Spørsmål rundt prisoppganger

Medlem
12. mars 2020
Innlegg
790
Sted
Oslo
Heisann folkens

Litt introduksjon til mitt spørsmål rundt forhandlere:

Jeg planlegger mitt først "luksus" klokkekjøp til neste år i forbindelse med avsluttende skolegang. I den forbindelse så gjør jeg litt research på merker og priser, både nypris og brukt. Det er Rolex DateJust som er den ledene kandidaten, det er plenty av lesestoff og erfaringer i form av artikler og videoer. Etter å ha hoppet innom Rolex-forumet på Reddit så dukker det plutselig opp en rykende fersk tråd som hevder at prisene akkurat hoppet opp 10-20%. Nå står det forsåvidt "US" i trådnavnet, men jeg må innrømme at jeg blir litt forvirret når jeg videre søker opp en artikkel fra E24 som dekket et tilnærmet likt prishopp i Januar 2020 i Norge.

Så spørsmålet mitt er til dere som har erfaring med kjøp fra AD, både Rolex og andre merker med modeller i lik prisklasse, er dette normal praksis? Og hvordan operere merkene med prisoppganger, er det landsbasis eller verdensbasis?

Kilder:

 
Hei.

Les gjerne i Rolex-tråden her hvor det ble diskutert rundt årsskiftet.

Kortversjonen er at de ikke hadde justert prisene siden 2015 og norsk krone vs sveitsiske franc var ugunstig på tidspunktet de gjorde det.

Uansett kan det være at du kanskje blir "rammet" av enda en prisoppgang innen du får klokken du bestiller. I alle tilfeller er det listepris på klokken som gjelder når du kjøper den, uavhengig om den var lavere ved bestilling.

Ift. om prisene justeres på verdensbasis så er dette tilfellet ja. Målet for de fleste merker er at det skal koste det samme uavhengig av hvilket land du kjøper i. Rolex var jo faktisk i en situasjon i Norge hvor det lønte seg å handle her for å ta med tilbake til Asia f.eks. Det er "rettet opp i" nå.
 
Redigert: