Spørsmål om Seiko og ditur.no

Medlem
15. aug. 2021
Innlegg
2
Sted
Voss
Hei
Seiko har en såkalt Internet Purchase Warning (https://www.seikowatches.com/global-en/internet-purchase-warning/internetpurchasewarning) der de advarer mot å kjøpe Seiko-klokker fra nettbutikker som ikke er autoriserte. De viser til at det skal være en logo på nettsiden som bekrefter at de er autorisert til å selge Seiko.

Ditur.no har ofte en del veldig gode tilbud på Seiko-klokker, som er fristende. De skriver på nettsiden at de er autoriserte, men jeg finner ikke logoen. Noen som har erfaringer herfra? Det er helt nye Seiko-klokker med full garanti?
 
Sakset fra nettsiden deres:

Er Ditur.no autorisert forhandler?
Ditur.no kjøper utelukkende produkter via et autorisert forhandlerledd, og derfor kan du trygt kjøpe den nye klokken din vel vitende om at det er originalt og med garanti.*
 
Sakset fra nettsiden deres:

e88v86v5cwb5xrqmyvjo.png
Er Ditur.no autorisert forhandler?
Ditur.no kjøper utelukkende produkter via et autorisert forhandlerledd, og derfor kan du trygt kjøpe den nye klokken din vel vitende om at det er originalt og med garanti.*

= gråmarkedsforhandler

Kjøpsloven gjelder, men garantien til SEIKO gjelder ikke: «Others do not offer the original Seiko international warranty, nor do they offer any after-sales service of any kind.»

Tipper den norske importøren ikke vil ta i slike klokker i forbindelse med eventuelle garantisaker.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Hei! Tenkte jeg ville belyse saken litt

Jeg jobber som Country Manager for Norge hos Ditur her i Danmark, og har vært involvert i bl.a. den pågående forhandlingen mellom dansk importør, norsk importør og oss. Alle klokkene vi kjøper og selger per dags dato går igjennom hovedselskapet vårt, og derfor bruker vi danske importører. Alt er selvfølgelig som AD, og derfor tar vi også inn klokker hvis det blir noe med garantisaker.

Problemet oppstår da vi som nettbutikk har flere land der vi driver butikk, men har hovedkontor og hovedlager i ett land - altså Danmark. Vi forhandler nå med Optura på å finne en løsning som gir mening, da klokkebransjen er forferdelig utdatert når det kommer til distribusjonsavtaler, og det vil på ingen måte være lurt for oss å handle de samme klokkene fra 3 forskjellige importører. Det vil være et logistisk mareritt som går utover kundene. Om vi åpner fysisk butikk eller fjernlagring er ikke bestemt ennå, men vi er åpne for det meste. Som desidert største aktør i Danmark har vi også et nettverk og en økonomi som gjør at vi kan finne den beste løsningen for både oss, importør og sluttbruker.

Kort svar: alle klokker er med garanti, men som tingene er nå er denne garantien gjennom våre danske importører. Dialogen er heldigvis veldig god, og vi har flere møter planlagt for å løse dette problemet i Norge og Sverige.

Skriv om det er noe dere lurer på så skal jeg svare så godt jeg kan!

mvh Kristian, Country Manager Norway, Ditur.dk ApS
 
Takk for gode svar!

Men for å forstå. Hva "risikere" jeg ved å spare 1000 kroner på en klokke ved å handle på ditur fremfor min lokale forhandler?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Klundoe
Takk for gode svar!

Men for å forstå. Hva "risikere" jeg ved å spare 1000 kroner på en klokke ved å handle på ditur fremfor min lokale forhandler?

At dersom klokken går istykker ila garantitiden så må du sende den til Ditur. Kjøper du den hos en autorisert Seiko-forhandler så kan du ta den med til en hvilken som helst annen autorisert forhandler som kan ordne med reparasjon / fiksing.

Dette har jo vært et problem med Seiko-klokker som har vært kjøpt hos f.eks. Creationwatches. Deres after-sales service er ikke-eksisterende, slik at kunder har måttet betale for reparasjon selv. Nei, jeg setter ikke likhetstegn mellom Creationwatches og Ditur mtp service, men selve salgs-situasjonen er den samme (arrester meg her om jeg tar feil).
 
I forhold til service, garanti, reparasjon etc. er haken at vi må ha ting retur til Danmark og videre til importør, så ting tar selvfølgelig lengre tid enn hvis vi hadde avtalen på plass i Norge. Men bortsett fra tiden er det ikke noe annerledes ved å handle hos oss kontra lokal AD. Vi har nok oftere tilbud på klokker fordi vi rett og slett har større omsetning.

-Kristian