Tanker rundt brukt mekanisk kvardagsklokke.

Medlem
29. aug. 2022
Innlegg
1
Sted
Voss
Førstegangs kjøper av mekanisk klokke....Har lyst på ei mekanisk opptrekkbar klokke som kan brukest til kvardags/arbeid osv. Derfor må det vera ei klokke som eg kan prøve meg litt fram med,ikkje for dyr ,då sjansen for skader er stor. (Mekaniker). Har sansen for gammeldags klokke ,type Olma ,eller liknende 50, 60 70 talls? Finst det nye modeller av opptrekk mekanisk klokke i dag ? Kva pris må ein opp i for å få ei brukendes klokke,treng ikkje vera noko smykke,kan gjera litt sjølv. Ellers takk for flott forum ,med mykje kunnskapsrike folk og spennende tråder.
 
  • Liker
Reaksjoner: holmby

Det rimeligste man finner er nok forskjellige varianter av disse Seagull 1963, ristes nok raskt ut av spec i et aktivt yrke
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Frankola
Hamilton field mechanical har noen håndopotrekkere. De ser ut til å være utsolgt på linken men du kan jo søke rundt. Hamilton er kvalitet og rimelig.

Gnomon Watches har en haug med disse på lager, og sender med DHL Express:
 
  • Liker
Reaksjoner: Tannhjulet
Gnomon Watches har en haug med disse på lager, og sender med DHL Express:

Der hadde de bra utvalg. Jeg kunne selv tenke meg 42mm da jeg liker litt større klokker, har ikke sett den før.
 
Støtter Hamilton field. Jeg har den i auto, men regner med at den mekaniske er like god kvalitet.
Har hatt den i rundt 5 år nå tror jeg, har vært med på jobb, turer, bading osv. Har vært med på veldig røff bruk til tider. Holder fremdeles tiden godt, faktisk nesten som ny. Det kan jeg ikke si om de fleste andre automatiske klokkene jeg har hatt like lenge.. spesielt ikke Seiko i lavere prisklasse (sorry Seiko).

Også har den safirglass, det vil jeg anbefale på det sterkeste hvis du skal ha den med på jobb som mekaniker.

Og eventuelt en natoreim. En god venn av meg jobber som mekaniker og han ble veldig fornøyd med en slik. Han likte spesielt godt at den løfter kassen litt opp slik at ikke kronen gnager i hånda. Og at den er lett å vaske.

Velkommen til forumet!
 
  • Liker
Reaksjoner: Frankola
Og eventuelt en natoreim.

Det tror jeg kommer an på hva slags mekaniker. Jeg hadde sommerjobb i fiskeriindustrien for mange år siden, og armbånd/klokkereimer uten et brytpunkt var am strengsten verboten.

Hvis du jobber på en roterende maskin og klokkelenka di hekter seg så ryker en springbar og du får skrubbsår. Hvis en nato hekter seg så ryker i beste fall håndleddet ditt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Steff