Den store sykkeltråden

Problemstilling følger:

Har siste halvannen uke hatt betydelige smerter og en bokstavelig talt brennende følelse i området innside skulderblader(mest høyre side) og etterhvert nedover i tricepsområdet. Skjønte ikke helt til å begynne med årsak men tenkte det kunne ha med uvettig bærings og løfteteknikk på minsten som etterhvert er blitt stor.

Først her om dagen jeg kom på det måtte ha med syklingen å gjøre. Begynte for to mnd siden i jobb etter pappaperm og begynt å sykle. (2x45min).
Smertene var lik og på samme sted som jeg hadde en periode da det ble mye benkøvelser og ikke alltid fokus på oppspenn før løft.

Oppdaget at stillingen på overkropp på sykkelen minnet veldig på bred benkpress uten skikkelig spenn(altså med strekte skulderblad)

Dere mer erfarne syklister har dere erfaringer/tips til en som nettopp har forelsket seg i å sykle til og fra jobb men som ikke vil dø i smertehelvete ?

Har foresten nettopp hevet styre med gode 8 cm
 
Problemstilling følger:

Har siste halvannen uke hatt betydelige smerter og en bokstavelig talt brennende følelse i området innside skulderblader(mest høyre side) og etterhvert nedover i tricepsområdet. Skjønte ikke helt til å begynne med årsak men tenkte det kunne ha med uvettig bærings og løfteteknikk på minsten som etterhvert er blitt stor.

Først her om dagen jeg kom på det måtte ha med syklingen å gjøre. Begynte for to mnd siden i jobb etter pappaperm og begynt å sykle. (2x45min).
Smertene var lik og på samme sted som jeg hadde en periode da det ble mye benkøvelser og ikke alltid fokus på oppspenn før løft.

Oppdaget at stillingen på overkropp på sykkelen minnet veldig på bred benkpress uten skikkelig spenn(altså med strekte skulderblad)

Dere mer erfarne syklister har dere erfaringer/tips til en som nettopp har forelsket seg i å sykle til og fra jobb men som ikke vil dø i smertehelvete ?

Har foresten nettopp hevet styre med gode 8 cm
Kjent problemstilling fra min fortid som landeveissyklist. Uten at det nødvendigvis er samme årsak som hos deg, kan dette skyldes feil tilpasning. Små justeringer på sete- og styrehøyde/posisjon kan gjøre underverker. Se tabeller på nett eller få hjelp hos en profesjonell forhandler. Rammestørrelse må selvsagt også være riktig, men den er jo litt verre å justere på. Statisk sittestilling over tid (litt lengre turer) kan også gi smerter som minner om dine. Forebygger greit med å variere sitteposisjon, stå litt, og endre overkroppsstilling.
 
Problemstilling følger:

Har siste halvannen uke hatt betydelige smerter og en bokstavelig talt brennende følelse i området innside skulderblader(mest høyre side) og etterhvert nedover i tricepsområdet. Skjønte ikke helt til å begynne med årsak men tenkte det kunne ha med uvettig bærings og løfteteknikk på minsten som etterhvert er blitt stor.

Først her om dagen jeg kom på det måtte ha med syklingen å gjøre. Begynte for to mnd siden i jobb etter pappaperm og begynt å sykle. (2x45min).
Smertene var lik og på samme sted som jeg hadde en periode da det ble mye benkøvelser og ikke alltid fokus på oppspenn før løft.

Oppdaget at stillingen på overkropp på sykkelen minnet veldig på bred benkpress uten skikkelig spenn(altså med strekte skulderblad)

Dere mer erfarne syklister har dere erfaringer/tips til en som nettopp har forelsket seg i å sykle til og fra jobb men som ikke vil dø i smertehelvete ?

Har foresten nettopp hevet styre med gode 8 cm
Bukkestyre eller rett? Med et bukkestyre unngår du å vri albuene utover.
Pass også på at armene bærer minimalt med vekt. Det er kjernemuskulaturen, og ikke armene, som skal holde overkroppen oppe.
Prøv å slippe styret når du sitter framoverlent; da skal du ikke føle at du faller framover. Balansen fram/bak kan du justere med noen få cm forskyvning av setet. Jo mer framoverbøyd du sitter, dess lenger bak må setet for å holde balansen.
 
Oppdaget at stillingen på overkropp på sykkelen minnet veldig på bred benkpress uten skikkelig spenn(altså med strekte skulderblad)

Dere mer erfarne syklister har dere erfaringer/tips til en som nettopp har forelsket seg i å sykle til og fra jobb men som ikke vil dø i smertehelvete ?

Har foresten nettopp hevet styre med gode 8 cm

Det er heller ikke trygt å høre for mye på synsing fra andre. Meg inkludert så jeg vil nødig komme med en egen fasit: på 90 minutter daglig kan du gjøre en del skade, det viktigste er at du stiller deg mange spørsmål før du bestemmer hva du tror er hovedårsaken til problemet . Får du vondt betyr det at du belaster feil muskel eller belaster muskelen feil, et spor du kan følge er at det er kjernemuskulaturen som burde jobbe for å holde overkroppen fremfor skuldrene eller armene. Sykler du med ryggsekk? Har du visir på hjelmen? Flat styre eller bukkestyre? Ser du godt? Er du trygg og avslappet eller anspent når du sykler? Gir du jernet eller går det i kosetempo?
 
Flatt styre, gir jernet, sykler som regel med sekk, hjelm uten visir. Ja hviler nok mer enn bra er på styre men føler ikke det er noen kamp. Veldig kjekt men er nok gjerne feil i stilling ja. Kjøre hvileuke og spent på resultat av heving av styre.

Det skal og sies at en smule tøying kunne vært på sin plass. Mellom tur/retur er det 12,5 timer inaktivt arbeid med mindre det smeller.

Takker alle for innspill.
 
Anbefaler at du får hjelp til innstilling av sykkel. Ellers lytt til kroppen, ta en pause, alternativ trening. Fysioterapeut kan hjelpe, mulig du bør gå via fastlegen først da
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Med flatt styre kan vel også bar-ends av noe slag gjøre sitt til at du får variert sittestilling litt. Alternativt aerobars hvis du virkelig skal gi jernet... :D Men som andre har skrevet, så kan heving/senking av styre/sete med bare noen millimeter bety mye.
 
Med flatt styre kan vel også bar-ends av noe slag gjøre sitt til at du får variert sittestilling litt. Alternativt aerobars hvis du virkelig skal gi jernet... :D Men som andre har skrevet, så kan heving/senking av styre/sete med bare noen millimeter bety mye.
Bar-ends forsvant grunnet den økte bredden på styre de siste årene men til pendlerbruk får en garantert en mer ergonomisk stilling med bar-"ends" på innsiden av holkene/hendlene. Du må likevel regne med å bli skutt på av stilpolitiet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Bar-ends forsvant grunnet den økte bredden på styre de siste årene men til pendlerbruk får en garantert en mer ergonomisk stilling med bar-"ends" på innsiden av holkene/hendlene. Du må likevel regne med å bli skutt på av stilpolitiet.
Stilpolitiet gikk vel allerede bananas ved "flatt styre"? :D Hilsen han med SPD-pedaler på landeveissykkel, flasker på 0,75 liter og gul blafrejakke...
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Ivar
Dette er jo iferd med å bli en fantastisk spennende jakt. Nyeste funn er at min overkonstruerte Klattermusen ryggsekk fra nå er nogo. Skulderstroppene er så sykt breie og stive at overarmer nærmest blir skvist/blodomløp stopper når brukes under sykling.
 
Dette er jo iferd med å bli en fantastisk spennende jakt. Nyeste funn er at min overkonstruerte Klattermusen ryggsekk fra nå er nogo. Skulderstroppene er så sykt breie og stive at overarmer nærmest blir skvist/blodomløp stopper når brukes under sykling.
Vet ikke hvilken størrelse du er på jakt etter og om du ønsker drikkeblære? Jeg er i alle fall ekstremt fornøyd med USWE Airborne 9 sekken min.

Sitter så godt at du ikke enser at den er på ryggen, kvalitets drikkeblære, medfølgende egen neopren beskyttelse til telefon og stor nok til å romme alt du trenger på dagstur.
Ta en kikk her;
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
@Chronodiver Ta en tur til fastlegen din. Skuldersmerter kan det være lurt å ta på høyeste alvor, spesielt når du ikke har klart å sette fingeren på akkurat hva det er som har forårsaket de.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
Fant ingen egen dedikert tråd om sykkel og sykling. Om det skulle finnes, så please vis meg vei.
Har en stund brukt mye tid på spinning på gymmen, lest utallige artikler og sykling og sett seff det meste av YT-kanaler som omhandler sykling. Tdf har jeg også fulgt meg. Men ikke nok vil enkelte fanatikere si ;)
Drømmer om å sykle en lengre tur i Danmark neste år. Noen som kan dele sine erfaringer om å sykle fra Skagen/Hirtshals ned til Køben for å så ta toget hjem. Eller er det best å sykle motsatt vei pga sønnavinden?
 
Fant ingen egen dedikert tråd om sykkel og sykling. Om det skulle finnes, så please vis meg vei.
Har en stund brukt mye tid på spinning på gymmen, lest utallige artikler og sykling og sett seff det meste av YT-kanaler som omhandler sykling. Tdf har jeg også fulgt meg. Men ikke nok vil enkelte fanatikere si ;)
Drømmer om å sykle en lengre tur i Danmark neste år. Noen som kan dele sine erfaringer om å sykle fra Skagen/Hirtshals ned til Køben for å så ta toget hjem. Eller er det best å sykle motsatt vei pga sønnavinden?
Jacob Haugaard ble valgt inn på Folketinget i 1994 med løfte om medvind på alle sykkelstier ;)
www.dr.dk

Det finnes en sykkeltråd allerede, men lite aktivitet i det siste.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Jeg har tatt den turen, veldig fint det. Sykkelpartners mang en punktering førte til at vi jukset med tog på deler av strekket.

Opplevde skiltingen av sykkelveiene som litt oppskrytt, vi klarte å sykle feil noen ganger. Vi syklet østkysten ned, anbefaler vestkysten.
Danmark er flott!
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla