Sydentur – all-inclusive eller ikke?

ErikR

Støttemedlem
Medlem
31. juli 2010
Innlegg
2.091
Sted
Stavanger
Undertegnede, kone og 2 barn på hhv 4 og 6år skal i sommer til Mallorca.
Slik situasjonen er nå er det kun booket leilighet på Sunwing Alcudia Beach princesa (har noen vært der?) i 2 uker og fly. Ikke frokost engang.

Spørsmålet som jeg i lang tid har utsatt -som må besvares i løpet av kort tid er om vi skal dundre til med en all inclusive til kr.15.000 for hele reisefølget (dog barn spiser gratis), eller skal vi ordne oss selv.

Har andre vært i samme situasjon og kan mene noe om hva jeg burde velge?

Slik jeg ser det:

Pro's:
1. Gratis is/slush osv til barn.
2. Enkelt opplegg. Aldri problem med mat.
3. gratis øl/drinker
4. Helt sikkert økonomisk gullgruve (norsk prisstandard på alt inkl alkohol)
5. Slipper å drasse med 2 barn i byen

Con's:
1. Jævlig kjedelig å alltid spise på hotellet. Skal være der 2 uker.
2. Faste tidspunkt og overbefolket, kø osv.
3. Har leilighet med 2 kokeplater + micro. Muligheter for å lage egen (og bedre) mat. Trenger ikke bli ruinert. Litt hjemmelaget ispedd litt restaurantbesøk osv.

15k tilsvarer ca 550kr/dag per voksen. Jeg suger litt på den karamellen. 2 uker med mange spennende restauranter betyr sikkert 1000kr/dag uten AI. Jeg tenker som så at det er barna som skal ha mest utbytte av denne ferien og hvis det betyr kjøttboller og loff fra buffeen og fri tilgang på is og frukt langs svømmebassenget så høres det ut som den mest pragmatiske løsningen her.

Ønsker ikke semikvasi halvhjerta mellompakke som f.eks Sunwing inclusive som er et antall middager osv. Enten alt eller ingeting tenker jeg. I utgangspunktet. Eller jeg vet ikke. Er helt blank. Tar imot tips...
 
Min erfaring med all-inclusive er at det er nitrist matmessig og du blir veldig lei maten.

Men med barn i den alderen er det ekstremt lettvint. Det blir sikkert mye bassengtid og da er det behagelig med fri flyt av drikke og enkle småmåltider. Ikke alltid så lett å skulle reise ut for å finne en restaurant, når du litt for sent innser at avkommet har gått tom for blodsukker og trenger mat umiddelbart.

Men du bør regne med å måtte gå ut for en del måltider for å unngå mental break-down. Ungene kan da fores opp på forhånd.
 
Problemet med Sunwings All Inclusive er at de kjører samme meny hver uke.....(altså om du var misfornøyd med taco buffeten på onsdagen, så kan du prise deg lykkelig med at det blir den samme uken etter ;) )

Hva med en mellomting? all inclusive første uken, om du liker det så kan du oppgradere uken etter også :)
 
  • Liker
Reaksjoner: ErikR
Undertegnede, kone og 2 barn på hhv 4 og 6år skal i sommer til Mallorca.
Slik situasjonen er nå er det kun booket leilighet på Sunwing Alcudia Beach princesa (har noen vært der?) i 2 uker og fly. Ikke frokost engang.

Spørsmålet som jeg i lang tid har utsatt -som må besvares i løpet av kort tid er om vi skal dundre til med en all inclusive til kr.15.000 for hele reisefølget (dog barn spiser gratis), eller skal vi ordne oss selv.

Har andre vært i samme situasjon og kan mene noe om hva jeg burde velge?

Slik jeg ser det:

Pro's:
1. Gratis is/slush osv til barn.
2. Enkelt opplegg. Aldri problem med mat.
3. gratis øl/drinker
4. Helt sikkert økonomisk gullgruve (norsk prisstandard på alt inkl alkohol)
5. Slipper å drasse med 2 barn i byen

Con's:
1. Jævlig kjedelig å alltid spise på hotellet. Skal være der 2 uker.
2. Faste tidspunkt og overbefolket, kø osv.
3. Har leilighet med 2 kokeplater + micro. Muligheter for å lage egen (og bedre) mat. Trenger ikke bli ruinert. Litt hjemmelaget ispedd litt restaurantbesøk osv.

15k tilsvarer ca 550kr/dag per voksen. Jeg suger litt på den karamellen. 2 uker med mange spennende restauranter betyr sikkert 1000kr/dag uten AI. Jeg tenker som så at det er barna som skal ha mest utbytte av denne ferien og hvis det betyr kjøttboller og loff fra buffeen og fri tilgang på is og frukt langs svømmebassenget så høres det ut som den mest pragmatiske løsningen her.

Ønsker ikke semikvasi halvhjerta mellompakke som f.eks Sunwing inclusive som er et antall middager osv. Enten alt eller ingeting tenker jeg. I utgangspunktet. Eller jeg vet ikke. Er helt blank. Tar imot tips...
Har vært der, men ikke hatt All Inclusive. Har lagd frokost selv, spist lunch og middag ute hver dag, tror ikke vi klarte å bruke 15k. Prisene er et stykke under Norge.
Jævlig mye folk på Sunwing, kantinefølelse og køståing, så vi trives bedre med å spise ute i Alcudia.

Edit: Når jeg tenker meg om, så gikk vi kanskje «noe» over 15k. Ble noen GTer. Og kona skulle ha «Sex on the beach»...vel,vel
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ErikR og Jone
Har vært på all inclusive en gang og da hadde vi bestilt uten mat, men fink dette likevel på kjøpet da hotellet rotet med rombestillingen vår.

Jeg synes det var noe dritt. Spesielt drikke og is i bar var av aller billigste sort og nesten uten kullsyre. I tillegg var det sukkerkliss over alt, da mange bare tømte ut drikka på bakken.

Jeg foretrekker kvalitet i begrensede mengder foran «gratis» dritt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Callahan
Velger ikke AI med Ving, da de segregerer og har annen meny for AI enn resten. TUI (ex StarTour) f.eks. der jeg har vært, tilbyr samme mat til AI som til alle andre - og der har maten vært meget god og variert.

Personlig unngår jeg alt annet enn frokost og middag, da jeg ikke vil forholde meg til noen klokke / spisetider på dagen med lunsj, o.l. Og, det med drikke inkludert er noe skvip.

Halvpensjon (frokost og middag minus drikke) er en god middelvei.
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU
All inclusive er kanskje lettvint, men ganske ødeleggende både for de hotellene som •må• tilby dette (mer eller mindre tvinges av reiseselskapene) og de lokale restaurantene. Hotellene skvises i mange tilfeller så knallhardt på pris at de vakler på kanten av insolvens, og de lokale restaurantene får ikke kunder.

Personlig ser jeg ikke sjarmen med all inclusive. Er ikke noe av poenget med å reise nettopp å oppleve noe? Annet enn andre nordmenn og svensker i kø.
 
På plasser som har AI, er det ikke noe å oppleve. Det er bare pizza, pasta, solkrem og luftmadrasser så langt øyet kan se. :D

Men - enig i at man ser godt når de lokale restaurantene råtner nær hotellene. "- Bad for business" sier innkasterne på restaurantene når de ser AI-armbåndet. Derfor er det befriende å ikke ha AI.
 
  • Liker
Reaksjoner: ErikR
Vi har vært på Sunwing Alcudia 2 ganger, en gang med og en uten AI. Vi har vært andre steder siden og velger aldri AI nå. Til nøds kan vi booke inkl frokost men foretrekker å kjøpe baguette, croissant og kaffe på Minimarket og starte dagen på balkongen. Jeg ville uansett aldri booket mer enn første uka.

Det vi oppnår uten AI er både bedre og faktisk billigere mat (da spiser vi typisk pastaretter på familievennlige restauranter).
I Alcudia har de mange steder som egner seg godt for barn og de vet å håndtere dem.

Dessuten er isen og drinkene som er inkludert annenrangs og jeg drikker ikke så mye øl at det endrer økonomien nevneverdig.

Men for all del; vil du ha det enkelt og være i ro på ett sted: kjør AI!
 
  • Liker
Reaksjoner: ErikR
Kom akkurat hjem fra en fantastisk opplevelse på Kreta, vi bodde på en helt ny resort som kun tilbydde All Inclusive.

Her manglet det ikke på kvalitet hverken i matveien eller på drikkevarene

Dette var en oase midt i «slummen» hvor alt utenfor hotellområdet var nedslitt og fælt, mens inne på hotellområdet badet vi i luksus.

Sjekk ut Euphoria Resort i Kolymbari på Kreta for en fantastisk opplevelse :)

Vi booket gjennom TUI, men de var helt fraværende hele oppholdet (om det er positivt eller negativt får være opp til hver enkelt og vurdere)
 
  • Liker
Reaksjoner: ErikR
Sjekk om hotellet har en restaurant som krever betaling, men hvor du får rabatt når du har all-inclusive.
Ellers enig i at Ving suger.
TUI har etter min erfaring mye bedre kvalitet, uten at det betyr at du vil få en gastromonisk høydare på turen...:rolleyes:
Hva gjør man vel ikke for å glede avkommet.:oops:
 
  • Liker
Reaksjoner: ErikR
Takk for alle svar.
Skipper all inclusive. Høres ut som kjipe greier.

Kan absolutt starte dagen med kaffe og baguetter. Ser også at de har matvarebutikk noen hundre meter unna.
Prismessig koster hele opplegget en pent brukt submariner og da skal jeg ikke sitte der med et slitent pizzastykke og dødt utvannet øl.
 
Takk for alle svar.
Skipper all inclusive. Høres ut som kjipe greier.

Kan absolutt starte dagen med kaffe og baguetter. Ser også at de har matvarebutikk noen hundre meter unna.
Prismessig koster hele opplegget en pent brukt submariner og da skal jeg ikke sitte der med et slitent pizzastykke og dødt utvannet øl.
Er liten butikk i hovedbygget, men der blir du flådd. 1-2 Spar-butikker i bakgatene bak hovedbygget + Lidl straka vegen opp fra Princesa til rundkjøringen på hovedveien.
 
  • Liker
Reaksjoner: ErikR
Tja, de gangene jeg reiste med barn fungerte AI veldig bra, både for oss voksne og ungene. (TUI reiseselskap) MEN: Jeg er veldig nøye med hvilket hotell jeg velger. Som veldig mange sier i tråden her: Noen hoteller kopierer forrige ukes meny.
Jeg blakket meg heller ikke de 3-4 gangene vi spiste ute på byen ila 2-uker.
Dette var i Tyrkia.

All incl. høres veldig dyrt ut når de sier 15 000,- men deler du beløpet over 14 dager er det ikke så gærnt, sett med norske øyne.

Men som sagt: Noen hoteller har en tendens til å kopiere menyen. Sjekk nøye omtaler på tripadvisor (heller det enn turoperatørenens skrytesider...)

Min/vår største fordel med AI er forenklingen og gleden til barna når de kan spise is, drikke brus og ete kjeks til krampa tar dem. Og far som ligger på stranda og drikker iskald øl og nyter livet uten å måtte tenke på vekslepenger.
 
  • Liker
Reaksjoner: ErikR og Preacher
Styrer alltid unna AL. Ser ingen grunn til at barna mine skal trø i seg en masse sukker dagen lang i 14 dager. Tar gjerne frokosten på hotellet og resten av måltidene ute. Det er svært lite sjarmerende å reise til et nytt feriested for så å ta alle eller de fleste måltidene på et middelmådig hotell (som de aller fleste Al hoteller er).
 
  • Liker
Reaksjoner: ErikR
Har aldri vært på all inclusve, men har både spist buffét på Danskebåten og vært på julebordshelger på høyfjellshoteller. Hvis noen bestemte at jeg skulle holde på med dét 14 dager i strekk, hadde jeg nektet. Alcudia er ikke kjent for å være verdens gourmet-hovedstad, men jeg er helt sikker på at dere finner både rimelige familevennlige og gode autentiske restauranter i hopetall. Er ikke litt av sjarmen med ferie å oppleve noe annet enn resorten man bor på?