Suter Automatic ca 1965-70?

Medlem
20. april 2018
Innlegg
183
Sted
Bergen
På besøk hos min far for litt datasupport i kveld, og kom tilfeldigvis over en boks med gamle klokker... Timexene fikk ligge igjen inntil videre, men jeg fikk lov å låne med meg denne:

20190410_224126.jpg


Fattern vet bare det som står på den, og at merket den gang gikk for å være "litt kvalitet, men ikke veldig dyrt".

Mellom lugsene står det "468 ACC“ på ene siden og "849572" på andre.

Skrudd baklokk med ordene Swiss, waterproof, shockprotected, automatic og stainless steel.

Har prøvd å Google etter bilder uten mye hell. Noen her som kjenner merket/modellen?
 
  • Liker
Reaksjoner: chrgod og Matsmet
Denne er i likhet med Constellationen min ikke noe som skal selges.

Jeg kan ikke si jeg husker den fra da jeg var ung, men hvis ikke fattern tuller med tall har han brukt den omtrent fra slutten av sekstitallet til han gikk over til quartz på slutten av nittitallet. Familiemedlem da :D

Den tikker og går nå etter jeg begynte å håndtere den, men tenker jeg skal la en urmaker se på den og gi den en rens og litt olje.
 
Artig klokke. Jeg hadde aldri hørt om Suter, men man får opp ganske mye med et google søk.

Får opp mye forskjellig, reklame for Aquamaster modellen deres b.la. Men jeg klarer ikke finne noen bilder av en som bare heter Automatic med denne litt mer firkantede kassen. Heller ikke noe om hvor firmaet ble av.

Slik jeg leser https://burenwatch.com/our-story : Buren Watch Company ble etablert 1898 da H. Williamson Ltd kjøpte opp Fritz Suter & Cie. Buren Watch Company ble i 1966 kjøpt opp av Hamilton Watch Company. Men om Fritz Suter var den samme Suter som gav navn til dette uret på 60-70-tallet klarer jeg ikke helt å finne ut av. Kan ha vært et undermerke av et slag. Eller noe helt annet...
 
Ser ut som jeg var omtrent på rett spor, "Suter begun watch manufacture in Buren in 1873. His company F. Suter & Cie. was taken over by British firm H.Williamson Ltd. in 1898 and
the factory renamed thus begun the Buren Watch Company" (http://forums.timezone.com/index.php?t=msg&goto=6301267&rid=0)

Suter-navnet må ha blitt beholdt som merkenavn. Da er det på sett og vis en slektning av 60-70talls Hamilton jeg har her, bare for å henge det på et merkenavn som enda finnes.
 
Er ikke så rutinert at jeg har verktøy for å åpne skrukasser, men la merke til at lokket var litt løst, så da fikk jeg tatt noen bilder av innsiden.

Ingen pakning noe sted som jeg kan se, med mindre det er den som ser ut som svarte partikler.

20190414_181626.jpg


20190414_181551.jpg


20190414_181508.jpg


21 twenty one jewels
Swiss unadjusted
SU

Og inngravert i baklokket: R 5973(?)
 
Bak balansen, hvilket nummer finner du der? Er de to siste sifrene 24?

Sjekket litt og fant ut at Suter brukte AS 1767 i bl.a. Aquamaster, det også en 21 steiners day-date verk. Kanskje din har det samme verket? Men jeg ble litt fintet ut av tallet bak balansehjulet...
 
Bak balansen, hvilket nummer finner du der? Er de to siste sifrene 24?

Sjekket litt og fant ut at Suter brukte AS 1767 i bl.a. Aquamaster, det også en 21 steiners day-date verk. Kanskje din har det samme verket? Men jeg ble litt fintet ut av tallet bak balansehjulet...

Jeg er ikke så godt kjent med innsiden av urverk... Hvor er balansehjulet?

Mener det jeg har notert her i tråden er alt jeg kunne finne av tall og bokstaver, men sjekker gjerne igjen :)
 
Bak balansen, hvilket nummer finner du der? Er de to siste sifrene 24?

Sjekket litt og fant ut at Suter brukte AS 1767 i bl.a. Aquamaster, det også en 21 steiners day-date verk. Kanskje din har det samme verket? Men jeg ble litt fintet ut av tallet bak balansehjulet...

Fant ut av det, jeg var ikke observant nok til å se at det sto noe der faktisk! Og så har jeg lært meg hva et balansehjul er, takk for det :)

Tallet er 1824.

Jeg vet ikke om jeg kobler sammen feil tall her, men jeg søkte på 1824 på den siden du linket til og fant http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?13&ranfft&0&2uswk&AS_1824

Den ligner på verket i min, rotoren er nærmere i utseende enn de med 1767, men det er åpenbart ikke helt det samme siden 1824 her ser ut til å være 17 jewels.

Edit: Leste igjennom teksten der en gang til: "17/21/25 jewels". Da tror jeg vi har en vinner! :)
 
Redigert:
Og "AS" er selvsagt "A. Schild". Godt mulig alle andre i hele verden visste det, men jeg måtte google og skriver det her like mye for egen del :)

https://www.watch-wiki.net/index.php?title=A._Schild skrev:
After 1939, A. Schild movements were identified by a stamped marking featuring a shield with the letters "AS" inside. A. Schild movements were used by many manufacturers in the 1950's through 1970's, including such familiar names as Harwood, Fortis, Enicar, and even Jaeger-LeCoultre.

The quartz crisis of the 1970's hit A. Schild especially hard, as inexpensive Japanese and quartz watches cut into the market for volume-produced three-handed watches. By 1979, Ebauches SA, including A. Schild, was merged with ETA (also of Grenchen) to survive. ETA had been formed by Eterna after the departure of Adolph Schild, so this merger was a historic reunion of Schild family movement-making.
 
Se det, bra jobbet! :)

AS produserte standardverk til en rekke produsenter (Glycine, Blancpain (1701 i Aqualung), Fabre Leuba m.fl.), men også til mer ukjente og kortlevde "brands", og det er her jeg tror Suter kommer inn.
 
  • Liker
Reaksjoner: hgnubel
Da har uret vært på service, spa og wellness-tur til Urmaker Gjertsen noen dager. Vet ikke om det er behandlingen (kun vask, ikke polering), lyset i rommet eller det at jeg tar bilder med ny telefon, men jeg fikk litt wow-følelse når jeg nå så den igjen.

20190514_144940.jpg


Den får vel få litt armtid fremover :D