som var deres favorittbutikk. Jeg sendte selvfølgelig inn Von Doren brand store, og så ringte de meg å lurte på om jeg ville fortelle det på direkten med de i studio :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Von Doren
Da var Uræd trioen komplett, med grønn skive endelig i samlingen.
Gøy å se alle tre snurre i winderen :)

20220912_191317.jpg


20220912_191600.jpg
 
Oslo Swap Meet høst 2022

Igjen fikk jeg lov til å være med Von Doren på det andre arrangementet med swap meet. Denne gangen var sjefen sjøl med, og vi hadde en helt fantastisk dag
Masse folk som var innom og tittet, takk til alle som slo av en prat!
Hyggelig å ha en slik plass å møtes.

FB_IMG_1663618837104.jpg

Foto: Espen Haugland

FB_IMG_1663618760987.jpg

Foto: Espen Haugland

FB_IMG_1663618748925.jpg

Foto: Espen Haugland

20220917_143208.jpg


20220917_143155.jpg


20220917_135257.jpg

Jeg hadde med min hjemmelagde koffert, med alle tre Grandmaster modellene, Uræd i grønn og lava, Treasuremaster blå og Marius Nakken edition av Aksla.
I tillegg så fikk jeg også overrakt min nykjøpte Von Doren klokke, Runde Collectors Edition.
Veldig stas med en slik klokke, og jeg fikk sikret meg nr. 1 av denne

20220917_140243.jpg


Over på lenke, ble helt nydelig spør du meg.
20220918_173943.jpg


I anledningen var jeg jo også innom Patek Phillipe utstillingen på Grand Hotell.
Gratis å drømme, si
20220917_112300.jpg
 

Vedlegg

  • FB_IMG_1663618760987.jpg
    FB_IMG_1663618760987.jpg
    69,1 KB · Visninger: 0
Oslo Swap Meet høst 2022

Igjen fikk jeg lov til å være med Von Doren på det andre arrangementet med swap meet. Denne gangen var sjefen sjøl med, og vi hadde en helt fantastisk dag
Masse folk som var innom og tittet, takk til alle som slo av en prat!
Hyggelig å ha en slik plass å møtes.

Vis vedlegg 305736
Foto: Espen Haugland

Vis vedlegg 305737
Foto: Espen Haugland

Vis vedlegg 305739
Foto: Espen Haugland

Vis vedlegg 305743

Vis vedlegg 305744

Vis vedlegg 305740
Jeg hadde med min hjemmelagde koffert, med alle tre Grandmaster modellene, Uræd i grønn og lava, Treasuremaster blå og Marius Nakken edition av Aksla.
I tillegg så fikk jeg også overrakt min nykjøpte Von Doren klokke, Runde Collectors Edition.
Veldig stas med en slik klokke, og jeg fikk sikret meg nr. 1 av denne

Vis vedlegg 305741

Over på lenke, ble helt nydelig spør du meg.
Vis vedlegg 305742

I anledningen var jeg jo også innom Patek Phillipe utstillingen på Grand Hotell.
Gratis å drømme, si
Vis vedlegg 305745

Hyggelig å hilse på deg! :)
 
Lanseringsevent for den nye modellen til Vond Doren; Il Tempo Gigante automatisk chronograph, verdens raskeste klokke! (Morsomt slagord for en klokke, spør du meg ;))
Eventet fant sted på Nio House i Karl Johans gate i Oslo torsdag 20. oktober.

Fantastisk flott opplegg, gode taleholdere og god mat og drikke. Her var det vel 120 gjester samlet, og det var veldig hyggelig å hilse på så mange. Fikk bl.a hilst på et par av Von Doren ambassadørene, fotograf Arne Beck og Porsche cup sjåfør Marius Nakken.
Som ihuga flåklypa-fantast (det er min lidenskap nr. 2) så var det ekstra hyggelig å få hilse på Lars Aukrust, nevøen til Kjell Aukrust.
Klokken er et nært sammarbeid med nettopp han og Aukrust stiftelsen, og de har jobbet sammen i nærmere 2 år med denne modellen.
Jaggu var ikke Reodor Felgen der for anledningen også!
Jeg legger ved noen bilder jeg tok under kvelden, og nederst følger noen linker.

Selve klokken synes jeg gir en god følelse mot inspirasjonen, Il Tempo Gigante. Jeg var så heldig at jeg fikk se og prøve en prototype tidlig i sommer hos Øyvind, og jeg kjente straks at dette er det mest maskuline som har kommet fra Von Doren. Den ser kanskje "bulky" og voldsom ut, men på armen ligger den godt og har en fin presens. Den bygger ikke for høyt, og holder seg godt innenfor "kantene" på håndleddet. Min personlige favoritt er den med brun skive, da jeg syns de fargene harmonerer best med selve bilen.
Jeg lar bildene tale for resten :)

Jeg var en av de første gjestene som ankom, og Dennis fra Von Doren syns det burde være på sin plass at jeg fikk inngangslodd nr 1, morsomt :D
20221020_182418.jpg



En mini modell av Il Tempo Gigante var noe av det første du kunne se når du entret Nio House. Kineserne som eier Nio skal visstnok ha vært skeptiske til å ha inn en norsk bilmodell da de var redd for konkurranse ;)
20221020_211228.jpg


Øyvind introduserer for kvelden
20221020_191228.jpg


Svein Harald Røine aka Mr. Modig holdt et veldig gripende foredrag om det å tørre og å være modig. Han roste Øyvind for sitt mot og stå-på vilje ved å starte et eget klokkemerke.
Det var veldig hyggelig å hilse på denne raketten av en kar, for en modig mann!
20221020_192302.jpg



Lars Aukrust, nevø av Kjell Aukrust. Jeg snakket litt i forkant av eventet med herren, og det var veldig gøy å høre gamle historier om hvordan det var å vokse opp med en karakter som Kjell Aukrust så sentralt i livet.
20221020_192001.jpg



Klokken avduket
20221020_194207.jpg



20221020_205100 (1).jpg



Reodor Felgen
20221020_194555.jpg



Øyvind Von Doren og undertegnede
20221020_200421.jpg



Marius Nakken donerte bort noen av kjørehanskene sine, som ble loddet ut på inngangsbilletten.
Hanskene ble desverre ikke med hjem med meg, men min gode venn (og Porsche eier) Morten Paulsen kunne innkassere de.
20221020_210006.jpg



Dobbel wristshot med Caissa er ikke hverdagskost!
Her kunne jeg og ambassadør Arne Beck skille oss ut i mengden med hver vår :)
20221020_211028.jpg




Von Doren sine nettsider om klokken:
IL TEMPO GIGANTE | vondoren-norge

Tidssonen omtale av klokken:
Von Doren lanserer Il Tempo Gigante Automatisk Kronograf (tidssonen.no)

Klokkeriet artikkel fra eventet:
Von Doren satser frisk med kronografen Il Tempo Gigante - Klokkeriet
 
Watches by Norwegians

I helgen var jeg på Watches by Norwegians, en ny klokkemesse i Oslo arrangert av Trond Lid Cappellen / Luksur.
For et fantastisk opplegg! Veldig morro å treffe såpass mange folk som hadde tatt turen! :)
Trass litt hard-to-find plassering av lokalet (Ullevaal Stadion er stor og innviklet) så ble det en slager.
Jeg var selvsagt med Von Doren og stod litt stand hos de, men tok meg også god tid til å rusle rundt å se på alle andre godsakene som var der.
Spesielt morro med bilen Il Tempo Gigante som var der ifbm den nye klokken med samme navn.
Som blodfan av bilen og filmen fra jeg var liten gutt så var det ganske starstruck-ete for meg å få lov til å være med så tett innpå bilen sammen med skaperen av den.
Jeg hadde som vanlig med meg en koffert med noe av samling min. Gøy å få vise frem sine egne klokker på messe, da stort sett de jeg har er utsolgt fra Von Doren selv.
Radium sin ambassadør Steinar Sagen tok også turen, prøvde å konverte han men han får få lov til å holde på Radium, det kler han kanskje bedre ;)
Ble også spurt om å stille på intervju til podcasten Klokkelandslaget av Nicolai Giil, så om ikke lenge får dere høre meg snakke litt om hvorfor og hvordan jeg endte opp med å samle på Von Doren.

Von Doren sin stand, midt i smørøyet.
20221028_154520.jpg


20221028_154531.jpg


20221028_161138.jpg


20221028_215637.jpg


Messesjef Cappellen og VD-sjef Asbjørnsen
20221028_211750.jpg


20221028_215856.jpg


20221028_155214.jpg


20221028_163712.jpg


Siste utgave av Finansavisen Motor som kom ut samme dag låg fremme med artikkel om den nye klokken :)
Her har Jon Henrik skrevet en fantastisk artikkel om klokken.
20221029_124223.jpg


20221028_202513.jpg


God kok i loungen ved Radium folka. Her er Morten Paulsen, Christian Kirkemo, Espen Haugland og Nicolai Giil
20221028_175306.jpg


Undertegnede og Øyvind Von Doren Asbjørnsen
received_865247824646300.jpeg


Trass Radium på armen stilte Sagen gledelig på bilde
20221029_164302(0).jpg


Bilen klar til å trilles ned og ut
20221029_173758.jpg


Ned fra 5. etasje på Ullevaal Stadion. Med krappe hårnålsvinger og liten svingradius var det et slit. Den kunne heller ikke settes i fri, slik at bakhjulene stod i konstant gir. Vi måtte derfor bikke den opp bak med en jekketralle.
En ting på listen over ting man aldri trodde man skulle gjøre, men morro var det :)
20221029_174914.jpg
 

Vedlegg

  • 20221028_211728.jpg
    20221028_211728.jpg
    151 KB · Visninger: 0
Redigert:
Ny boks, igjen :)
Faller stadig tilbake til Wolf bokser. så denne gang ble det en Roadster 8 pc. Veldig fornøyd med hvordan denne tar seg ut i vitrineskapet i stua. Ja jeg er verdens mest heldig som får lov av kona å stille ut klokkene i vitrineskapet (med glassdører) midt i stua! :D
Blir nok en slik boks til med tiden til resten av klokkene også.
Venter fortsatt på Il Tempo Gigante klokken, men den får nok egen hedersplass i treboksen sin når den ikke er i bruk.

_DSC0831 (1).jpg


_DSC0833.jpg



Ellers så har jeg tatt opp igjen fotografering. Var tidligere en ivrig fotograf, men det dabbet sakte bort med tiden.
Etter å ha snakket mye med karene Mr.lumeshot, Orisfanboy og Pylsogram så var gnisten tilbake.
Kjøpte meg derfor et gammelt men godt Sony Nex-7 med et sigma 30mm f1,4 objektiv.

Følg meg gjerne på instagram: instagram.com/the.vondoren.collector

_DSC0791.jpg




Og alle må huske å sette av 04.februar i Oslo sentrum for det tredje Oslo Swap Meet!
Ryktene skal ha det til at dette blir større enn noen gang, og at det kan blir trangt om plassen. Kjempegøy!
Jeg er med hos Von Doren som vanlig :)

OSLO SWAP MEET - FEBRUAR 2023 | Facebook
 
Lenge siden jeg har oppdatert her. Det har skjedd en god del (ganske mye faktisk) siden siste skriveri.
F.eks min nyeste Von Doren klokke er ankommet: Il Tempo Gigante Automatisk Kronograf!
Min er nr 51 av 577, og det medfølgende trykket av Kjell Aukrusts tegning av bilen er kommet på veggen.
Jeg har kledd klokken med en vintage inspirert skinn-nato fra klokkr.no. Jeg syns denne gir klokken en veldig fin helhet, og gjenspeiler også likheten med reimen som Reodor Felgen brukte over panseret på bilen. Jeg har modifisert denne litt ved å klippe vekk den remsen man strammer til reimen med, og bruker den derfor som en vanlig skinnreim, men tredd gjennom springbarsene som en vanlig nato.
Veldig fornøyd med denne klokken, den ligger helt utrolig godt på håndleddet tross sine 41mm i diameter og hele 46,3mm lug to lug.

20230321_180724.jpg


20230325_084628.jpg


20230325_094831.jpg



In other news, så har jeg redusert samlingen betraktelig. Faktisk helt ned til kun 5 Von Doren klokker.
Pga andre prioriteringer med familien måtte jeg brått ha inn noe fersk kapital, og valgte da å tynne litt i rekkene her.
Det finnes andre dyre hobbyer i livet, og nå har konemor endelig en skikkelig håndlaget kvalitetssal til hesten sin. Happy wife happy life :)
I resultat av denne salgsbonanzaen så kom det et spørsmål om bytte, hvor jeg fikk muligheten på en Tudor BB58. Tanken ble umiddelbart vekket.
Jeg tok ikke ved bytte med det samme, men etter litt tenking og en spontantur til Oslo så endte jeg opp med å kjøpe en brukt BB58.
Så, etter å ha kun hatt Von Doren klokker i 3 år, har jeg nå skaffet meg et annet merke.
Har tenkt litt på dette, da det nesten føles som å være utro, men jeg har funnet ut at dette er egentlig bare et resultat av at klokkeinteressen er kurert og tilbake! :)
Som jeg har skrevet tidligere, at grunnen til at jeg startet med Von Doren i utgangspunktet var at jeg ville samle klokkeinteressen rundt ett merke. Da jeg ble så godt kjent med merket og folkene bak så ballet det på seg.
På mange måter kan man si at Von Doren har kurert meg.
Jeg føler nok nå at navnet jeg har gitt meg selv, The Von Doren Collector på en måte ikke støtter seg selv lenger. Inspirert av min gode venn Espen Haugland tenker jeg kanskje at Von Doren Fanboy er et mer passende kallenavn nå :LOL:
Von Doren ligger mitt hjerte nærmest når det gjelder klokker, selv om jeg nå fremover vil begynne å utforske andre merker igjen.

Samlingen pr. i dag:
Von Doren Aksla Frost White gullfarget (en prototype, nr 2 av 10)
Von Doren Runde Collectors Edition (nr 1 av 24)
Von Doren Jotunheim Lady
Von Doren Grandmaster Mark ll Open Heart (nr 195 av 200)
Von Doren Il Tempo Gigante Automatisk Kronograf (nr 51 av 577)
Tudor Black Bay Fifty Eight svart skive

20230325_094822.jpg


20230325_094847.jpg


20230325_094852.jpg




Jeg får skrive noen ord om hvorfor jeg valgte å gå for en Tudor BB58 også.
Av alle nyere moderne klokker så har jeg alltid likt denne modellen. Den har min absolutte sweet spot, 39mm.
I motsetning til sin storebror som er 41mm, så er også kassen mye slankere. Den ligger derfor helt perfekt på mitt håndledd.
Jeg har alltid vært fan av dykkerklokker, og jeg må innrømme at Rolex sin submariner har tidenes mest tidløse design.
Det er noe med den svarte skiven, hvite indeksene og den sorte bezelen som er helt innertier.
Jeg har tidligere eid en Tudor Submariner 76100 fra 1984. Denne var ikke lenge den var i mitt eie, da jeg ikke ble fortrolig med tilstedeværelsen på armen. 41mm sub kasse ble rett og slett for voldsom for meg, den gang.
Den forsvant derfor ganske fort, med et voldsomt tap den gang. I dag ser jeg at samme modell gjerne går for det dobbelte av hva jeg ga for den i 2018.
En annen ting jeg liker med BB58 er at den er et skikkelig strap monster!
Jeg liker den best på lenke, men den kler jo også mye annet bra.
F.eks bildene jeg har lagt ved, med Tudor sin egen Nato i svart og gullfarget stripe. Svart gummireim kler den også. Jeg kommer til å skaffe meg en Everest med buede ends til den. Her avbildet med Von Doren sin gummireim.
Klokken jeg har i dag er opprinnelig fra Bjerke, kjøpt tidlig i 2022. Lenken er en Strapcode Super-O Boyer stållenke.
Denne har jeg dog lagt ut på finn, da jeg har bestilt meg en ny BB58 hos Bjerke, så jeg får den orginale Tudor lenken på den.


20230311_112735.jpg


20230304_074505.jpg


20230302_151028.jpg
 
Gratulerer med kurasjon og ikke minst en stilig Il Tempo Gigante og BB58! :D

Il Tempo Gigante er kanskje Von Dorens beste design til nå. Det er noen detaljer som er litt utenfor min smak, men totalt synes jeg skiven og ikke minst kassedesignet fungerer godt. Riktignok har jeg ikke hatt den på armen. Godt reimvalg.

Skulle jeg vurdert en ny VD, så ville jeg gjerne sett designelementer fra Uræd videre i en ny klokke; norsk ukedag og kanskje kasseformen, men uten bezelringen. For eksempel en Grandmaster mark iii med norsk ukedag og dato med lik farge på skive og bakgrunnen for dag og dato.
 
  • Liker
Reaksjoner: Von Doren
Gratulerer med kurasjon og ikke minst en stilig Il Tempo Gigante og BB58! :D

Il Tempo Gigante er kanskje Von Dorens beste design til nå. Det er noen detaljer som er litt utenfor min smak, men totalt synes jeg skiven og ikke minst kassedesignet fungerer godt. Riktignok har jeg ikke hatt den på armen. Godt reimvalg.

Skulle jeg vurdert en ny VD, så ville jeg gjerne sett designelementer fra Uræd videre i en ny klokke; norsk ukedag og kanskje kasseformen, men uten bezelringen. For eksempel en Grandmaster mark iii med norsk ukedag og dato med lik farge på skive og bakgrunnen for dag og dato.

Takk :)
Personlig så ville jeg sett en Grandmaster Mark lll med f.eks komplikasjon som månefase. Skivedesignet den allerede har ser jeg for meg ville passet veldig bra med en slik type komplikasjon. Kanskje også kasse med teardrop lugs.
Og som du sier, en Grandmaster som hadde bygd videre på det norske særpreget til VD hadde ikke vært å forakte.
 
  • Liker
Reaksjoner: Von Doren