Tag vs Seiko valg av ny klokke

Medlem
26. sep. 2022
Innlegg
7
Sted
telemark
Hei alle sammen!

Er på ballen for å fornye meg på klokke fronten.

Etter intense dager med leiting har jeg kommet fram til 3 alternativ som trenger litt råd på eller evt. erfaring.

Nr 1, er Seiko Speedtimer Limited Edition, er nokså billig men mye klokke for pengene? Hvor limited er det når er 10k eksemplarer?
https://www.presisuroggull.no/produkt/seiko-prospex-speedtimer-limited-edition-solar-39mm-ssc909p1/

Nr 2, klassiker Tag hauger Formula 1, standard quarts, men er redd dette er en klokke som faller som en stein i verdi?
https://www.urverket.no/tag-heuer-formula-1-gra-stal-o43-mm-p-291912.html

Nr 3: Samme Tag klokka men med Calibre 16, automatisk opptrekker. Koster mye men holder bedre i pris? noe kjennskap på kvaliteten på disse?
https://www.urverket.no/tag-heuer-formula-1-gra-stal-o44-mm-p-292687.html

Vil gjerne ha innspill på verdi og erfaring ang disse. Tenker også seiko er mye mindre diameter mot tag caliber 16 som er 44mm, er det stort?

Takk :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Seiko har mange fine ur, akkurat den du refererer til har jeg lite erfaring med. Titusen eksemplarer er ikke en særlig begrenset utgivelse. Seiko kommer ofte med dette. Quartzverk tikker og går, enkelt med vedlikhold. Tag heuer faller ofte en del i pris på bruktmarkedet etter hva jeg har erfart, men det gjør mange andre ur også. Har du mulighet så prøv urene på hos forhandler, det vil gi deg svar på om 44mm blir for stort for deg. Til sist vil jeg oppmuntre deg til å kjøpe armbåndsuret du liker best. Lykke til.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: jsjsev
Hvorfor disse 3? Ingenting galt med noen, men for å gi noen videre pekepinn er der greit å vite litt om tanken bak. Er det chrono som er fokus?
Vær forøvrig klar over at forskjellen på 39 mm fra den første til 44mm på den siste slår ut stort på håndleddet…

Der finnes forøvrig forhandlere av begge merkene i butikk i Norge, som jeg ville prioritert over gråhandel ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: jsjsev og Mortbecken
Ja er chrono jeg er ut etter, har ikke spess store hender så tenker 44mm vil være unaturlig.. Selv om liker klokka svært godt.
Og er fan av selvopptrekkende..
Seiko jeg kikka på har solur men syns mangler magien med selvopptrekk.

Vil handle offisielle av kanaler men er ikke butikker som har tag i nærheten her :(
Nærmeste Seiko har eldre/kjedelig utvalg.

Er jaggu vanskelig finne klokke som har "alt" på lista men innen for prisen!
 
Helt klart en Tag med automatic.
Klokker faller i pris, men kjøpes aldri for å selges. Klokker kjøpes for glede.
Det er mer "liv" i en mekanisk klokke (for ditt tilfelle automatic). For meg virker batteriklokker mer sterile på armen.

Tag er fine klokker. Dersom et valg skulle komme til å selge, så vil du alltid få markedspris. Av en eller annen merkelig årsak (jeg har aldri funnet ut av det), men Tag har få tilhengere på TS.

Jeg er ikke sikker på Formula 1, men Carrera har innsyn til urverket fra baksiden. Det er ikke uvanlig at disse klokkene har det. Enda en stor bonus for mekanikken. Det er en stor glede med mekaniske klokker.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: jsjsev
Tag er ikke en must, men likte designet.
Vil ha mekanisk og kronolog og noe "mandig" men ikke for stor. Men kikka på Tag carrera men går over mitt budsjett.
Tanken er ikke å selge igjen, men vil være "100% fornøyd og ikke gå på mange tusen i smell pga feil valg.
igjen, bor for langt unna noen dedikerte urmakere så er ikke lett å se for seg hva som vil kle meg.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
SEIKO har veldig mye å by på, særlig de mekaniske modellene. TAG vet jeg lite om, annet at noen ikke liker merket. Begge faller nok mye i verdi. Men det gjør de fleste Brands. TAG så jo unektelig fresh ut.
Har du vurdert Longines?En pent brukt big eye aviation automatisk chrono får du kjøpt for ca17000. Den skiller jo seg litt i utseende da, fra de du valgte. Jeg tror nok SEIKO kvartsen har det største prisfallet. Nå kommer jeg jo uoppfordret med andre forslag da. Velg klokken du liker best og kjøper du brukt er det mye å spare. Jakten er endel av morroa.

her er en hydroconquest som ligner noe mer på tag. Og ikke så stor 41mm.

1F3AACB8-5373-43BC-8DBB-500D6E4041E0.png
 
Redigert av en moderator:
Takker så mye for innspill.
Vært så gæren nå å faktisk vurdere Tudor
Perfekt urværk og stilige og riktig størrelse trur jeg, mangler kun glass på baksiden.

også vurdert den Longiness, vært nr 3 på lista.

bor for langt unna noen bra urmakere, kan ikke kjøpe så dyre klokker uten faktisk testa dem.
Så tålmodigheten får bare tøyes til jeg får muligheten.
Men fikk et bra tilbud på seiko klokka så den blei en sånn i samlingen selv om ikke sjekker alle kriteriene jeg har, blir bare en trøste klokke for nå.

Men Blir nok ikke lenge til jeg får meg en som tikker alle boksene
 

Vedlegg

  • 2BEE1CD0-ABA7-4427-8E92-809DF3E4B898.jpeg
    2BEE1CD0-ABA7-4427-8E92-809DF3E4B898.jpeg
    115,4 KB · Visninger: 0