Den store sykkeltråden

Etter å ha tråkket 1300 km så langt i vår, så merker jeg at det er fristende å hive seg med på et grusritt før sommerferien. Er påmeldt Grenserittet og Birken, men er det noen som har kjørt Farrisrunden? Virker omtrent like teknisk og tøft som Grenserittet, om enn litt kortere, noe som ikke gjør noe. :D
 
Etter å ha tråkket 1300 km så langt i vår, så merker jeg at det er fristende å hive seg med på et grusritt før sommerferien. Er påmeldt Grenserittet og Birken, men er det noen som har kjørt Farrisrunden? Virker omtrent like teknisk og tøft som Grenserittet, om enn litt kortere, noe som ikke gjør noe. :D
Har kjørt Farrisrunden noen ganger. Det er riktig nok en del år siden, men tipper traseen fortsatt er mer eller mindre den samme. Husker det som et veldig bra ritt med god variasjon mellom sti og grus. Er ikke så glad i teknisk terreng, men stiene på Farrisrunden var raske, spennende og ganske greie uten at det ble for avansert. Mener det var relativt få høydemeter underveis, men likevel noen solide kneiker et par steder. Tipp topp gjennomkjøring før Birken m.m. Har ikke kjørt Grenserittet og jeg kan derfor ikke sammenlikne de to.
 
  • Liker
Reaksjoner: frj
DSC_1159.JPG


Tema for diskusjon:
syklet til og fra job et fåtall ganger nå (25km)
Halvparten av turene med lette joggesko og andre halvparten med klikksko.


Opplever dog både større glede og fart med lette joggesko - why?
Kan tenke på noen ting:
  • feil "tråkk"
  • sykkelskone er tyngre
  • kombipedalene er relativt tunge (med joggesko løfter jeg ikke men trår bare ned)
  • jeg er veik i låren og kommer med voksende tømmerstokker få mer glede av klikk?

Kjør debatt!

Sykkel er til info en slik:
2012-fuji-cross-2-0-cyclocross-bike-2.jpg
 
Redigert:
Vis vedlegg 8430

Tema for diskusjon:
syklet til og fra job et fåtall ganger nå (25km)
Halvparten av turene med lette joggesko og andre halvparten med klikksko.


Opplever dog både større glede og fart med lette joggesko - why?
Kan tenke på noen ting:
  • feil "tråkk"
  • sykkelskone er tyngre
  • kombipedalene er relativt tunge (med joggesko løfter jeg ikke men trår bare ned)
  • jeg er veik i låren og kommer med voksende tømmerstokker få mer glede av klikk?

Kjør debatt!

Sykkel er til info en slik:
2012-fuji-cross-2-0-cyclocross-bike-2.jpg

Først og fremst, pen sykkel! Luktet på en slik en selv, men landet på Cannondale.

Synes det er rart at det går saktere med joggesko enn klikk, men du er nok inne på noe med "feil" tråkk. Hvis du får jevnt tråkk med sykkelsko, så burde det gå både fortere og mer energieffektivt enn med joggesko. Er det også mulig at du kjører ganske tunge gir? Føler jeg får enda mer igjen for klikkpedaler når jeg tråkker på raskere frekvens, gjerne rundt 90 rpm eller mer, og blir mindre stiv og støl også. Bruker en Wahoo RPM Cadence Sensor (http://eu.wahoofitness.com/devices/wahoo-rpm-cadence-sensor.html) koblet til en Garmin Edge 25 for å holde meg i rask frekvens.
 
  • Liker
Reaksjoner: adamskater
Ønske mitt om å være "anonym" her på forumet forsvinner vel nå, hvis noen her kjenner meg... :) Denne finnes det nok ikke mange like av, her er min ´96 Eddy Merckx bygget opp med tidsriktig Dura-Ace 7400 og Mavic CXP30 hjul. Har også et brunt Brooks-sete i samme modell, usikker på hvilket jeg skal bruke. Kommer nok også til å eksprimentere med forskjellig styretape :)
IMG_8172.JPG
IMG_8174.JPG
IMG_8165.JPG
IMG_8166.JPG
IMG_8167.JPG
IMG_8169.JPG
IMG_8170.JPG


Til slutt, et ekstra bruksområde til TS-natoen :)

IMG_8164.JPG
 
Noen andre enn meg som skal tråkke Grenserittet i helga? Sjekker yr.no omtrent like ofte som KS nå, og selv med et par studiepoeng i meteorologi, så er det umulig å spå om det blir sol, opphold eller gjørmehelvete. Jeg er uansett han uten klokke i pulje 10... :D
 
Ønske mitt om å være "anonym" her på forumet forsvinner vel nå, hvis noen her kjenner meg... :) Denne finnes det nok ikke mange like av, her er min ´96 Eddy Merckx bygget opp med tidsriktig Dura-Ace 7400 og Mavic CXP30 hjul. Har også et brunt Brooks-sete i samme modell, usikker på hvilket jeg skal bruke. Kommer nok også til å eksprimentere med forskjellig styretape :)Vis vedlegg 10542 Vis vedlegg 10543Vis vedlegg 10537 Vis vedlegg 10538 Vis vedlegg 10539 Vis vedlegg 10540 Vis vedlegg 10541

Til slutt, et ekstra bruksområde til TS-natoen :)

Vis vedlegg 10544
Synes den hvite styretapen var kul til den blå ramma! Evt brunt skinn i samme farge som setet da eller?
 
Synes den hvite styretapen var kul til den blå ramma! Evt brunt skinn i samme farge som setet da eller?

Brunt Brooks-sete ligger i boda, sammen med brun styretape. Er enig med deg, og tror jeg fortsetter med den hvite styretapen :) Så får jeg prøve med brunt sete og sammenligne med sort, får jeg sier meg helt ferdig :)
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Noen som kan anbefale en klassisk sykkel i prisklassen 8000 - 10 000 kr? Tenker hybrid eller landeveissykkel light. Gjerne en litt særegen sykkel med fint design. Skal brukes til trening og rekreasjon.
 
Noen som kan anbefale en klassisk sykkel i prisklassen 8000 - 10 000 kr? Tenker hybrid eller landeveissykkel light. Gjerne en litt særegen sykkel med fint design. Skal brukes til trening og rekreasjon.
Sjekk om du finner en cyclocross i den prisklassen. Nå er vel salget i gang, og du burde kunne få 30 prosent rundtomkring. Kjøpte en Cannondale CaadX selv i våres, men synes Birk også har noen fine modeller. Er vel egentlig bare å ta runden innom noen "AD"er? :)
 
Det ble begrenset med tid til å sjekke rundt så det endte med en Spezialized Diverge Sport til ca 10k. Sikkert ikke det beste kjøpet i denne prisklassen, men av og til er det viktigste å komme i gang med sykling så får vi heller oppgradere etterhvert.
 
Slår et slag for www.canyon.no (mva kommer i tillegg) men smooth å handle ellers og mye sykkel / krone. De har OL-salg nå.
Sjekk f.eks Inflite
https://www.canyon.com/no/road/inflite/2016/inflite-al-8-0-s.html

De har også en del kule sykler med litt mer mosjon/urbant preg med rett styre @berekraft

Fikk levert en Canyon Endurace CF 9.0 Di2 for et par uker siden. Makan til komfortracer har jeg aldri vært borti. Vanvittig behagelig sittestilling sammenliknet med min forrige sykkel. Kan varmt anbefale Endurace-serien(de har også billigere alternativer) sin geometri til en som skal starte med landevei. Akkurat passe oppreist til at ikke den skremmer vettet av en nybegynner.
 
  • Liker
Reaksjoner: adamskater
Jeg og samboeren er klare for å kaste bilen på dynga og gå over til er bekymringsfritt sykkeliv. Vi bruker mye sykkel og buss fra før og nå går vi all in:) så da må jeg oppgradere sykkelparken som den utstyrshora jeg er. Har to terrengsykler fra før, en karbon til utelukkende trening og en gammel sliter alt annet. Har lyst å bytte ut sistnevnte med en fatbike å rulle på året rundt. Men kan lite om fatbikes så spørsmålene er : hvor mye må jeg betale for en som gjør den jobben og har noen en spesifikk sykkel å anbefale?
 
Hvilket underlag har du tenkt å bruke fatbike til?

Jeg bruker sykkel til det meste og kunne godt tenkt meg en by/CX/Adventure sykkel med plass til 45mm dekk, gode skjermer og bagasjebrett/handlekurv.
 
  • Liker
Reaksjoner: Olando
Hvilket underlag har du tenkt å bruke fatbike til?

Jeg bruker sykkel til det meste og kunne godt tenkt meg en by/CX/Adventure sykkel med plass til 45mm dekk, gode skjermer og bagasjebrett/handlekurv.
Alt mulig underlag. Vil egentlig ha samme sykkel som deg minus handlekurv:)
 
Fatbike er jo tungt og fint.. ruller helt utrolig bra på f.eks. preparert skiløype, men ellers er det ganske trått. Vil anbefale deg en cyclocross med størst mulig klaring (for dekk), slik at du uten problem kan bruke 40mm piggdekk på glarholka, og samtidig sette på 30 mm robuste slicks og bekymringsløst kan forsere småhull eller cruise i 50 km/t ned en lang bakke.

...og selvfølgelig en solid transportsykkel med elmotor for frakting av små barn og varer :)
 
Jeg kupper denne tråden, da jeg lurer på følgende:
Er det noen som kan anbefale et bra (les: billig og bra) sykkelverksted i Oslo-området? Jeg har en gammel DBS Kilimanjaro som trenger full overhaling.