Stille hastighet på automatic klokker.

Medlem
23. mars 2021
Innlegg
571
Sted
Rauma
Hvordan skal det gjøres trygt? Åpna en gammel orient tristar i dag som det ikke er hakking på. Stoppet den ved å berøre maskineriet nærmest justering med pinsett. Sikkert fyfy ;) Etter justering stoppet urverket 1 gang, men går bra nå.
 
Redigert:
Takk skal du ha for svar :) Da skal jeg finne frem tannpirker til neste gang! Ser ut som jeg skada den da den stopper ofte nå. Bra det var ei 200kr klokke jeg øvde på. Trodde jeg fant ett tynt hår på forrige jeg holdt på med. Viste seg at det var en del av urverk Heldigvis bare ei invicta pro diver! Skal ikke pirke mere på en stund nå hehe.
 
  • Haha
Reaksjoner: Deleted member 15579
Mistenker at det er forvirring mellom "å stille klokka" som å stille tiden, med å "justere klokka" som å regulere hastighet.
 
Men tråden heter jo "Stille hastighet på automatic klokker". Og OP var jo inni klokka for å fikle. Så jeg skjønner ikke no'

Men til neste gang kan Måsabjønn prøve å holde forsiktig mot klokka med krona i stille-posisjon. Der holder ofte igjen sekundviseren på klokker uten sekundstopp/hacking. Om det er stilling av sekunder det handler om.


Lars Birger
 
  • Liker
Reaksjoner: Måsabjønn
Mye god fjæring her...

heh.gif
 
Men tråden heter jo "Stille hastighet på automatic klokker". Og OP var jo inni klokka for å fikle. Så jeg skjønner ikke no'

Men til neste gang kan Måsabjønn prøve å holde forsiktig mot klokka med krona i stille-posisjon. Der holder ofte igjen sekundviseren på klokker uten sekundstopp/hacking. Om det er stilling av sekunder det handler om.


Lars Birger

Det er sant, dette er en rar tråd. overskriften samsvarer ikke med innholdet....!?
 
Alt i mitt innlegg stemmer og problemet var at det ikke er hacking! Tror jeg legger klokka opp ned neste gang og venter til den stopper av seg selv. Så åpne den.
 
Alt i mitt innlegg stemmer og problemet var at det ikke er hacking! Tror jeg legger klokka opp ned neste gang og venter til den stopper av seg selv. Så åpne den.

helt sikkert. Man må vel være en dum urmaker for å tro at tittelen «Stille hastighet ...» har noe med regulering å gjøre.
 
Alt i mitt innlegg stemmer og problemet var at det ikke er hacking! Tror jeg legger klokka opp ned neste gang og venter til den stopper av seg selv. Så åpne den.

Ofte er det sånn at hvis fjæren er ikke full opptrekket, kan man stoppe sekundviseren (og dermed urverket) ved å trekke/rygge viserene tilbake med kronen.
Derfra er urverket på pause.
Åpner du klokken din mens den går på lite gangreserve, er det kanskje mulig å stoppe den ved å snu kronen "tilbake i tiden".
 
  • Liker
Reaksjoner: Måsabjønn